Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Mooi werk Emiel!!
Wat voor koppeling heb je er nu trouwens in gehangen?
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Top Emiel!
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Goed gedaan en veel plezier ermee .
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Heel mooi Emiel! Grote genieten kan weer beginnen.
@Lucas: geweldige avatar!
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Vanavond heb ik de eerste proefrit gemaakt in de XM, eerst een beetje huiverig maar later toch weer even stevig doorgereden, goh wat heb ik dat gemist zeg!
Resultaat mag er zijn, goed schakelende bak en een hele fijne koppeling, de XM lekt geen motorolie en geen versnellingsbakolie meer.
Als ik alles op een rijtje zet kom ik hier op uit:
Werk:
Ongeveer 7 avonden = ongeveer een uurtje of 20.
Gebruikte onderdelen:
Versnellingsbak (gebruikt) E 75,-
Koppelingsset Sachs E 230,-
Aandrijfaskeerringen en krukaskeerring E 46,-
Versnellingsbakolie en koelvloeistof E 30,-
Totaal kostenplaatje is zo rond de 380 euro, ik vermoed dat je het 4-voudige kwijt bent bij een garage…
Het enige waar ik twijfels over blijf houden is de kwaliteit van de schakelstangetjes, deze gingen er heel gemakkelijk af en op, ik denk dat ik die morgen maar eens ga bestellen.
Ik moet eerlijk zeggen dat er toch wel een uurtje of 3 werk in het aankoppelen van de bedrading heeft gezeten van het voorfront, dit was 4 weken geleden ontkoppelt en heb geen foto’s genomen dus dat vergde enig uitzoekwerk.
Verder wou de XM niet aanslaan na de bakwissel, hij kreeg geen vonk en geen brandstof, het bleek uiteindelijk dat het alarm wat er ooit ingezeten heeft wat dwars zat, na het verwijderen van de bedrading van en naar het injectierelais tegen de computerbox aan wou de XM weer aanslaan.
Conclusie: Het is een hele grote klus om zelf te doen maar ik heb weer veel geleerd van hoe alles in elkaar zit bij een xm, immers ik was alleen BX-en gewend wat hobbysleutelen betreft, ik ben tevreden!
:smt219
Emiel
Goed bezig man! Ik heb zelf hele goede ervaringen met setjes van Sachs. Leverde altijd een heerlijk lichte en erg goed doseerbare koppeling op. Prima spul.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Helemaal top Emiel.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
e XM doet het weer prima!
Ik heb hem vandaag meegenomen naar mijn werk en heb hem daar nog even op de brug gepositioneerd om hem te onderwerpen aan een laatste controle.
Conclusie; hij lekt op dit moment nergens meer op/rond/in de bak.
Het enige wat mij op dit moment nog stoort is dat hij soms wat hakkerig schakelt, dat is waarschijnlijkt te wijten aan de stangetjes die ik nog steeds moet gaan ophalen.
De XM is vandaag ook voorzien van een andere midden en achterdemper, de oude dempers waren voorzien van wat dichtgesmeerde extra ventilatiegaten, hetgeen natuurlijk afkeur is.
Voor de APK van december blijven er nu een aantal dingen over, de ruitensproeiers voor de voorruit doen het niet, de claxon werkt niet en het ABS storingslampje (+melding) brand.
Is er een manier om het systeem uit te lezen of kan ik ergens vinden wat de meest voorkomende storingen/oplossingen zijn, alle kabels en stekkers zijn reeds gecontroleerd en gereinigd.
Niet belangrijke klusjes zijn nog het motortje van het rechter zijraam aan de passagierskant en het elektrische open dak wat alleen maar ratelt, daar kom ik ook wel weer uit.
Emiel
Vandaag is de XM weer heel erg stout geweest, hij heeft ons in Wijnjewoude (Frl.)laten staan met een lege accu na het tanken, door tussenkomst van een gele ANWB auto kwam de XM weer tot leven en heb hem voor straf in mijn werkplaats geparkeerd om er morgen een nieuwe accu in te plaatsen.
Emiel
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Je stelt jezelf niet de vraag waarom de accu leeg is geraakt ?
Of heeft de ANWB een conclusie getrokken ?
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Je stelt jezelf niet de vraag waarom de accu leeg is geraakt ?
Of heeft de ANWB een conclusie getrokken ?..............
De accu was tijdens het stilstaan voor de bakreparatie helemaal leeggeraakt, ik had hem weer opgeladen en steeds deed de accu het nog, echter vandaag startte hij al wat minder lekker maar ik dacht dat de accu wel zou opladen onderweg, niet dus, accu helemaal leeg.
De dynamo laad 13,8 volt en de accu blijft leeg, conclusie=accu.
Emiel
Da’s toevallig, dan zag ik jou om 12.00 uur daar net stoppen toen ik met de motor wegreed. Jammer dat je daar strandde, altijd vervelend.
Ik ging met een maatje naar een meeting van het BMW-K forum in Raalte.
Zag je die trekker die bij de pomp stond? Zo’n oldtimer met smalle voorwielen. Hij tankte LPG met dat ding!
Succes met de XM, hopelijk is het alleen de accu. Klinkt aannemelijk.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Hej, dat is toevallig, en ja een gave trekker was dat, mijn vrouw en kinderen gingen kijken naarde trekker toen hij wegreed en ondertussen zat ik te schelden in de XM omdat de accu leeg was….
Vandaag een nieuwe Coldax accu geplaatst en alweer zo’‘n 60 km gereden vandaag.
Emiel