1.4 benzine 90 pk of 1.6 hdi 92 pk?
noel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 17-03-2009

Gepost: 17 maart 2009 02:39 PM

Hoi allemaal ben net nieuw op deze site, dus nog even uitzoeken hoe dit werkt Very Happy
Als autoliefhebber lees ik graag de diverse berichten zelf rijd ik in een citroen c4 coupe 2008 1.6 hdi 92 pk, mijn vriendin rijdt met een audi a3 1.9 tdi 105 pk,nieuw model ook van eind 2008 ( rijd ook zeer goed hoor!) mijn vorige auto was een c4 1.4 benzine berline, deze heb ik na een paar maanden ingeruild voor een diesel,met airco.
Er is zeker een groot verschil tussen een 90 pk benzine en 90 pk diesel!
Naturlijk eerst het koppel, wat een heel stuk hoger ligt dan bij een benzine, maar ook het feit dat die 90 pk van een benzinemotor pas vrijkomen bij een relatief zeer hoog toerental, spreek uit eigen ervaring..
Een tijdje geleden heb ik eens een proefrit gemmakt met een 1.6 hdi 110 pk, berline en ik moet zeggen dat het voor mij niet de moeite loonde om daar een dikke 1500 € meer aan uit tegeven, het verschil is met optrekken zogoed als nihiel Confused:
Moet zeggen dat mijn c4 coupe zeer goed rijd, ruim en vrij is van rammeltjes en kraakjes ( heb nu zo’n 12.000 km) en eigenlijk nog comfortabeler rijd dan de audi die wel een pak duurder is, maar ja die brengt wel weer meer op bij verkoop!
Tenslote ik heb toch een paar storende elementen bij mijn c4,
de veiligheidsgordel ( coupe) zit hinderlijk in je nek en voelt zwaar aan , echt niet fijn !( bij mijn c4 berline was dat niet ) en iedere keer als het heeft geregend en je vervolgens de klep opent, vallen de druppels in je nek! ook als je enkele uren later de klep opent…, iemand dezelfde ervaring?
Al bij al toch een heel fijne reiswagen, die er ook nog eens sportief uitziet Razz

Groetjes en tot de volgende Wink

Profiel  
 
DIEHARD
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 425
Geregistreerd: 13-12-2005

- GS/GSA X3
- Overig Mercedes benz E220CDI Kombi Avantgarde
Gepost: 17 maart 2009 02:56 PM
  [ # 1 ]

Re: 1.4 benzine 90 pk of 1.6 hdi 92 pk?

Hoi Noel,

Leuk dat je C4 zo goed bevalt, toch ben ik op het onderstaande punt het niet met je eens:

noel schreef:

Een tijdje geleden heb ik eens een proefrit gemmakt met een 1.6 hdi 110 pk, berline en ik moet zeggen dat het voor mij niet de moeite loonde om daar een dikke 1500 € meer aan uit tegeven, het verschil is met optrekken zogoed als nihiel Confused:

Ik heb zelf een 110pk en mijn broer heeft de 90 pk, maar ik merk een duidelijk en groot verschil in acceleratie vermogen. Zowel vanuit stilstand als van 80 tot 120 is mijn 110pk verreweg de snellere….

Met vriendelijke groet,
Mattijs http://www.citroen-gs.nl

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 17 maart 2009 08:33 PM
  [ # 2 ]

Veel plezier met je C4, die A3 daar heb ik ook mee testgereden.
Goede auto, maar de vering vond ik te hard, en vooral veel te veel lawaai en trillingen in het interieur door die 1.9tdi.

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
noel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 17-03-2009

Gepost: 17 maart 2009 10:19 PM
  [ # 3 ]

Hallo, klopt natuurlijk dat de 110 pk sneller is dan de 92 pk, maar nogmaals het verschil is wat mij betreft niet echt groot, ik heb wel maar een klein stukje gereden, voelde wel nog soepelder aan dan de mijne.
Dacht eerst om de 92 pk te laten ‘‘herprogrameren , tenslote is de 1.6 92 en 110 pk exact dezelfde motor, alleen anders geprogrameerd…, maar in de praktijk en zeker als je alleen rijd is de 92 pk meer dan voldoende.
Cool, de audi met 105 pk pompverstuiver is wel heviger en heeft naar verhouding een hogere topsnelheid dan de gemiddelde hdi , maar loopt niet zo gecultiveerd als een hdi( vandaar dat vw en audi ook overstappen naar commonrail Wink
Zegg is het mogenlijk om bij citroen achteraf een middenarmsteun te laten inbouwen?
Wat zou dat kosten?
Eerst nog maar wat sparen zeker.., droom ook nog van een paar strakke velgen en dan is ze af! Cool 
Dag allemaal Wink

Profiel  
 
Herben
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 285
Geregistreerd: 27-04-2007

- C1 VTi 72 S&S Feel
- C5 C5 Aircross 1.6 Puretech EAT8 Shine
Gepost: 18 maart 2009 12:13 AM
  [ # 4 ]

Een middenarmsteun kun je inderdaad in laten bouwen.
Hij komt vrij hoog op de middenconsole en is niet heel super stevig. Dat wil zeggen dat je je er niet met je volle gewicht op af moet zetten of zo. Zit wel een mooi opbergvak in en is opklapbaar. Ik heb hem in laten bouwen toen ik hem kocht, en kreeg hem bij de prijs in. Volgens mij kost hij bij de dealer normaal €100.
Ik vind het heerlijk om te hebben in ieder geval !!

Profiel  
 
C4coupe
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 30-09-2008

Gepost: 24 maart 2009 07:26 PM
  [ # 5 ]

armsteun is idd niet te missen, heb ook 1 achteraf laten inbouwen > geen sec. spijt van gehad en zen geld zeker waard.

Profiel  
 
ENTE
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 23-01-2007

Gepost: 24 maart 2009 10:01 PM
  [ # 6 ]

Re: 1.4 benzine 90 pk of 1.6 hdi 92 pk?

DIEHARD schreef:

Hoi Noel,

Leuk dat je C4 zo goed bevalt, toch ben ik op het onderstaande punt het niet met je eens:

noel schreef:

Een tijdje geleden heb ik eens een proefrit gemmakt met een 1.6 hdi 110 pk, berline en ik moet zeggen dat het voor mij niet de moeite loonde om daar een dikke 1500 € meer aan uit tegeven, het verschil is met optrekken zogoed als nihiel Confused:

Ik heb zelf een 110pk en mijn broer heeft de 90 pk, maar ik merk een duidelijk en groot verschil in acceleratie vermogen. Zowel vanuit stilstand als van 80 tot 120 is mijn 110pk verreweg de snellere….

Herken mijzelf in het verhaal van noel. Het verschil in euro’s voor die 18 pk is het m.i. niet waard. In de praktijk merk je ze alleen op hogere snelheid en tijdens zeer vlot optrekken. De tijdelijke ‘overboost’ van de 110pk. En waar kan dat nog in Nederland… Crying or Very sad

Afijn, het is allemaal beleving en daarom danig subjectief….maar ook uit ervaring! Rij wel eens in een 110pk eb6v. Vandaar Wink

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook