hmm, ja, gevonden in boek, moet ik eerst versnellingsbak aanknopen lijkt mij zo.
Al het goede duurt (heel) lang…..
BDP op basis van uitlijnen vliegwiel met bak.
Mag ik dit punt volledig volgen om de nokkenassen af te stellen? Dan hoef ik zuiger ook niet meer uit te klokken.
Volgens wphb is BDP van cilinder 6 op 90 graden tov cilinder 1.
Dus vliegwieltanden geteld…..145 stuks, komt overeen met 360 graden
dan komt 90 graden overeen met 36,25 tand….
Die kan ik zo uittellen.
Vraag blijft dus, heeft dit lijnen van PMH de juiste nauwkeurigheid om verder alles op te baseren?
Al het goede duurt (heel) lang…..
hmm,
binnendraad klopt
buitendraad klopt
jammer dat gatdiameter niet klopt, kennelijk gaat men niet van dit type sensor uit.
Dat wordt opboren, hopelijk heeft messing dan nog voldoende sterkte…...
Al het goede duurt (heel) lang…..
even een checkvraag.
Vandaag klepstelhoedjes gehaal bij Ducati man.
Maar ze zijn tikkie anders. Wat hoekiger, wat breder, en niet zo mooi hoogglans….
Herkent iemand dat of zouden ze echt heel precies gelijk moeten zijn?
links had ik bij mijn “bouwpakket” gelijk aan wat er in de koppen zat, rechts de Ducativersie
Al het goede duurt (heel) lang…..
Totaal aantal Berichten: 10306
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bij mij pasten ze gewoon.
Nog even over het vliegwiel: het is handig om het ook te markeren bij het aantal graden dat de voorontsteking moet hebben bij 2000 rpm (bij een injectie 22 graden dacht ik). Want die cijfertjes op het vliegwiel zelf zijn moeilijk te ontcijferen bij het licht van een stroboscoop. Dit gaat het makkelijkst vanaf de onderkant.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Wat gaat het makkelijkst via de onderkant? Het markeren?
Mijn bak ligt er nog af, dus kan vrij bij vliegwiel terecht.
Al het goede duurt (heel) lang…..
Totaal aantal Berichten: 10306
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik bedoelde inderdaad het markeren. Maar ik dacht dat de bak er weer op zat, vandaar.
Als die shims over de klepsteel heen passen (soms met wat duwen) is het goed. Ik zou ze voor de zekerheid wel nameten met de micrometer.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
bak zat er idd tijdelijk aan tbv bdp,daarna er weer af, werkt toch makkelijker.
Bdp 1 en bdp 6 op vliegwiel gemarkeerd, erg makkelijk bij ronddraaien en nokkenassen afstellen. Goed reproduceerbaar.
Nameten gedaan bij leverancier, heb zelf geen beugel micrometer.
Al het goede duurt (heel) lang…..
gjspan schreef:even een checkvraag.
Vandaag klepstelhoedjes gehaal bij Ducati man.
Maar ze zijn tikkie anders. Wat hoekiger, wat breder, en niet zo mooi hoogglans….
Herkent iemand dat of zouden ze echt heel precies gelijk moeten zijn?
links had ik bij mijn “bouwpakket” gelijk aan wat er in de koppen zat, rechts de Ducativersie
Ja, dat is normaal. Die van een “desmo” zijn net iets anders maar werken prima. Ik zou ze wel na 5000km een keer controleren.
To err is human, not to err is divine.
Ik heb het geprobeerd, het verloopstuk passend te maken. Maar het binnendraad is te kort om de sensor door te laten steken. Daarnaast is hij eigenlijk te dik, moeten alle 6 vlakken kleiner gemaakt worden.
Eigenlijk vind ik het helemaal niks zo.
Dus….
Is er onder de lezers iemand die toevallig zo’n verloop heeft liggen van een oud injectieblok?
Al het goede duurt (heel) lang…..
met een freesbewerking kan je het bestaande verloop precies op maat maken.
Meestal lukt dat wel bij een machinefabriek, maar mocht je helemaal geen contacten hebben:
http://www.bewerking4metaal.nl/frezen.kw
Hier kan het dus ook, kan me niet voorstellen dat het veel hoeft te kosten, maar dat moet je even vragen.
Succes!
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
D’r zijn nog wel wat adressen die zoiets vast wel hebben liggen. Denk hierbij aan: karel stuivenberg, peter van kouteren (beide staan op marktplaats), citrosars enz….....
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Met dank aan hen die gereageerd hebben. Uiteindelijk heeft de huisvlijt overwonnen.
Op naar het volgende.
Heeft iemand misschien nog een goede gebruikte IE uitlaatnokkenas liggen die de lifthoogte van 10,10 mm gewoon haalt?
Al het goede duurt (heel) lang…..