









Totaal aantal Berichten: 943
Geregistreerd: 23-08-2005
- CX 2500 D Break
- CX 2000 Pallas
Na maandag de accu vervangen te hebben blijft ze ‘s ochtends slecht starten. Gisteren wilde ze pas in de middag aanslaan…
Bij het starten draait de motor wel rond maar slaat niet aan, na verloop van tijd accu leeg… aan de lader… etc.
Ik heb het brandstoffilter vervangen, daarna deed ze het wel weer maar of het nu daar aan lag??
Vanmorgen weer geen sjoege, zou het kunnen dat het aan de olie ligt? Dat die te stroperig is door de kou ‘s nachts en dat de motor pas ‘s middags als het warm is weer goed wil ronddraaien?



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Hoe is het met de voorgloeiers?










Totaal aantal Berichten: 943
Geregistreerd: 23-08-2005
- CX 2500 D Break
- CX 2000 Pallas
Ja, dat heb ik nog niet gecontroleerd ops: want de vorige eigenaar had gezegd dat hij ze vervangen had. Maar dat is inderdaad ook een mogelijke oorzaak.



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Om het je makkelijk te maken zou het handig zijn eerst eens uit te vinden of die dingen wel stroom krijgen voor je gaat priegelen onder die dieselpomp.










Totaal aantal Berichten: 943
Geregistreerd: 23-08-2005
- CX 2500 D Break
- CX 2000 Pallas
Daar ga ik vooralsnog wel van uit want gisterenmiddag startte ze wel weer, daarna nog een lange rit gemaakt en geen probleem met starten….





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Dat zegt niets, want gloeibougies zijn alleen nodig bij de koude start!










Totaal aantal Berichten: 943
Geregistreerd: 23-08-2005
- CX 2500 D Break
- CX 2000 Pallas
Nou nou, het heeft even geduurd maar ik heb nieuwe gloeibougies op de kop getikt. Ze moesten besteld worden, de originele worden niet meer gemaakt. Kostte me wel €150 voor 4 stuks
Afijn, vanmiddag dus opgehaald bij Renard en gemonteerd. Nu ben ik morgenochtend benieuwd of ze het in één keer doet. (Vandaag kon ik niet meer echt testen want ik had haar al aan de praat gekregen dus de motor was warm.)
Nog een vraagje, ik twijfel of de dynamo het wel goed doet, kan ik met een multimeter direkt aan de plus van de dynamo (die dikke kabel toch?) meten wat voor spanning die levert? En hoe hoog zou de spanning normaalgesproken moeten zijn?
Ik zou zeggen boven de 13,4 V.










Totaal aantal Berichten: 943
Geregistreerd: 23-08-2005
- CX 2500 D Break
- CX 2000 Pallas
Vanmorgen startte ze in een keer zonder problemen
Dus de nieuwe gloeiers werken prima.
En het volgende probleem: ik heb ook de dynamo gemeten…. 12,3 V, bij gasgeven gebeurt er niets…. Dus ik neem aan dat die ook overleden is.



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Kijk eerst of je snaren goed gespannen staan en loop de contactjes van de draden na.










Totaal aantal Berichten: 943
Geregistreerd: 23-08-2005
- CX 2500 D Break
- CX 2000 Pallas
De voorjaarsrit is voor ons helaas niet zo goed verlopen, het begon allemaal prima met al die CX-en daar op de parkeerplaats. Prachtig gezicht, zoveel bij elkaar!
Toen aan de rit begonnen, ging erg lekker totdat na een uur opeens de koppeling weigerde, auto wilde niet meer uit de versnelling. We zijn gestopt en al snel stopte er anderen die kwamen helpen. Koppelingskabel proberen strakker te zetten, helaas met weinig resultaat. Toen dus maar de ANWB gebeld, was redelijk snel ter plaatse. Hem lukte het wel om de kabel (met beter gereedschap ops: ) strakker te zetten. En inderdaad, schakelen ging weer, weliswaar met piepende koppeling maar we konden weer rijden.
Vanaf toen ging het helaas helemaal mis, ik wilde de kortste weg naar de snelweg nemen en die ging door Duitsland en ja hoor, in het dorpje Elten weigerde de koppeling weer dienst dus weer stilstaan en de ANWB gebeld die ons helaas moest doorverwijzen naar de ADAC…..
Stoelen uit de auto gehaald en het ons gemakkelijk gemaakt op de stoep, precies bij een punt waar de tocht langskwam en de aanwijzingen blijkbaar erg onduidelijk waren. We zagen een aantal CX-en rechtsaf slaan maar er waren er ook veel die duidelijk in verwarring rechtdoor gingen en ook weer terug kwamen. We hebben nog staan wijzen naar de zijstraat maar niet iedereen geloofde ons zomaar.
Afijn, na anderhalf uur kwam er een vrachtwagen van de ADAC, nog een tijd gesteggeld of hij ons naar Nederland wilde brengen, daar moest hij eerst toestemming voor hebben maar na een hoop getelefoneer kwam dat toch nog goed, dus de auto opgeladen en wij in de vrachtwagen…
Om 1745 de auto bij Renard weer afgeladen en de ADAC-man weer naar huis. Gelukkig was Nard nog aan het werk en konden we een leenauto meekrijgen om naar huis te komen…..
Dat was me dus het dagje wel!
En nu duimen dat ze binnenkort tijd hebben om de dame te repareren
Zuur .. Is het duidelijk of de koppeling zelf helemaal gaar is of dat het nog steeds de kabel is die dienst weigert?
Ex: CX 22 TRS, CX 25 GTi Turbo 2
Huidig: C5 X Hypnos



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Erg jammer, maar er moest natuurlijk toch al een nieuwe koppeling in. Dat was geen nieuws. Ik hoop dat het allemaal snel weer voor elkaar is en je weer in deze mooie auto kunt gaan rijden.














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Tja, erg vervelend, maar wel te voorzien… de drukgroep is nu dus echt overleden…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Zo, ook gij - da’s dan 2 CX’n op 1 dag afgevoerd, mijn C-matic staat nu bij VanBemmelen in Delft. Kan daar nog ff duren, omdat hij het juist in deze “crisistijd” druk krijgt van mensen die blijkbaar geen geld meer bij de dealert willen besteden . Bij Renard ook zo druk?
Nieuwe koppeling+drukgroep stond zo te lezen al op je lijstje, of is dit toch geheel onverwacht.
Succes,
Rogier
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005