een vriend van me had de xantia meeegenomen om de remblokken te vervangen…
Helaas kreeg ik vandaag tel van hem met een totale andere “verrassing”
de xantia had vlam gevat
onder t rijden
Hij reed met de xantia en opeens hield die in qua snelheid,
hij hoorde een plof en de auto’s achter hem begonnen te tuuteren
Hij keek achterom en zag rook
ging stilstaan en de vlammen kwamen uit de kofferbak
brandweer erbij die het vuur gedoofd heeft maar tja
de xantia is dus helaas total los ( volgens de verzekering althans)
toch jammer…..
Heb er veel plezier aan gehad.
Ik begrijp echter niet hoe dit kan
Brandweer had het ook nog nooit meegemaakt, en mijn vriend ook niet ( die automonteur is en aardig wat ervaring en kennis met en van auto’s )
Heeft ooit iemand van jullie zoiets meegemaakt??
Ben nu ook weer op zoek naar een xantia voor niet teveel geld eigenlijk…
Ik woon zelf in overijssel dus als jullie iets weten hoor ik het graag
Deze xantia is dus te koop….evt voor onderdelen of zo…
( ik ben overigens wel erg blij dat dit mn eend niet overkomen is )
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Gecondoleerd! Is er niemand die kon zeggen waar de brand begonnen is/was? Als het zo snel ging, zou je haast aan een benzinelek denken oid…
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
LHM op hete uitlaat gaat toch ook vlammen? Ik meen dat eens te hebben gelezen op het forum. Ging een bx mee in brand. Zitten wel wat kwetsbare leidingen bij de achterbrug die wel eens kunnen knappen door corrosie.
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
bx-cannes schreef:LHM op hete uitlaat gaat toch ook vlammen? Ik meen dat eens te hebben gelezen op het forum. Ging een bx mee in brand. Zitten wel wat kwetsbare leidingen bij de achterbrug die wel eens kunnen knappen door corrosie.
dat wist ik niet… als dat zo is, tsja, heb je een goede andere mogelijkheid voor wat er gebeurd is.
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Sterkte met het verlies! Okee, het was maar een auto, maar het voelt voor de meeste mensen toch rot.
Eigenlijk, als je het goed bekijkt en de fik is inderdaad ontstaan door een LHM lekkage (wat inderdaad heel denkbaar is) moeten we met z’n allen nog eens goed nadenken over de staat van onze vehikels. Laten we wel wezen, LHM lekkage door een gebarsten of gescheurde hogedruk leiding komt eigenlijk veel en veel te vaak voor, alle hydropneumaten bij elkaar genomen. De brandbare spray die 80 bar veroorzaakt is gewoon echt gevaarlijk, de remmen vallen nog wel eens uit, etc. Dus misschien is het zaak om onze leidingen veel vaker preventief te vervangen en gelijk in de ML drek te zetten, of wellicht onze uitlaten inpakken.
Misschien is dit voer voor een nieuw topic.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Shit man, wat rot voor je!
Zit er een katalysator op? Zo ja, dan komt het wellicht door een verstopte katalysator.
Heb n.l. ooit een waargebeurd verhaal gehoord over een XM met verstopte (“volle”) katalysator. Die werd daardoor roodgloeiend tijdens ‘t rijden. Drupje olie of brandstof viel erop en whoeff! Die auto kwam trouwens juist terug van een sucesvolle AKP keuring inclusief steekproef.
Erg zuur, net als bij jou.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
bx-cannes schreef:LHM op hete uitlaat gaat toch ook vlammen? Ik meen dat eens te hebben gelezen op het forum. Ging een bx mee in brand. Zitten wel wat kwetsbare leidingen bij de achterbrug die wel eens kunnen knappen door corrosie.
Ik weet niet óf je refereert aan mijn BX, maar daarbij was het zo dat een brakke benzineleiding kleine drupjes op het reservewiel sproeide. Op zich nog geen reden voor brand, maar toen de motor na water in de bougieschachten een onvolledige verbranding had, met als gevolg naverbranding in de middendemper, vatte de benzinedruppels op het reservewiel vlam door de temperatuur van die middendemper.
Auto is gelukkig gered doordat het reservewiel is geblust vóór de auto zèlf in brand is gevlogen. Had geen 2 minuten langer moeten duren.
Vervelend dat je je Xant zo kwijt raakt. Je kunt blij zijn dat het je Eend niet is overkomen, maar ook dat je zelf niet in de auto zat. Kan je vertellen dat het (een brand) wel een traumatiserende ervaring is. Geef wat dat betreft dan ook svp de gepaste aandacht aan je vriend/kennis?!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
inmiddels eergisteren de xantia opgehaald ( sleepdienst zou t brengen maar t was opeens zo druk dat dit niet lukte ). vriend heeft toen zelf de xantia opgehaald. We tasten nog in het duister quaa oorzaak maar zal jullie tips en suggesties meenemen. Gisteren inmiddels weer aan andere xantia gekocht. Vrijwel de zelfde ( alleen een jaar jonger ). Iets schade. Xantia was van een oudere meneer die een paaltje had geraakt. Vriend zet nu bumper van oude over op deze. Wel kleurverschil maar tja….
Inmiddels is er misschien iemand die de xantia wel wil kopen voor onderdelen maar t kan ook zijn dat ik de onderdelen ruil voor eendeonderdelen. Staan nog 3 eendjes waar nog wwat aan moet gebeuren en de mijne is eigenlijk ook aan restauratie toe.
Mijn vriend krijgt uiteraard de aandacht die hij nodig heeft. Pffffffff moet er niet aan denken wat er had kunnen gebeuren…........
Hij zegt dat tie over de schrik heen is hoor maar toch….
Nu maar hopen dat deze xantia niet uitbrand. Extra reden om jullie suggesties ter harte te nemen.
groetjes charly
vriend die automonteur is heeft jullie reacties gelezen en gaat er morgen nog s naar kijken.
Heb inmiddels de xantia op marktplaats gezet ( weet nl niet of de ruil met eendeonderdelen door gaat).
en ik dank nog steeds god op mn blote knietjes dat er geen persoonlijke ongelukken zijn gebeurd en dat t mn eendje niet was.
Maar misschien moet ik toch maar s een brandblusser ook in de xantia gooien…. ( heb er wel 1 in de eend).
groetsels charly
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Erg rot voor je dat de auto brand heeft gehad, maar inderdaad zeer gelukkig dat er geen persoonlijk letsel te betreuren is.
Over de brandende LHM, ik had 2 jaar geleden een minuscuul gaatje in de hoofdleiding van de pomp. Dit veroorzaakte een beste nevel die onder hoge druk over het uitlaat spruitstuk geblazen werd. Ik kwam toen net terug uit Emmen en heb zeker 20 kilometer gereden met een af en toe knipperend stop lampje. Pas bij Wijchem (nijmegen) bleef het lampje branden en ben ik gestopt waarop meteen een hoop LHM damp onder de motorkap vandaan kwam, maar geen vuur gelukkig. Ik geloof dat LHM wel echt vreselijk heet moet zijn wil het spontaan ontbranden of er moet een vuurbron aanwezig zijn.
Ik ben erg benieuwd of jullie kunnen achterhalen wat er nu precies gebeurt is, maar een lekkende brandstofleiding is zeker ook niet uit te sluiten, en een hangende remklauw kan natuurlijk ook, een schijf kan dan dusdanig heet worden dat er ook brand kan ontstaan.
Hoe dan ook gefeliciteerd met je nieuwe Xantia, en succes met de afhandeling van je oude en de restauratie van de Eend
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX