distributie ‘versprongen’
dirkjec5
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 266
Geregistreerd: 06-04-2007

- C5 16hdi break
Gepost: 21 maart 2009 04:35 PM

http//cid-f99ff5fc5a020d35.skydrive.live.com/browse.aspx/09 maart?uc=1&isFromRichUpload=1 auto, xm 21td uit ‘95 start niet meer, of blijft toch niet draaien, alleen veel witte rook, water is ok, vorige week krukas poulie vervangen, was al enkele maanden aan het piepen, multiriem afgesprongen en alternator riem in enkele stukken gesprongen, zou er een stukje riem van de alternator tegen of bij de distributie riem geraakt zijn en zo de distributie riem een tand versprongen zijn ? na lang aandringen krijg je hem wel heel slecht draaiende maar als je hem in d zet valt hij onmiddelijk stil, iemand een idee ?

xm 21td 95’

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 21 maart 2009 05:44 PM
  [ # 1 ]

Komt mij HEEEEL bekend voor : heb twee weken geleden hetzelfde gehad .

Bij mij was inderdaad de (oude) distributieriem versprongen , zat er al 100.000 op .

Nieuwe riem erop en alles terug OK .

Ik weet dat ik heel veel geluk heb gehad dat de riem niet gebroken is of dat er geen kleppen beschadigd geraakt zijn .

Sterkte , Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
dirkjec5
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 266
Geregistreerd: 06-04-2007

- C5 16hdi break
Gepost: 21 maart 2009 06:33 PM
  [ # 2 ]

thx,zal hem volgende week eens moeten open maken om te zien hoe het met de schade zit, daar hij nog min of meer draait zal de distri riem nog wel uit zijn geheel bestaan hoop ik

xm 21td 95’

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 21 maart 2009 06:53 PM
  [ # 3 ]

Als ie nog draait zit de riem er nog op. EN als ie inderdaad een tand of misschien 2 versprongen is kun je deeze symptomen wel krijgen, af en toe een plofje en een hoop rook.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
dirkjec5
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 266
Geregistreerd: 06-04-2007

- C5 16hdi break
Gepost: 21 maart 2009 07:19 PM
  [ # 4 ]

kan de riem dan nog gebruikt worden ? of beter gelijk nieuwe, deze zit er een 50000km op ongeveer

xm 21td 95’

Profiel  
 
MaartenH
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2953
Geregistreerd: 04-11-2006

- C35 2.0 benzine
Gepost: 21 maart 2009 07:21 PM
  [ # 5 ]

ik zelf zou het risico niet nemen door dezelfde riem te gebruiken, een set nieuwe kleppen als het echt fout gaat, kost een hoop.

Weet je hou oud de riem is?

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 21 maart 2009 07:41 PM
  [ # 6 ]

Als de riem los geweest is nooit meer terugplaatsen, nja, als ie jonger is dan 5000 kilometer zou je het kunnen doen, maar dan nog zou ik voor die 3 tientjes dat zo’n ding kost het risico niet eens willen lopen.
Neem overigens ook je spanrol even mee, want die dingen kunnen ook voor een vroegtijdige verslijting van de riem zorgen als ze vastlopen.
Riem en spanrol samen zullen onder de 100 euro zitten.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
Martijn de Ruijter
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004

- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Gepost: 21 maart 2009 07:57 PM
  [ # 7 ]

Het gaat niet zo héél snel fout met de kleppen van deze diesels, meestal breken de tuimelaars als de distributie echt van tijd af gaat.

Maar, voorkomen is beter dan genezen, dus ik zou inderdaad zsm de timing controleren!

Gr Martijn

Profiel  
 
slingshot
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 88
Geregistreerd: 14-03-2009

- XM 2.0 TCT
Gepost: 22 maart 2009 10:18 AM
  [ # 8 ]
Martijn de Ruijter schreef:

Het gaat niet zo héél snel fout met de kleppen van deze diesels, meestal breken de tuimelaars als de distributie echt van tijd af gaat.

Maar, voorkomen is beter dan genezen, dus ik zou inderdaad zsm de timing controleren!

Gr Martijn

 

Dat hij er toch maar voorzichtig mee is, ik heb dat een 5 tal weken ook aan de hand gehad.
Maar bij mij deed hij totaal niets meer, het was alsof de starter niet uitsprong en kon ik het moeilijk geloven dat het de ditributie riem was.
Door een spanrol die defekt was(lager dada) een paar tanden versprongen en daar door enkele kleppen krom.
Zo doen de de hele mikmak vernieuwd.

Grt Eddy

Citroén 2.0 CT
C5 sinds 07-2012

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43330
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 22 maart 2009 10:22 AM
  [ # 9 ]

Jij hebt géén diesel. Dat is dus een heel ander verhaal.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
slingshot
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 88
Geregistreerd: 14-03-2009

- XM 2.0 TCT
Gepost: 22 maart 2009 10:25 AM
  [ # 10 ]

Ja dat klopt. Maar ik wilde mijn ervaring hier toch bij zetten.
En maakt dat zo een groot verschil dan Confused:
Ben een amateur wat betreft mekaniek Wink

Citroén 2.0 CT
C5 sinds 07-2012

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4930
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 22 maart 2009 03:43 PM
  [ # 11 ]
slingshot schreef:

Ja dat klopt. Maar ik wilde mijn ervaring hier toch bij zetten.
En maakt dat zo een groot verschil dan Confused:
Ben een amateur wat betreft mekaniek Wink

Ik denk dat het een heel groot verschil is. Ik neem aan, maar weet dan niet zeker, dat de kleppen in een diesel recht naar neneden gaan en in de benzinemotor staan ze schuin in de bolvormige verbrandingskamer.

Als de distributiesnaar breekt of een aantal tanden verspringt, kan de zuiger een ram tegen de geopende kleppen geven en bij de benzinemotor slaat hij ze krom of ze breken zelfs af.

Bij de diesel zal de zuiger, welke bij een diesel een veel dikkere bodem heeft, tegen de geopende klep slaan, waarbij de klepsteel recht omhoog geslagen wordt en het zwakste deel is hier de tuimelaar welke zal breken als een lucifer. Aangenomen dat de kleppen in de diesel recht naar benden gaan dus.

Profiel  
 
slingshot
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 88
Geregistreerd: 14-03-2009

- XM 2.0 TCT
Gepost: 22 maart 2009 03:49 PM
  [ # 12 ]
Han S schreef:
slingshot schreef:

Ja dat klopt. Maar ik wilde mijn ervaring hier toch bij zetten.
En maakt dat zo een groot verschil dan Confused:
Ben een amateur wat betreft mekaniek Wink

Ik denk dat het een heel groot verschil is. Ik neem aan, maar weet dan niet zeker, dat de kleppen in een diesel recht naar neneden gaan en in de benzinemotor staan ze schuin in de bolvormige verbrandingskamer.

Als de distributiesnaar breekt of een aantal tanden verspringt, kan de zuiger een ram tegen de geopende kleppen geven en bij de benzinemotor slaat hij ze krom of ze breken zelfs af.

Bij de diesel zal de zuiger, welke bij een diesel een veel dikkere bodem heeft, tegen de geopende klep slaan, waarbij de klepsteel recht omhoog geslagen wordt en het zwakste deel is hier de tuimelaar welke zal breken als een lucifer. Aangenomen dat de kleppen in de diesel recht naar benden gaan dus.

AZO, als jouw stelling juist is(waar ik niet aan twijfel hoor) dan heb ik bij deze weer iets bij geleerd.
En dat geld voor elke diesel ook de moderne motoren?

Citroén 2.0 CT
C5 sinds 07-2012

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4930
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 22 maart 2009 04:01 PM
  [ # 13 ]

Een benzinemotor werkt in grote lijnen hetzelfde als een dieselmotor, de zuigers gaan op en neer, de kleppen gaan open en dicht. Het verschil zit in de brandstof en de be-ademing daarvan. De benzinemotor kan een compressieverhouding aan van rond de 10:1 en vlak voor het moment dat de zuiger helemaal boven is en er dus sprake is van maximale compressie, zal de bougie een vonk geven en het mengsel zal exploderen.

Een diesel heeft geen bougies en er vonkt dus ook niks, de mate van compressie is wel het dubbele van de benzinemotor en op het moment dat de compressie op maximaal is wordt er onder zeer hoge druk dieselolie direct in de verbrandingskamer gespoten en die ontbrandt spontaan door de zeer hoge temperatuur aldaar. Als jij je fietsbandje oppompt moet je eens aan de onderkant van de fietspomp voelen, die zal warm worden. Bij de diesel is de samenpersing van de aangezogen lucht vele malen hoger dan het fietsbandje en die lucht wordt echt snoeiheet.

Als een diesel loopt blijft hij ook lopen en je moet de brandstoftoevoer onderbreken om hem het zwijgen op te leggen.

Maar als je echt interessante motortjes wilt onderzoeken moet je naar de oude vliegtuigmotoren, 28 cylinders en een inhoud van 71 liter, met 4000 pk vind je al in de jaren 30. Maar ook race motoren in auto’s met 16 cylinders en 400 pk vind je al in de jaren 30, waarbij de coureurs met bloedende handen uit de auto stapten omdat hij bijna niet op de weg te houden was. Dat hebben de Citroen rijders een stuk beter voor elkaar.

Profiel  
 
dirkjec5
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 266
Geregistreerd: 06-04-2007

- C5 16hdi break
Gepost: 23 april 2009 03:39 PM
  [ # 14 ]

xm terug als nieuw, distributie was inderdaad versprongen, metaal deeltjes en stukken alternator riem in distributie kas gekomen, nieuwe distririem en spanrollen en draait weer als nieuw, zal hem nog wel een paar dagen moeten zuiveren want hij zal wel wat vervuild zijn

xm 21td 95’

Profiel  
 
dirkjec5
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 266
Geregistreerd: 06-04-2007

- C5 16hdi break
Gepost: 25 april 2009 03:30 PM
  [ # 15 ]

http//cid-f99ff5fc5a020d35.skydrive.live.com/browse.aspx/09 maart?uc=1&isFromRichUpload=1   ziehier de oorzaak op de laatste 3 foto’s

xm 21td 95’

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook