Beste vrienden,
mijn cx diesel (cx 25 d 1984 serie 1) heeft sinds vorige week volgend probleem: zowel de voorverwarming als de verwarming binnen zijn verdwenen.
Dit is blijkbaar tegelijkertijd gebeurd. Starten lukt mij nu alleen mog met “startpilote” maar dat is alles behalve comfortabel in dagelijks gebruik. Weet iemand wat er hier aan de hand zou kunnen zijn ?
Bovendien doet de verwarming het al meer dan een jaar alleen maar in de hoogste stand, kennelijk een klassiek probleem.
Bedankt voor tips.
Jozef. (dsuper5 en cx25d en visa)












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ff 1 topic dicht. 1 is genoeg!
je vragen:
Voorverwarming of voorgloeien wordt gestuurd door een relais. Bij voorgloeien moet er spanning op de gloeikaarsen komen. Check dat eerst. zo ja dan de 4 gloeikaarsen een voor een testen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Zekering?
fluidphreak schreef:Zekering?
Ook de zekeringen zijn allemaal ok, zou het kunnen dat binnenverwarming en voorverwarming via hetzelfde relais gaan ?
Dus die lichtblauwe bak van Ducellier onder de linkerkoplamp ?
Jozef



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Nee, die blauwe is alleen voor het voorgloeien. Ik denk dat er voor wat betreft de binnenverwarming gewoon een toeval gezorgd heeft voor het gelijktijdig ophouden.
Ik denk, voor wat betreft de binnenverwarming, dat je een aardeprobleem hebt. De verwarming wordt bedient door aarde. Je hendeltje in het middenconsole bedient dat.
garagestmarien schreef:Nee, die blauwe is alleen voor het voorgloeien. Ik denk dat er voor wat betreft de binnenverwarming gewoon een toeval gezorgd heeft voor het gelijktijdig ophouden.
Ik denk, voor wat betreft de binnenverwarming, dat je een aardeprobleem hebt. De verwarming wordt bedient door aarde. Je hendeltje in het middenconsole bedient dat.
Is de middenconsole eenvoudig te openen zonder stukken te maken ?





Totaal aantal Berichten: 471
Geregistreerd: 16-01-2009
- CX 2.5 RI
- Xantia 1.6i
Ik heb het zelfde probleem gehad met de kachel (standje 1 en 2). Na lang zoeken was het nog iets eenvoudigs.
Het enige probleem is dat ik alle termen niet ken. Dus iemand moet er even de juiste verwoording bij zetten maargoed ik ga het toch proberen.
Op de aanjager zit een klein kastje. In dat kastje zit de weerstand voor standen 1 en 2. Het gene van die weerstandjes verbind is een soort veertje dat gloeiend heet word en het daarom wel eens wil begeven. Dit was ook bij mij het geval (ik heb het toen even gelast.) Je kunt er ook gewoon iets metaals tussen zetten denk ik (weet ik niet zeker).
Ik hoop dat je wat aan deze info hebt.

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Je bedoelt de voorschakelweerstanden voor stand 1 en 2. Die worden in de luchtstroom gekoeld en daarvan zou een brugje doorgesmolten zijn?
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991






















Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Voorgloeien zit inderdaad in die blauwe doos .
Hier is het weer de enige goede methode : meten is weten : dus
één van de twee dikke zwarte draden moet altijd spanning krijgen ( rechtsreeks van de batterijklem via een grote brede stekkerverbinding ) ,.
de andere dikke draad krijgt alleen spanning als hij ” voorgloeid ”
Is dit goed , meet dan op de bovenste kabel op de gloeibougies op de motor .
Heb je daar ook spanning dan zal je de gloeibougies moeten demonteren en één voor één testen op een batterij ( opgepast wordt lekker heet )
Voor de verwarming is het waarschijnlijk de voorschakelweerstand die defect is : deze zit in het huis van de ventilatormotor ( onder je reservewiel )
Walter
Meten is weten , gissen is missen





Totaal aantal Berichten: 471
Geregistreerd: 16-01-2009
- CX 2.5 RI
- Xantia 1.6i
GW-tje Geplaatst: 12 Mrt 2009 20:04 Onderwerp:
————————————————————————————————————————
Je bedoelt de voorschakelweerstanden voor stand 1 en 2. Die worden in de luchtstroom gekoeld en daarvan zou een brugje doorgesmolten zijn?
Ja