Beste mensen,
bij voorbaat mijn excuses als ik nummer 398 ben met dezelfde vraag, maar ik geloof dat het wel meevalt.
ik ben Robert, en ik zit met een enorm luxe probleem. Ik mag van mijn baas een auto uitzoeken en de keuze is min of meer gevallen op een C5 sedan, 2.0 HDiF motor, 138 pk. Ik twijfel echter enorm tussen de ligne business uitvoering en de comfort uitvoering. Daarom mijn vraag:
ga ik spijt krijgen als ik geen hydractive veersysteem neem?
en, ga ik spijt krijgen als ik geen parkeersensoren vòòr neem?
Want dat zijn voor mij de meest relevante verschillen tussen de twee modellen. Op beiden zit verder alles wat ik wil, althans bij de comfort met de juiste opties erbij. Het verschil is ongeveer 16 euro bijtelling per maand, 27 als ik er bij de comfort ook het schuifdak neem (maar ik geloof niet dat ik dàt zo belangrijk vind).
Ik ben benieuwd naar de antwoorden.
[IKBENNIETJALOERSMODE]
Als ik in jouw schoenen stond (maar dat zal vast niet lukken met mijn maat 47) nam ik èn de HP vering èn de sensoren.
Waarom? Een Citroën heeft HP-vering…! En de sensoren achter zijn erg handig, dus die dingen ook op de voorbumper moet het alleen maar fijner maken….
[/IKBENNIETJALOERSMODE]
Quand une idée est bonne, le prix n’a pas d’importance.
Mooie keuze. Wat kost dit je aan aanschafprijs / bijtelling als ik vragen mag?
Een schuifdak in een auto met airco wil ik maar niet gaan begrijpen - uberhaupt niet eigenlijk. Maar dat moet je zelf weten…
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Een grote Troen vereist HP, anders moet je niet voor dit merk kiezen…
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Als ik moest kiezen tussen HP en parkeersensoren..
Dan maar goed opletten bij het inparkeren
Se concentrer sur l’essentiel
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
De discussie of een wagen absoluut bollen nodig heeft om comfortabel te zijn, is er eentje waar we niet uit gaan komen. Wel heeft een bollenauto een ander veerkarakter. En juist dat veerkarakter maakt een Citroën een Citroën.
En voor het prijsverschil per maand zou ik het zeker niet laten!
En een schuifdak, tsja, da’s persoonlijk. Ik vind het heerlijk! In tegenstelling tot mijn voorganger vind ik een schuifdak een prima aanvulling op een airco. Het geeft je een vrij gevoel en frisse lucht zonder de droge aircolucht te hoeven happen, maar ook zonder het vervelende geluid welke de zijruiten maken als ze open staan.
Joh, waarom twijfelen als je het gewoon allemaal kunt doen? Ik zeg; aankleden die hap en genieten! Succes met je keuze.
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Hoi Robert,
Heb je de vergelijking op de voorpagina van dit fourm gelezen? Een C5 mét en een C5 zonder HP worden vergeeken. Het zou je wel eens kunnen overtuigen om voor wokkels te gaan.
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
@schuifdak: als je één keer bijna vogels in de auto gehad hebt, of ze de boel hebben ondergescheten, vraag je je af wát er nou ook alweer zo lekker aan was
@hp: ik zou er zelf mee rijden om het verschil te ervaren. In de meeste tests weten mensen HP niet goed te waarderen. De meeste schroefveer-autoos geven bij een flinke drempel toch nog een klein venijnig schopje in de rug - maar “men” vindt dat normaal en maalt er dus niet om.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Mooie keuze. Wat kost dit je aan aanschafprijs / bijtelling als ik vragen mag?
Een schuifdak in een auto met airco wil ik maar niet gaan begrijpen - uberhaupt niet eigenlijk. Maar dat moet je zelf weten…
Schuifdak vind ik ook niet zo belangrijk, maar het is wel leuk natuurlijk .
Qua bijtelling kost een ligne business mij 400 euro/maand, een comfort zònder schuifdak 416 en mèt schuifdak kost het me 427 euro per maand. Pas bij die laatste kost het me meer als mijn huidige privé auto (een peugeot 307). Vroeger, toen mijn vader er nog was, reden wij thuis altijd in een citroën (mijn moeder had toen een eend, mijn vader een BX, later een XM); dus ik heb wel iets met citroën.
robb schreef:[IKBENNIETJALOERSMODE]
Als ik in jouw schoenen stond (maar dat zal vast niet lukken met mijn maat 47) nam ik èn de HP vering èn de sensoren.
Het zal je verbazen, maar ik heb maat 50. Dus, zolang je je eigen schoenen er niet bij aan houdt, houd je ruimte over
robb schreef:Waarom? Een Citroën heeft HP-vering…! En de sensoren achter zijn erg handig, dus die dingen ook op de voorbumper moet het alleen maar fijner maken….
[/IKBENNIETJALOERSMODE]
Ja, ik heb begrepen van iemand die een auto met parkeersensoren voor en achter dat hij nu met zijn leen auto echt problemen heeft bij het inparkeren
Menno. schreef:Als je zelf uit een 307 komt zou ik beide varianten toch echt eerst proberen, hier krijg je geen objectief antwoord ops:
95% zal roepen, ... met HP, ik ook overigensSuc6 met je keuze
Ja; echt een objectief antwoord is er ook niet te geven, behalve als de C5 zonder HP zou veranderen in een soort BMW, waarbij je een helm moet dragen omdat je bij elk hobbeltje in de weg wordt gelanceerd.
Nu, ik ga dit weekeinde een proefrit maken en dan neem ik de beslissing.
Heren,
Ik heb het al eens eerder opgemerkt, maar:
De keus tussen hydractief en wokkels is niet de keus tussen wel/ niet comfortabel.
Het verschil zit hem in het gelijk blijven van de veerkarakteristiek bij zwaardere belading en het automatisch aanpasen van de veerkarakteristiekin die situaties die daar om vragen. Dit biedt hydractief wel en wokkels niet.
Ofwel als je de auto nooit zwaar belaadt en niet snel door de bocht jaagt zul je het verschil nooit merken en moet je vooral voor wokkels kiezen.
Als je met de familie en vakantie bagage en een jaarvoorraad wijn van Italie naar NL terugrijdt en en passant een pas over moet heb je juist veel plezier van H3+
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Let er wel op dat je hoofdruimte voor de achterpassagiers drastisch afneemt met een af-fabriek schuif-/kanteldak
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
De ligne Bussines is wel een heel erg aantrekkelijke auto. Met navigatie en LM velgen. Dat is wel erg leuk natuurlijk. Wat kost een 2.2 HDI meer? Dan heb je alles wat je maar wil. HP vering en een Ligne Bussines.
Een schuifdak moet je gewoon nemen als je dat leuk vind. Ik zou het in iedergeval gewoon doen.
parkeer sensors van voren heb ik niet, en ik heb ook geen HP meer..
en ik mis ze allebei niet… ops: ops: ops:
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Ja die HP, velen zeggen een grote citroen moet ze hebben. En het is idd een typisch kenmerk van citroen. Maar de dag van vandaag is er eigenlijk nauwelijks een bijdrage van het systeem tov de klassieke metalen vering.
De metalen C5 ophanging is volgens sommigen zelfs aangenamer door het directere stuurcontact. En voor comfort is er (hetzij in beladen toestand) geen verschil. Je mist wel het wiegende gevoel, maar ook daar moet je voor zijn of niet.
Dus HP vering nodig voor het comfort? Nee, een andere C5 is even zacht. En als je even met een E klasse meerijdt zal je verschieten wat er allemaal mogelijk is op comfort vlak met metalen veren.
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km