3 van de 3
 < Vorige 1 2 3

BX kachelaanjager probleem
Azulleke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 100

Gepost: 24 maart 2009 03:40 AM
  [ # 31 ]
nanko schreef:
veertien E-tje schreef:

Kijk   hier even

(edit) dit was dus niet de originele zei je, te snel geantwoord Sad

Niet goed gelezen , ik dacht dat Azulleke de originele had gevonden
Het type nummer op een originele module is FW26025 A1
Kon de data niet vinden.
Het moet een ~ 25 Amp PNP zijn , dat is de BD250 ook en die doet het prima bij mij

Op mijn ene transistorretje staat M(otorola) T1829-1 Mexico 9144
De andere is geheel bruin geroest en onleesbaar Sad Andere koelribben, dus ander merk ? Bouwjaar ?
Vooralsnog lees ik her en der op fora dat de MJ15004 een goede vervanger is, te koop in Utrecht voor weinig….....

Bij Dil in R’dam zag ik €7,15 op de online lijst staan Sad Per stuk….

BD250 ???????? Hoe krijg je dat passend ??? Dan ben je wel even bezig Sad   

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 24 maart 2009 03:58 AM
  [ # 32 ]

Voor minder dan dat heb je een andere module. Die soldeer je even door volgens de regels der kunst en je hebt weer een strak werkende fan…

Ich bin ein Breaker

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 24 maart 2009 04:02 AM
  [ # 33 ]
Autofan schreef:
karimov schreef:

Voor iedereen die ook een turbo-stand wil hebben. Bijzonder simpele aanpassing waardoor jouw BX een stormstand krijgt.

http://bxclub.co.uk/forum/viewtopic.php?t=5515

Grappig die voordelen, maar wat zijn de nadelen die eraan kleven? Als die niet aanwezig zijn ga ik dat ook maar eens maken, maar dan soldeer ik een electrodraadje ipv op het printplaatje tussen de openingentjes.

Dit werkt alleen maar als er een relais aanwezig is in het circuit - die zit er bij de latere type 2 exemplaren niet vlgs mij.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

karel
> 5000 berichten

Gepost: 24 maart 2009 04:04 AM
  [ # 34 ]
Midfriesland schreef:

Om een of andere reden hebben ze er in het ontwerp voor gekozen om één van de contacten naar deze transistor met een soort pepermuntje te doen plaatsvinden dat zonder soldering tussen de transistor en een overbruggend contact ligt.

Dat is een weerstandje van 5 - 10 Ohm oid, en dient o.a. (als PTC zijnde) als brandbeveiliging, zodat brandende fans vanzelf uit gaan.

Ik heb er meestal een vaste weerstand in gezet, dat werkt ook (maar nog nooit brand gehad - gelukkig).

Ich bin ein Breaker

Profiel  

Azulleke
< 100 berichten
Rank

Gepost: 24 maart 2009 04:26 AM
  [ # 35 ]
karel schreef:

Voor minder dan dat heb je een andere module. Die soldeer je even door volgens de regels der kunst en je hebt weer een strak werkende fan…

Heb afgelopen zaterdag 15 euro betaald op de sloop voor mijn 2e exemplaar, dat heb ik hedenavond opgekalefaterd, zal hier morgen een fotoserietje plaatsten, zit nog in de digitale camera.
Een nieuw exemplaar zal wel weer heel prijzig wezen bij de Citroën-dealer Sad

Profiel  

Azulleke
< 100 berichten
Rank

Gepost: 24 maart 2009 04:28 AM
  [ # 36 ]
karel schreef:
Midfriesland schreef:

Om een of andere reden hebben ze er in het ontwerp voor gekozen om één van de contacten naar deze transistor met een soort pepermuntje te doen plaatsvinden dat zonder soldering tussen de transistor en een overbruggend contact ligt.

Dat is een weerstandje van 5 - 10 Ohm oid, en dient o.a. (als PTC zijnde) als brandbeveiliging, zodat brandende fans vanzelf uit gaan.

Ik heb er meestal een vaste weerstand in gezet, dat werkt ook (maar nog nooit brand gehad - gelukkig).

Kan goed kloppen; heb geprobeerd dat “pepermuntje”  vast te solderen en het ging steeds verder kapot…...niet hittebestendig dus Sad

Profiel  

knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3680

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 24 maart 2009 11:27 AM
  [ # 37 ]
karel schreef:
Autofan schreef:
karimov schreef:

Voor iedereen die ook een turbo-stand wil hebben. Bijzonder simpele aanpassing waardoor jouw BX een stormstand krijgt.

http://bxclub.co.uk/forum/viewtopic.php?t=5515

Grappig die voordelen, maar wat zijn de nadelen die eraan kleven? Als die niet aanwezig zijn ga ik dat ook maar eens maken, maar dan soldeer ik een electrodraadje ipv op het printplaatje tussen de openingentjes.

Dit werkt alleen maar als er een relais aanwezig is in het circuit - die zit er bij de latere type 2 exemplaren niet vlgs mij.

Bij de type3 wel?

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  

karimov
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 34

Gepost: 24 maart 2009 12:33 PM
  [ # 38 ]

@ knackor

ik heb het vorig jaar bij in mijn cannes (type 3) gedaan en dat werkte perfect.

Profiel  

Azulleke
< 100 berichten
Rank

Gepost: 24 maart 2009 03:09 PM
  [ # 39 ]

Wat is een type 3 ? Loop ik weer achter ? Type1; oud dashboard met “ogen” en kleine knipperlichtjes op de hoeken van de voorkant etc. etc. Type twee, nieuw dashboard, stuur met een schoenendoos in het midden, grote knipperlichten…..
Wat is dan type 3 ? Met rookglazen achterlichten wellicht ? En witte knipperlichten voor met oranje bollekes erin Rolling Eyes

Profiel  

Azulleke
< 100 berichten
Rank

Gepost: 25 maart 2009 01:02 AM
  [ # 40 ]

OK dan, de fotoshow…...pepermuntje herstel Wink

oorspronkelijke toestand

Beugeltje losgesoldeerd, pepermuntje in beeld

Pepermuntje eruit; lekker vies eronder…..

Weer terug op zijn plaats na schoonschuren etc.

Klaaarrrrr….helaas; de blower draait veel te langzaam naar mijn zin. Dus toch de transistor maar eens gaan vervangen.
Ach, je blijft van de straat hè Razz

Profiel  

Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3455

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 25 maart 2009 01:18 AM
  [ # 41 ]

Das mooi geregeld dan!
Heb ik net 6 tientjes voor dat kreng achtergelaten Laughing
Maar goed, dan kan ik de oude weer “reviseren” en klaar leggen voor de volgende patient.
Ik moet zeggen dat voor mijn gevoel de kachelventilator ook langzamer draait dan ik dacht dat zou moeten. Wanneer je het hele zooitje overbrugt door direct een massa aansluiting op het voedingsstekkertje te maken (om door de APK te komen) dan blaast ie op volle toeren wat toch aardig wat meer is dan nu op de hoogste stand.
Hoe dan ook is het enorm prettig om tijdens een regenbui te kunnen stilstaan zonder de spons ter hande te moeten nemen.

Maar de turbostand-mod die een pagina eerder genoemd wordt kan dan wel een optie zijn. Ik ga het nu iig maar eens een zomer aan kijken hoe het nu bevalt. Ik heb ook nog een fijn werkend schuifdak dus echt superheet wordt het niet tijdens het rijden. Billen branden op het leer nadat de auto in de hete zon gestaan heeft natuurlijk wel, maar daar werkt geen enkele ventilator tegen Very Happy

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  

Azulleke
< 100 berichten
Rank

Gepost: 25 maart 2009 03:00 AM
  [ # 42 ]
Mechuccio schreef:

Das mooi geregeld dan!
Heb ik net 6 tientjes voor dat kreng achtergelaten Laughing

Maar de turbostand-mod die een pagina eerder genoemd wordt kan dan wel een optie zijn.

Aiaiaiai….60 euro ? was dat bij de Troenboer ? Orzjineel PSA Wink
Vond 15 euro op de sloop al aardig aan de prijs voor zo’n geoxideerd kreng Sad Maar ja, lekker knutselen zo met een mankement aan de CV-ketel in huis en een falende blower in de dagelijkse turbodiesel.

Als ik het goed begrepen heb is die turbomod een schakeling om de geliefde transistor te overbruggen ! Dus dan zou het in principe zo moeten zijn dat de maximale stroom naar de motor gaat van de aanjager.

De transistor van boven afgebeeld geval heb ik eraf weten te krijgen met een soldeerpook, desoldeer-lytze en een boormachientje (voor de nageltjes). Er zat wat witte creme tussen….is dat net zoiets als tussen een pc processor en de koelribben zit ? Of weer een andere Oil of Ulay ?

Morgen maar eens een nieuwe transistor scoren Smile

P.S. Mechuccio wees maar blij dat ik al mijn ex-auto’s hier niet onder zet Razz

Profiel  

knäckor
> 3000 berichten
Totaal aantal Berichten: 3680

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 25 maart 2009 08:23 PM
  [ # 43 ]

Ik heb vandaag de ‘turbostandmodificatie’ gedaan, maar het werkt niet bij mij. Sterker nog, de blower draaide er een stuk langzamer door, dus ik heb het oude printje maar teruggedrukt.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  

WitteBX
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23

- BX 16 tzi
Gepost: 28 november 2011 11:17 PM
  [ # 44 ]

ook Kachelproblemen…
Bij mijn intussen gestolen! BX was het veel zoeken na alles hier doorgelezen te hebben,
de kachel deed het altijd minimaal , en bijna niet toen ook de ventilator ermee ophield,
uiteindelijk deed de kachelventilator weinig omdat de de massaverbinding via het pepermuntje
slecht was, pas na een vaste weerstand gemonteerd te hebben kwam ik daarachter, ook was de potmeter
waarmee je de ventilatorsnelheid regelt verdraait tov het printplaatje , dit doordat de luchtinlaatklep die daarmee ook bedient wordt(tussen ventilator en kachelhuis) te zwaar open en dicht ging, ik kon hem met de regelknop gewoon weer terug in de goede stand klikken, door met kracht door te draaien in de max stand, en de verbinding met de klep heb ik maar losgelaten, en de klep in open stand gezet…

verder was er in het kachelhuis ook de as van de klep kapot die samen met de kachelradiatorkraan opengaat via de warm-koud draaiknop,waardoor nooit de goede hoeveelheid lucht langs de kachelradiator geleid word, deze is bijna onmogelijk te repareren zonder het hele kachelhuis te demonteren, ik heb de bestaande klep,te zien vanuit het middenpaneel (waar de twee blowertjes zitten)eruit gehaald, en met mijn hand en arm erin een plaatje hout met randjes die precies in de klepopening klemmen weten te plaatsen(je kunt de klep zien ongeveer tegenover de opening), de opening zit nu constant dicht, dus stroomt altijd lucht langs de kachleradiateur,
heerlijk warm te krijgen,
enige nadeel is de bediening,die als je de knop op koud(er) zet,  niet meteen reageert omdat de kachelradiator weliswaar steeds minder warm (tot geen) water krijgt maar ook tijd nodig heeft af te koelen, (de knop bedient dus normalerwijze tegelijk de klep en de kachelradiatorkraan}

in ieder geval beter dan in de kou zitten,en zomers maakt het niet uit,beetje gepruts wel om de klepopening dicht te krijgen,
helaas heb ik er weinig van kunnen genieten….

Profiel  

3 van de 3
 < Vorige 1 2 3

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook