




Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Ik dank dat ik een versleten draagarmlager heb bij de sedan. Linksachter.
Ik voel speling, en bij langzaam (file)rijden bemerk ik wat “slingering”.
De tijd en ruimte, de garage staat al vol, ontbreekt dus wil ik het maar laten uitvoeren. Weet iemand van jullie hoeveel tijd zo’n klus normaal gesproken vergt. Heeft iemand zo’n reparatie wel eens laten uitvoeren?
Moet je rekenen op 3 uur arbeidsloon of op 8 uur.
Ik kan natuurlijk alle bouten en moeren alvast een paar keer inspuiten met WD40.






















Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Alles hangt af van twee dingen :
komt die grote bout er uit of moet je alles in stukken slijpen ( ooit moeten doen )
en of je lagers al zover (zolang ) kapot zijn dat je draagarm ook beschadigd is en moet vervangen worden .
Je redenering klopt ,: makkie twee uurtjes , pech een hele dag .
Maar als je speling kan voelen zou ik toch maar eerst eens verder kijken dat er niets anders ( ook ) slecht is .
Draagarmlagers merk je alleen door het kraken bij omhoogkomen smorgens en de “SKODA look ” van je achterwielen
succes , Walter
Meten is weten , gissen is missen
heb verleden jaar adal rechts laten doen( moest een nieuwe in), en was samen met vervangen voorraadbol + alle bollen laten testen € 1000,- kwijt, en duurde een dag, bij de Jong in Aalsmeer
You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist
Land Rover Defender 110" ‘85
CX TRS ‘87
Talbot Samba Cabrio ´85
Volvo 245 Tic ´83
CX 2500 diesel ‘79
Volvo 245 GLT ‘84












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zoveel was ik echt niet kwijt
Gewoon van te voren een offerte laten maken, dan weet je waar je aan toe ben.
ik heb zelf al eens een complete achterbrug hiervoor moeten vervangen
de bouten en lagers waren zo vastgeroest dat de bout is gaan scharnieren in de gaten van de achter brug waardoor die gaten ei-vormig waren
heb nog wel met wat ringen en laswerk de boel proberen te redden
maar kon de zaak niet meer recht breien
ook het leiding werk is natuurlijk een zwak punt
heb meerdere kern gehad dat alles fluiten eronderging maar de remleidingen
afgebroken waren met als gevolg dat er allemaal nieuw onder moest
dom weg omdat bij elke aansluiting de boel afknapte
kort om het kan behoorlijk uit het handje lopen
en zoals altijd hangt of staat het met de onderhouds geschiedenis van de dame/heer
optijd z’n natje[olie] en droogje[vet] doet wonderen
ik denk dan ook niet dat er een cx specialist is die vooraf een prijs wil afspreken












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
algra schreef:ik denk dan ook niet dat er een cx specialist is die vooraf een prijs wil afspreken
Deden ze bij mij wel…
Dat was zelfs bij de dealer
Heb anderhalf jaar geleden beide kanten laten doen. 220 Euro all in, inclusief materiaal (dat ik zelf had aangeleverd via een bevriend adresje).
Het kan dus erg meevallen qua prijs.
Apprentice schreef:Heb anderhalf jaar geleden beide kanten laten doen. 220 Euro all in, inclusief materiaal (dat ik zelf had aangeleverd via een bevriend adresje).
Het kan dus erg meevallen qua prijs.
In Roemenië laten doen zeker?



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Een beetje garagist kan eventueel eerst de auto willen zien om te zien of het mee of tegen gaat zitten en dan inderdaad een prijsopgaaf maken.
Nee hoor, gewoon in NL.
Er bestaan nog garages die je niet het vel over de oren trekken.
Apprentice schreef:Heb anderhalf jaar geleden beide kanten laten doen. 220 Euro all in, inclusief materiaal (dat ik zelf had aangeleverd via een bevriend adresje).
Het kan dus erg meevallen qua prijs.
en ze zijn er wel ingezet die lagers
of zijn ze in de vulnis gedumt
of je hebt gewoon mazzel dat alles fluitend los ging
dan kan het inderdaad in 1,5-2 uurtjes
maar dan is die 220 euro nog een zacht prijsje
revisie setje kost toch zo rond de 100 euro
dus 2 uur a 60 euro inclusief ?
lijkt mij erg redelijk
hmmm lees net dat je beide kanten hebt laten doen
reken dat eens voor dan aub
Ik kocht 2 setjes lagers (Quinton Hazell) voor samen iets van 110 of 120 euro via een kameraad die een Brezan vestiging runt.
Vervolgens de garage gemeld dat ik zelf de onderdelen al had, dus de rest was arbeidsloon. Ik geloof dat ze daar 35 euro/uur rekenen, dus je berekening kon weleens kloppen.
Ik kreeg de ouwe troep in een tasje mee en de auto stond weer keurig netjes op z’n wielen.
Ikzelf noem dat altijd de voordelen van het noorden, waar de prijzen nog gunstig zijn
nou guzzi man zo zie je maar
kan mee zitten en tegen zitten
citroen je kunt er geen zinnig woord over zeggen





Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
In ieder geval bedankt voor de reacties. Ik vond het wel een beetje lastig de speling te controleren met een wiel wat je simpel naar boven kan bewegen. Ik had hem bovenaan tegen de aanslag gedrukt en toen dacht ik toch speling waar te nemen. Wat is de beste manier om “de vering vast te zetten”, als je begrijpt wat ik bedoel. Doe je dat met de auto opgekrikt nadat je hem in de hoogste stand hebt gezet? Of kun je het wiel altijd op en neer bewegen? Morgen zal ik nogmaals proberen te achterhalen of er speling zit en waar.
En anders ga ik toch maar eens te rade bij de specialist voor advies en prijsindicatie.





Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Laat maar. Na een nachtje slapen weet ik zelf het antwoord op mijn vraag.
Door blokken te plaatsen in de chassisbuis voorkom je dat het wiel nog verticaal kan bewegen.





Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
De auto in de hoogste stand gezet, toen de krik er onder.
Ik heb geen speling kunnen ontdekken.
Denk dat dit draadje wel gesloten kan worden.
Jan