Totaal aantal Berichten: 10307
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Klopt. En je kan dat ventiel uit de motor halen terwijl die in de auto zit, mocht het toch nodig zijn.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
En doodleuk 2 jaar later ga ik verder waar ik met de oliepomp gebleven ben…..
Heb ik toch weer wat hulp nodig.
3 vragen:
- nieuwe oliepompas kan ik met de hand niet helemaal in krukas krijgen, gaat niet verder dan op foto. Met kunststof hamer tik ik hem er wel in maar zit hij ook retestrak. De andere kant van de as past wel normaal in de oliepomp. Kan ik dit zo laten of moet ik toch nieuw asje bestellen? De oude dunnere oliepomp as valt er aan beide zijden wel soepel in. Als ik de 2 vergelijk lijkt de “vertanding” van de oude as iets dieper te zijn.
- volgens onderdelen boek moet ik 2 afdichtingen plaatsen (nr 12). Is dat idd de keerring met metalen kapje? De 1e ligt er nu in helemaal los, lijkt zo vreemd. Iemand idee hoe dit zou moeten?
- in paar posten terug (dus 2 jaar geleden) staat dat ik nog een niet gemodificeerde olieafvoerpijp heb, is dat die met de overdrukbeveiliging? of die gebogen leiding? En wat zou het moeten worden/waar kan ik de verbetering vinden?
Dank alvast.
Al het goede duurt (heel) lang…..
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Deze dichting is volgens mij positie 15 , kan je best monteren in een leeg huis , dus even de binnenkant er terug uit .
Posietie 12 is de o-ring tussen pomphuis en achterdeksel .
Oliepompasje : dat de oude soepel gaat wijst op slijtage .
Lord Brodie adviseerde altijd om een half dik leidingrubber in het krukasgat te steken zodat het asje opgespannen blijft zitten .
De slijtage komt door het voor en achteruit bewegen van het asje in de tanden .
Ook zijn de tandbanen van een nieuw asje langer dan de eerste montage asjes .
Heb je de overdrukklep goed schoon gemaakt en gecontroleerd op slijtage ?
Deze mag niet haperen , ombouwen hoeft niet .
Succes , Walter.
Meten is weten , gissen is missen
hmmm, als ik kijk naar de maatvoeringen in onderdelenboek dan is 12 niet de afdichting oliepomphuis met achterdeksel. Dat zou nr 23 moeten zijn, klopt ook qua maatvoering .
nr 15 is een o-ring, die past precies in de zitting boven het gat waar het Ritzel (nr 3) door heen gaat.
Dus nr 12 lijkt nog steeds een (dubbele?) afdichting op het Ritzel as.
Toch?
maar hoe horen zij dan gemonteerd te worden.
Al het goede duurt (heel) lang…..
23 is de grote oring die het deksel op het huis dicht.
15 is de o-ring die afdicht tusen de pomp en het distributiedeksel.
12 is inderdaad een keerring die 3 afdicht. Als je goed in de opening waar 3 doorheen steekt kijkt zie je daar een paar “uitstekingen” waartegen de keerring zit, niet doorslaan dus.
12 zorgt ervoor dat de olie die lekt tussen de pomp aan de zijde van het asje door een afvoerkanaal terug in het carter vloeit en niet op de krukas komt. Volgens het onderdelenboek zitter er 2 achter elkaar, maar ik heb er vrijwel altijd maar 1 aangetroffen. In principe kan dat zelfs geen kwaad, want daar loopt de primaire ketting, als daar olie lekt komt die vanzelf in het carter. Die
Zoals Walter zegt, een nieuw asje zit meestal “strak”, een oud ingesleten asje zit erg los. De eerste “originele” asjes waren 47 mm lang, de latere 49 mm. Dat is beter want zo’n 47 mm asje kan naar een kant schuiven zodat de vertanding maar half draagt. Vandaar de “truc” met het leidingrubber erachter.
To err is human, not to err is divine.
Yep, “uitstekingen” gevonden, keerringen hier tegen aan gelegd.
BTW, als het langere oliepomp asje 49 mm is, hoeft dan de “truc” met vulrubber niet meer of nog steeds?
Al het goede duurt (heel) lang…..
Totaal aantal Berichten: 10307
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Hoeft niet, mag wel!
“De mijne” woont trouwens sinds een paar weken in Annen!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Las nu idd in boek dat asje 47mm met vulring geplaatst moet worden en de asjes van 49mm niet. Dus gaat zonder.\
De “jouwe” in Annen, dat is lekker dichtbij. Komen we hier vanzelf tegen denk ik.
Al het goede duurt (heel) lang…..
Bij het plaatsen van de losse olie aanzuigbuis en de deflector (het is bij mij dus niet uit 1 stuk) lees ik in het boek (bij demontage) dat je boutjes los moet nemen en ook zgn. gummistucken.
Dat betekent dat bij montage deze gummistucken ook weer geplaatst zouden moeten worden.
Maar wat zijn deze gummistucken?
Sorry voor dit soort vragen maar in een ver verleden heb ik de SM in onderdelen gekocht, en dus niet zelf alles gedemonteerd. Wat je noemt een puzzel (maar wel leuk:))
Al het goede duurt (heel) lang…..
Onder de boutjes waarmee de deflector vast zit zitten rubber tussenschijfjes, ( tussen de deflector en het blok!) daarom ook zijn de boutjes voorzien van doorboringen in de kop om ze te borgen met een ijzerdraad, want op rubber kun je niet aantrekken. Als je ze niet meer hebt: M5 rubber onderlegschijven die tegen olie kunnen en 120 graden kunnen weerstaan.
Waarom: Als je de deflector vast monteert komen er scheuren in door de trilling van de slappe plaat.
To err is human, not to err is divine.
oke, dikte? 2-3 mm? Viton schijfringen zijn altijd bestendig lijkt mij?
Al het goede duurt (heel) lang…..
Eerder 5-6 mm
To err is human, not to err is divine.