nokkeassen verwisseld?
trees jansen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 14-03-2009

Gepost: 14 maart 2009 11:21 PM

Ik krijg mijn kleppen niet op tijd ook al heb ik de gaatjes in de juiste stand. Hoe kan ik controleren of ik de nokkenassen en of de tandwielen heb verwisseld?

Xantia break 1.8 16v 270000 km 1999 goen pallas. gas (vervangingsset voor aga dgi,)

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43311
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 14 maart 2009 11:34 PM
  [ # 1 ]

Het zou leuk zijn als je even ging vertellen wat voor xantia je hebt, wat het bouwjaar en motor-type is, wat je gedaan hebt waardoor je nu problemen hebt en je jezelf meteen dan even voorstelt aan onze gebruikers Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
trees jansen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 14-03-2009

Gepost: 14 maart 2009 11:41 PM
  [ # 2 ]

Tja bij deze.

Ik sleutel omdat ik het wel leuk vindt maar vooral om de kosten te drukken. Af en toe wil ik wel eens een foutje maken en twijffel er nu aan of ik een en ander wel goed in elkaar heb gezet. Voordat de cilinder die het dichst bij de distrubutieriem ligt helemaal boven is komt de inlaat klep tegen de zuiger (denk ik) ik voel tenmiste weerstand. De nokkeas tandwielen zijn gemarkeerd met een bruine en een blauwe kleur op de naven. blauw zit bij mij aan de voorzijde van de auto.

Xantia break 1.8 16v 270000 km 1999 goen pallas. gas (vervangingsset voor aga dgi,)

Profiel  
 
trees jansen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 14-03-2009

Gepost: 14 maart 2009 11:43 PM
  [ # 3 ]

Nog een keer nu met profiel

Xantia break 1.8 16v 270000 km 1999 goen pallas. gas (vervangingsset voor aga dgi,)

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 15 maart 2009 05:35 AM
  [ # 4 ]

Heb je je cilinderkop uit elkaar gehaald of alleen een distributiewissel gedaan?
Normaal gezien blokkeer je de krukas- en nokkenastandwielen met een pen. Hiervoor zitten in de nokkenastandwielen en cilinderkop gaten die lijnrecht tegenover elkaar moeten staan zodat je zonder weerstand een speciale pen in de gaten kunt steken (een boor of inbussleutel kan ook)
In het krukastandwiel zit een sleuf waar je een pen in kunt steken die in een uitsparing in het blok moet vallen, ook dit moet in een rechte lijn staan. Als dat allemaal klopt kun je de riem monteren, let met de spanrollen ook op want deze moet je ten opzichte van elkaar zo spannen dat de riem goed op de tandwielen zit, de ruimte boven tussen de tandwielen moet strak zijn en het lange gedeelte van de riem dat loos hangt moet je vervolgens ongeveer een kwartslag kunnen draaien.

Overigens is een vraagbaak of haynes zeker wel aan te raden als je niet helemaal zeker bent van je zaak en je met dergelijke klussen aan de gang gaat, daar staat normaal precies stap voor stap in wat je moet doen.

Ah ja, en welkom op het forum natuurlijk Very Happy

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
trees jansen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 14-03-2009

Gepost: 15 maart 2009 04:34 PM
  [ # 5 ]

Ja cilinderkop is eraf geweest. Omdat, als ik alle punten weer ‘goed’ zet de zuigers tegen de kleppen komen, vermoed ik dat ik de nokkenassen (stom?) heb verwisseld.
Ik heb nu de cilinder die het dichtst bij de d-riem staat in de hoogste stand en de kleppen op tuimelen gezet. Het merkteken van de krukas (het gaatje in de mulietriempoelie) staat dan niet gelijk met het gaatje in het blok. Van daar dat ik nu twijfel aan de nokkenassen. Ik kan niets zien wat erop duidt dat de poelie niet meer goed is, verschoven)

Xantia break 1.8 16v 270000 km 1999 goen pallas. gas (vervangingsset voor aga dgi,)

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 15 maart 2009 04:54 PM
  [ # 6 ]

Maar wat heb je nu precies gedaan dan? koppakkingwissel? of de hele kop uit elkaar getrokken om kleppen en dergelijke te vervangen ofzo?
Het is namelijk nogal onduidelijk wat je nu precies bedoelt met nokkenassen wisselen.
Je kunt volgens mij helemaal niet de nokkenassen wisselen en dan wel je cilinderkop in elkaar steken.

Verder kan de poulie normaal gezien maar op een manier gemonteerd worden op de krukas omdat deze met een spie vast zit, als de poulie niet goed gemonteerd is zit of de poulie er scheef op, of de spie is weg en de poulie zit er op een willekeurige manier op. Dat kan ook natuurlijk. Maar dan kun je hem niet blokkeren met het gat in het blok want je steekt hem ook voor een deel door het krukastandwiel.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
trees jansen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 14-03-2009

Gepost: 15 maart 2009 05:10 PM
  [ # 7 ]

Ja de kop is uit elkaar geweest omdat er compressieverlies in een cilinder was. Kleppen zijn gedeeltelijk vervangen en geslepen.  Ik zou eventueel de ïnlaat nokkenas’ kunnen hebben verwisseld met de ‘uitlaat nokkenas’

Xantia break 1.8 16v 270000 km 1999 goen pallas. gas (vervangingsset voor aga dgi,)

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 15 maart 2009 05:35 PM
  [ # 8 ]

Wellicht, dat weet ik niet zeker, bij mijn auto wordt de hdpomp aangedreven door de uitlaatnokkenas, dat is bij de xant iig niet zo, maar hoe zit het met de onstekingstiming? die wordt bij mij aangedreven door de inlaatnokkenas. In mijn geval zijn de beide nokkenassen dus anders qua lengte en vorm, wellicht dat dat bij de xant ook zo is.
Heb je de tandwielen ook losgehaald van de nokkenassen? in dat geval zou het wel goed kunnen dat je inderdaad de tandwielen gewisseld hebt waardoor de timing niet meer klopt.
Je zou in ieder geval eea duidelijk kunnen krijgen door de stand van de kleppen te vergelijken met de stand van de zuigers. en dan kijken of je bij het verwisselen van de nokkenastandwielen wel de juiste timing zou krijgen.
Wellicht zijn trouwens de tandwielen gemerkt?

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
trees jansen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 14-03-2009

Gepost: 16 maart 2009 11:12 PM
  [ # 9 ]

Nokkenassen lijken gelijk. Gat in de krukaspoelie klopt niet meer. Ik heb alles op tijdgezet (zuiger in bovenste stand en kleppen laten tuimelen) motor loopt weer. Wel gek dat de fabrieks tijd punten niet meer kloppen. Iemand een idee?

Xantia break 1.8 16v 270000 km 1999 goen pallas. gas (vervangingsset voor aga dgi,)

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 17 maart 2009 01:08 AM
  [ # 10 ]

Als je de nokkenastandwielen los hebt gehad van de nokkenassen zul je zel waarschijnlijk verwisseld hebben, anders kennelijk de assen in het geheel.
Maar mooi dat ie weer loopt! ik weet niet wat je verder met de auto van plan bent, maar of je hem gaat verkopen of nog een ton erbij wilt zetten. Ik denk wel dat het verstandig is om eea weer in orde te brengen om verwarring in de toekomst te voorkomen wanneer de distributieriem weer aan de beurt is.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 17 maart 2009 02:27 AM
  [ # 11 ]
trees jansen schreef:

Nokkenassen lijken gelijk. Gat in de krukaspoelie klopt niet meer. Ik heb alles op tijdgezet (zuiger in bovenste stand en kleppen laten tuimelen) motor loopt weer. Wel gek dat de fabrieks tijd punten niet meer kloppen. Iemand een idee?

Is een bekend probleem die krukaspoelie, het gat zit in de buitenste ring die, deze zit met een een laagje rubber op de kern, dit verdraaid van elkaar en dan klopt het gat niet meer met de riem timing. Het is verstandig, nu je weet dat dit verdraaid is, deze poelie preventief te vervangen, kost c.a. 125 euro. Als de buitenring loskomt, loopt je multi-riem eraf, je zou dan niet de eerste zijn, waarbij deze dan tussen de D-riem komt, wat er dan gebeurt, kun je wel raden… Confused

Profiel  
 
citrozxdennis
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 250
Geregistreerd: 07-01-2008

- Xsara HDI 110 Exclusive
Gepost: 17 maart 2009 02:29 AM
  [ # 12 ]

loopt ie als vanouds? wel heel apart dit….

Profiel  
 
citrozxdennis
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 250
Geregistreerd: 07-01-2008

- Xsara HDI 110 Exclusive
Gepost: 17 maart 2009 02:31 AM
  [ # 13 ]

ik dacht dat alleen hdi motoren een poulie hadden met rubber ertussen….
heb wel gehoord dat er problemen met die poulies zijn….

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 17 maart 2009 02:47 AM
  [ # 14 ]

Bijna alle Citroen motoren met een soortgelijke poelie hebben dit probleem.
Zal wel met het koppel en vermogen te maken hebben, van de ongeblazen 1.9D en 1.6i XU met deze poelie heb ik geen verhalen gehoord met dit probleem. Maar alles met meer vermogen heeft hier last van, bij een HDI schijnt het zelfs verstandig te zijn om deze poelie preventief te vervangen.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook