Bestuurders stoel verwijderen
Erik St
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2

Gepost: 24 maart 2009 07:04 PM

Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum en kwam een aantal bekende problemen tegen waar mijn Xsara Coupé 1.6 Vtr uit 2002 ook last van heeft.

Het probleem met de airco is opgelost door het schoonmaken van de sensor (goede tip).
Het probleem van de airbag waarschuwingslamp is weer terug, het enige wat nog rest is het doorzolderen van het contact onder de stoel,
maar…..

Weet iemand hoe ik de bestuurdersstoel kan verwijderen, er zit een breuk in het frame die ik wil laten lassen (en de dealer wil € 1200,- rekenen voor een nieuw frame).

Alvast bedankt, Erik

Profiel  

Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 709

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 25 maart 2009 12:02 AM
  [ # 1 ]

Re: Bestuurders stoel verwijderen

Erik St schreef:

[...] Weet iemand hoe ik de bestuurdersstoel kan verwijderen, er zit een breuk in het frame die ik wil laten lassen (en de dealer wil € 1200,- rekenen voor een nieuw frame).

De stoel is een fundamenteel onderdeel van de crashbescherming, dus ik zou je aanraden om niet te gaan lassen, maar in plaats daarvan kijken of je bij een sloper een vervangend onderdeel kan regelen.

Een gelaste breuk is namelijk nooit zo sterk als het niet-gebroken origineel en kan bovendien slecht tegen vermoeiing. De warmte inbreng van het lassen maakt het metaal direct naast de las namelijk brosser.

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  

Erik St
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2

Gepost: 25 maart 2009 01:39 AM
  [ # 2 ]

Oke bedankt voor de info, dat wordt dus slopers bellen

Profiel  

dennis van der ven
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 651

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
Gepost: 25 maart 2009 01:59 AM
  [ # 3 ]

pffff, maak lekker een punt van de stoel. crashbescherming??? heb je zo’n frame wel eens bekeken.

gewoon lassen. gaat prima .

alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN

Profiel  

Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 709

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 26 maart 2009 09:28 AM
  [ # 4 ]
dennis van der ven schreef:

pffff, maak lekker een punt van de stoel. crashbescherming??? heb je zo’n frame wel eens bekeken.

gewoon lassen. gaat prima .

Suit yourself.

“Gewoon lassen” gaat dus niet zomaar prima. De plek rond de las wordt zwakker (rond een las wordt het metaal gevoelliger voor metaalmoeheid / vermoeiing) en na verloop van tijd kan zo’n las dus weer kapot gaan. 

Die breuk is niet voor niets in de eerste plaats ontstaan, dus het punt wordt blijkbaar al flink belast. Opnieuw lassen is dus tricky. Je zou op z’n minst extra versteviging moeten aanbrengen.

Ik wil niét in een kop-staart botsing naar achteren gedrukt worden in een stoel waarbij het frame een grote kans op (opnieuw) breken heeft.

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  

tosh51
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 131

- GS/GSA GS X2
- Xsara Millesime 1.6
Gepost: 27 maart 2009 12:46 AM
  [ # 5 ]

stoel

Hallo Erik,

De stoel haal je er simpel uit, gewoon in de voorste stand de achterste