bokkende diesel motor tijdens koudstart
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7317
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 14 maart 2009 03:09 PM

Iemand idee ?? Als ik m’n 1.9SD start dan loopt de motor slecht cq hij “bokt”. het is dus een diesel. Hij slaat gelijk aan dus de gloeispiralen sluit ik uit. Na een blokje om is het weg…..ook stationair is het slecht te noemen pas als ik het gas op 1000 rpm heb is het goed maar volgens mij moet hij bij 900 rpm ook goed kunnen lopen. Zelf zit ik te denken aan een smorend brandstoffilter .... iemand dit ook al eens meegemaakt. ??
Geen last witte,blauwe,zwarte rook !!! zowel warm als koud.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 14 maart 2009 09:52 PM
  [ # 1 ]

Brandstoffilter gewoon vervangen en een flesje Wynn’s dieselreiniger toevoegen aan een kwart tankje dieselolie…...potje flink raggen en goed doorrijden (Duitsland) en dan kijken wat er van je problemen over is gebleven….....

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 15 maart 2009 02:53 AM
  [ # 2 ]

Wat is de km-stand?
Tank je toevallig V-Power, BP-Ultimate of andere schone zwavelvrije diesel?

Toerental bij koudstart hoort 1100 a 1150 RPM te zijn, de wasthermostaat trekt met een kabel in koude toestand de koudstarthendel op de pomp aan en bedient een elektrisch contact welke voor de inspuitvervroeging zorgt. Controleer of de koudstarthevel volledig word aangetrokken door de wasthermostaat, zo niet, dan is deze is deze defect.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 15 maart 2009 02:55 AM
  [ # 3 ]

Verse olie in het carter draagt ook een steentje bij aan een goede koudestart.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7317
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 15 maart 2009 02:56 AM
  [ # 4 ]
ZX1.4i schreef:

Wat is de km-stand?  Tank je toevallig V-Power,
BP-Ultimate of andere schone zwavelvrije diesel?

210.000km en gewone diesel…....

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 15 maart 2009 03:03 AM
  [ # 5 ]

Ok, dan kan het niet aan te schrale brandstof liggen.

Ik heb er ook last van gehad, na het vervangen van de wasthermostaat en terugschakelen naar normale diesel, ben ik verlost van de klachten.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7317
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 15 maart 2009 12:58 PM
  [ # 6 ]
ZX1.4i schreef:

Ok, dan kan het niet aan te schrale brandstof liggen.

Ik heb er ook last van gehad, na het vervangen van de wasthermostaat en terugschakelen naar normale diesel, ben ik verlost van de klachten.

Ik ga er volgende week eens nakijken.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Bixie
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 202
Geregistreerd: 31-07-2005

Gepost: 20 maart 2009 03:21 PM
  [ # 7 ]

Een dieselmotor start prima met 3 werkende gloeipluggen (maar bokkend en rokend dat het een lieve lust is) dus een kapotte gloeiplug kan je helemaal niet uitsluiten. Dit lijkt me zelfs erg waarschijnlijk de oorzaak.

Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 20 maart 2009 03:59 PM
  [ # 8 ]

Klopt, maar dan rookt hij behoorlijk en dat gebeurt dus niet, als ik TS goed begrijp.

Profiel  
 
Bixie
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 202
Geregistreerd: 31-07-2005

Gepost: 20 maart 2009 04:10 PM
  [ # 9 ]

Laat ik het anders verwoorden: Smile
Dat ie goed koud start betekent niet dat ALLE gloeibougies werken. Dus raad ik aan om ze toch even te testen daar 1 kapotte gloeibougie de meest voor de hand liggende oorzaak is en verder zoeken niet zoveel zin heeft voor je zeker weet dat alle gloeiers goed zijn.

Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png

Profiel  
 
katuut
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 244
Geregistreerd: 11-04-2008

Gepost: 20 maart 2009 04:31 PM
  [ # 10 ]

sluit ik me bij aan

zelfde gehad bij een 405 diesel. zelfde diesel dus. die begon pas te roken bij 2 kapotte pluggen.

grote kans dat als je een straal gas geeft hij wel goed loopt!

xsara Hdi VTS uit 2000 175.000km
PUG 205

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7317
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 20 maart 2009 04:54 PM
  [ # 11 ]
Peteryed schreef:

Klopt, maar dan rookt hij behoorlijk en dat gebeurt dus niet, als ik TS goed begrijp.

dat heb je goed begrepen Wink dus nogmaals: Geen last witte,blauwe,zwarte rook !!! zowel warm als koud.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 20 maart 2009 05:10 PM
  [ # 12 ]

Misschien heeft je zus de tank eens een keer leeg gereden? Dan is het misschien ook wel lucht

Profiel  
 
Bixie
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 202
Geregistreerd: 31-07-2005

Gepost: 20 maart 2009 06:06 PM
  [ # 13 ]

Dan zou ie niet goed starten.

Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook