1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
BX kachelaanjager probleem
Azulleke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 14-09-2007

Gepost: 22 maart 2009 12:43 AM

Mijn BX zijne kachelaanjager ging onlangs in ene stuk.

Heb het geheel uitgebouwd en uiteindelijk de propellor zelf bevrijd en aan de 12 Volt gehangen, DIE doettet prima !!!
Aha…..daar zag ik ineens dat “dingetje” wat ik bij een Peu205 ook al vaker heb moeten vervangen. Op de sloop noemden ze het een “weerstandje”. Had er 2 gevonden op de sloop, mocht even proberen (na betalen uiteraard). Nummer één gemonteerd…..geen soelaas. Dus de andere maar gehaald (net voor sluitingstijd). En die deed het dus OOK niet. Zijn die dingen zo kwetsbaar ?

Of is er een andere -bij jullie bekende- oorzaak ? Een BX-kwaaltje dat mij niet bekend is wellicht ??
De zekering is OK, dat is het punt niet, zoals gezegd doet de aanjager het rechtstreeks aan de 12V prima, koolborstels zijn dus nog goed zat, lijkt mij.

Is dat “weerstandje” te repareren ? Solderen kan ik wel Wink

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 22 maart 2009 01:21 AM
  [ # 1 ]

Er zit een module in het kachelhuis. Daarop staat een transistortje; een rond geval dat met twee popnageltjes aan een koelelementje bevestigd is. Dat ding is nodig om de spanning te kunnen regelen met de regelaar in het dashboard.
Om een of andere reden hebben ze er in het ontwerp voor gekozen om één van de contacten naar deze transistor met een soort pepermuntje te doen plaatsvinden dat zonder soldering tussen de transistor en een overbruggend contact ligt.
Negen van de tien keer is daar wat corrosie opgetreden en dan draait de motor niet meer. Een kwestie van het contact lossolderen en het elementje plus de plaatsen waar contact gemaakt moet worden schoonmaken en klaar is’t weer. Check tegelijkertijd de hele module nog even op verweerde en/of gescheurde solderingen.

Als het de module niet is dan kan je regelweerstand in het dash nog overleden zijn of maakt de connector daarvan wellicht slecht contact met de module.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
bx-cannes
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005

- GS/GSA 1220 Club
Gepost: 22 maart 2009 01:25 AM
  [ # 2 ]

bij mij was de module achter de knoppen een keer stuk gegaan. daarvan was de massa op de een of andere manier niet meer ok. als je een multimeter hebt kun je die dus ook vrij makkelijk even doormeten en kijken of alles nog een beetje werkt. als ik me goed herinner zaten er twee massa’s op de printplaat. ik heb toen maar de ene met de ander verbonden en sindsdien geen problemen meer gehad.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 22 maart 2009 05:17 PM
  [ # 3 ]

Het is ook vaak vunzigheid in de draaiknop van de aanjagert. Dat is een op de print gedrukte potmeter, die heel simpel uit elkaar kan (wel even opletten dat je niks verliest). Dat schoonmaken wil wel eens heel goed helpen. De stekker achter het schakelpaneeltje doet ook wel eens moeilijk trouwens.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
rob marklin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 201
Geregistreerd: 06-12-2006

Gepost: 22 maart 2009 07:28 PM
  [ # 4 ]

bij mijn BX kan je de aanjager regelen met die draaiknop op de middenconsole. Als hij op max staat kan je nog één stukje verder en dan blaast hij op zijn allerhardst. In die stand wordt de transistorregeling niet gebruikt. Je hangt dan rechtstreeks de min aan de kachelmotor. Soort noodstand,

Probeer eens of je kachelaanjager het in die laatste stand doet. Als dat niet zo is dan ligt het aan je regel-unit in de auto. kan je die gaan demonteren. Dan zijn de tips hierboven van toepassing: stekker, min-aansluiting, etc.

dat demonteren doe je door de twee ventilatie-roostertjes er uit te trekken. Daar zitten de schroefjes onder.

Groeten, Rob

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 22 maart 2009 07:30 PM
  [ # 5 ]
rob marklin schreef:

dat demonteren doe je door de twee ventilatie-roostertjes er uit te trekken. Daar zitten de schroefjes onder.

Groeten, Rob

Die 2 schroefjes zitten achter de draaiknoppen.  Wink

Achter de roostertjes zitten 2 klemmen die je even naar binnen moet trekken, om het paneel naar voren te kunnen halen.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 22 maart 2009 07:34 PM
  [ # 6 ]

Paneeltje demonteren heeft Roel Tiemersma een handleiding met foto’s voor op z’n site:

  Van Klikkestein

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
bx-cannes
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005

- GS/GSA 1220 Club
Gepost: 22 maart 2009 11:40 PM
  [ # 7 ]
rob marklin schreef:

....

Probeer eens of je kachelaanjager het in die laatste stand doet. Als dat niet zo is dan ligt het aan je regel-unit in de auto. kan je die gaan demonteren. Dan zijn de tips hierboven van toepassing: stekker, min-aansluiting, etc.

......
Groeten, Rob

Als je massa van de printplaat niet goed is, dan doet ie het ook niet in de noodstand toch?
ik zou met de multimeter de boel even doormeten. dan kom je er zo achter tot waar het goed zit.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 23 maart 2009 12:10 AM
  [ # 8 ]

Geef eens een tik op het bedieningspaneel. Maakt dat niks uit, geef dan eens een tik op (of mor aan) de bedrading aan de achterkant v/h kachelhuis. Dan zal de foutoorzaak zich wel openbaren.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 23 maart 2009 12:32 AM
  [ # 9 ]

Dat van die extra stand als je ff doordraait heb ik nooit geweten… ‘k zal morgen eens proberen of die van mij dat ook heeft.  Idea

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 23 maart 2009 12:51 AM
  [ # 10 ]

Deauville? Nee, die niet. Alleen de vroege typen 2 hadden dat.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Nesto
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 10-01-2005

- BX 16 TRI
Gepost: 23 maart 2009 01:11 AM
  [ # 11 ]

Even een gerelateerde vraag van mij tussendoor. Bij mij doet de fan het alleen op de vollast relais klik, voluit dus dan. Is dan de weerstand op het blowerhuis kaput? Of slecht contact, want na bijvoorbeeld een hobbel als een spoorwegovergang wil ie wel weer eens aanspringen.

Ernst

BX 16 TRI - Rouge Florentin - ORGA 3903

Profiel  
 
veertien E-tje
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 649
Geregistreerd: 22-12-2007

- BX 16 TGI
Gepost: 23 maart 2009 01:21 AM
  [ # 12 ]
karel schreef:

Deauville? Nee, die niet. Alleen de vroege typen 2 hadden dat.

Klopt had mijn type 2 ook, aan het eind hoorde je ook een relais omspringen in combinatie met wat extra power.

BX, gewoon daarom

BX 16TGI 1991
Kleur ETPcR
Orga 4993
93000 km
Gallerij

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 23 maart 2009 03:27 AM
  [ # 13 ]
Nesto schreef:

Even een gerelateerde vraag van mij tussendoor. Bij mij doet de fan het alleen op de vollast relais klik, voluit dus dan. Is dan de weerstand op het blowerhuis kaput? Of slecht contact, want na bijvoorbeeld een hobbel als een spoorwegovergang wil ie wel weer eens aanspringen.

Dat zal de besproken module zijn in het ventilatorhuis. Bij mij liep ik daar ook al tijden mee te sukkelen en vorig jaar heeft ie het definitief opgegeven. Voor de APK moest ik een extra massakabeltje naar het stekkertje zetten om hem permanent op vol vermogen te laten blazen en vervolgens heb ik de hele winter met een spons zitten klooien om de ruit maar doorzichtig te houden Laughing

Anyway, ik heb er afgelopen vrijdag een nieuwe module in gezet, kostte 60 euro bij de Citroen dealer. Je moet je ruitenwisser loshalen, het paravan rooster, het ventilatorhuis (2 moeren, 1 bout en een klem met een schroefje) dan kun je het ding zo kantelen dat je die module eruit kunt halen (zit met 2 schroefjes vast) en de nieuwe erin kunt steken. Nu werkt het allemaal weer uitstekend. De oude heb ik nog liggen en die ga ik iig schoonmaken, als het Duiveltje dan eens een slechte kachel heeft kunnen we hem daar weer in proppen.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
Azulleke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 14-09-2007

Gepost: 23 maart 2009 04:09 AM
  [ # 14 ]

Allemaal heel hartelijk dank voor de reactie…..om één of andere reden heb ik geen enkele melding in mijn email gehad, dat er reacties waren hier, dus keek ik net maar even en zie ik tot mijn verbazing deze stroom aan reacties !!!
Mijn vader sprak vandaag de wijze woorden “dat is een transistortje, dat moet je gewoon vervangen”. Ben na thuiskomst gaan googelen en jawel…...bij een online electronicashop in Utrecht kost het 1,47 euro ex BTW, jammer dat opsturen 7,50 kost. Bij mijn trusty electroboer in Rotterdam kost het net over de 7 euro….vreemd…

Maar de tip over dat “pepermuntje” daar ga ik maar eens mee aan de slag. Dank ook voor het vertellen dat er achter de draaiknop op het dash ook nog wat zit om te tsjekken….komt wel goed…
Til net met mijn nagel het koperen stripje van het “pepermuntje” en ja hoor; groene corrosie….koper….arggghhh. Is natuurlijk ook goed mogelijk er een schuurpapiertje tussendoor te trekken, dan hoef je niet te solderen Razz

Het is echt absurd dat je dat “ding” pas uit het ventilatorhuis kan demonteren als je dat verwijdert en kantelt, niet zo slim van de ontwerpers. Gisteren op de sloop was ik blij dat de hele boel al bijna gedemonteerd was op één moertje na Wink In de BX die ik zojuist verkocht heb (staat nog even hier) werkt de blower puik, dus als het niet zo’n getob was, zou ik uit die auto het transistor-gebeuren “lenen”. Dan weet ik gelijk of het aan dit onderdeel ligt. Uiteraard WEL de 2 transistor gevallen die ik nu heb in die BX gehangen…....ventilator doet niks, dus in principe is het vrijwel zeker dat het dit “ding” is en niets anders.

Profiel  
 
karimov
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 04-04-2007

Gepost: 23 maart 2009 12:26 PM
  [ # 15 ]

Voor iedereen die ook een turbo-stand wil hebben. Bijzonder simpele aanpassing waardoor jouw BX een stormstand krijgt.

http://bxclub.co.uk/forum/viewtopic.php?t=5515

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook