1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Het leven van mijn 2.1TD ‘97
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 26 maart 2009 01:00 AM

Morgen ga ik een langer verhaaltje typen om eens al het leed en onderhoud van mn dame hier te posten nu ik besloten heb haar over de 5 ton te tillen Smile
Vandaag had ze een “kleine” mijlpaal;

4ton, schoon aan de haak, het plan is om er nog zeker 1 ton bij te zetten.
De blauwe XM die ik aan het slopen ben wordt deels overgezet naar deze SX (sonder extras op zn goed afrikaans Razz)

Wilde het even met jullie delen Cool

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 26 maart 2009 10:20 AM
  [ # 1 ]

Gefeliciteerd! En succes met het volgende tonnetje. Dat ie mag komen zonder al teveel onkosten…....

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 26 maart 2009 11:17 AM
  [ # 2 ]

Dan nu het levensverhaal Wink

2 jaar geleden hebben we deze auto gekocht als opvolger van 1 van de 309’s die we (vriendin en mijzelf) hadden. Kind op komst, dan wil je toch iets meer massa en comfort hebben Smile
Eisen waren perse type2 vanwege de electronica en type1 ziet er niet uit Laughing. In Uden vonden we een grijze type2 die al een tijd stilstond, 351k gelopen zo uit mn hoofd, en moest uiteindelijk 2200e opleveren. Best wat als je de prijzen tegenwoordig ziet voor een 2.1TD maar 2 jaar terug waren er steeds maar 1 of 2 op Marktplaats.

Na zon 10.000 km te hebben gereden kwamen er allemaal merkwaardige geluidjes uit de versnellingsbak. NOu heb ik die bij de 309’s al tig keer losgehad en dat is 1 dagje werk. No big deal, dacht ik… Nou bleek dat bij de XM de hele motor eraf mag om de bak te lossen Sad

In Friesland een bak gekocht voor 50 euro, koopje dacht ik, en het avontuur begon; Garagebox gevonden via een woningbouw om te kunnen klussen:


Piest precas met de trekhaak tegen de muur:

En na wat avondjes werk:

Rest:
http://www.mijnalbum.nl/Album=Q6HEKY64

Kort door de bocht heb ik de bak er tegenaan gezet, alles weer ingebouwd en toch zeker.. 2000km ? kunnen rijden. De bak bleek al wat jaren op de plank te liggen(achteraf) en de prise-as keering was uitgehard. Koppelingsplaten helemaal verzadigd met bakolie dus die konden de prullebak in. KreazyV8Wuppo vond het maar zielig en die zou wel van mn vorige bak en deze bak 1 goede bak maken. Ik dacht “dat kan maar beter in 1 keer goed want hier heb ik geen zin meer in”. 300e afgetikt bij de beste man, bak weer opgehaald en eronder gezet:

2e keer eruit:

Vies:

Schoon Cool

En we konden weer (een tijdje) tuffen. Eerst viel nog steeds 1 van de schakelstangen van de bak omdat kv8W niet op had gelet dat 1 van de kogels niet meer mooi rond was;

Dus weer op en neer naar St. Oedenrode ofzo? voor een fix.

Daarna was het een tijdje rondknarren todat ik in de 1e week van mn afstudeer opdracht zat. Ik rij de snelweg af en de bak wilde ineens niet meer uit zn 3. Muurvast. Anwb gebeld, 2 uur geprobeerd te fixen (respect!) en uiteindelijk:

Sad panda Sad

De eerste gedachte was dat de kogels die schakelvorken vasthouden los geschoten waren. Echter kon ik het niet vinden, noch oplossen. Toen ik de kap van de 5e versnelling eraf had gehaald kon ik met de hand de bak uit zn 3 drukken en het leek opgelost. Todat 2 of 3 weken later de bak weer vast zat en KreazyV8Wuppo niet met een oplossing kwam (sad panda werd angry panda).
Om de auto toch maar rijdend te houden heb ik een laatste poging gedaan een versnellingsbak te vinden en gevonden bij een Citrofiel met een transport bedrijf. De enige “maar” was was dat ik wel ‘ff’ zelf de bak moest uitbouwen, net waar je zin in hebt als jeje eigen bak ook nog moet uitbouwen. Met de 309 op pad met al mn gereedschap mee en maar begonnen:

Slachtoffer:

Grote stappen snel thuis:

Ik > auto

Dag later mn eigen XM weer, zie hier de gewraakte bak met Motip Tuning:

Reserve bak er weer tegenaan en terug de auto in (nee, het is niet steeds dezelfde foto Wink

rest: http://www.mijnalbum.nl/Album=BQKKGVTK

Geinig detail is dat deze bak al 4.3 ton erop had zitten en op het moment van schrijven nog steeds heerlijk rijdt.

Omdat ik het nu wel beu was met al die bakken Wink en ze niet elke dag kan vinden leek het me wel handig om er 1 op voorraad te hebben Laughing
Daarom deze slopert gekocht:

Leeggehaald:

Nu heb ik 2 reserve 2.1TD blokken van het 1e type en 1 reserve bak liggen Wink En een schap vol met T1 exclusive spullen die nog het veld moeten ruimen voor alle T2 TCT onderdelen. Dus mocht iemand nog wat ruimte hebben Wink


Ondertussen is de km stand aangekomen op 398k en de dieselpomp lekt. Het is “nu” kerst en door de kou wil hij niet meer starten en als hij loopt sputtert hij behoorlijk en ook blauwe pluimen uit de pijp. Tijd voor een nieuwe pomp en verstuivers. En als we dan toch bezig zijn, ook de d-riem, rollen, waterpomp en spanrol demper;

Alles los;

EGR afgedopt:

Pomp vervangen en weer op tijd zetten:

Oude rol met stukke demper naast de nieuwe rol (die echt TE duur is)

Het op tijd zetten is helaas nog niet goed gegaan.. ik had de d-riem geborgd met de pennen entoen de pomp op tijd gezet terwijl je de riem nog een kwartslag tegen de klok in moet draaien en DAN de pomp op tijd zetten. Balen Sad
Maar dit was wel de laatste grote klus tot nu toe.

Om deze tijd te overbruggen had ik ‘voor de lol’ een TCT gekocht:

Maar daar had ik ook een beetje pech mee:

Dus die ligt nu ook op de slachtbank.
Alle luxe fratsen gaan op de diesel, de rest wordt gekocht en omgetoverd tot conservenblikjes.

Het hele interieur gaat over dus dat ie nog wel een leuke klus Wink uiteraard komt daar ook (weer) een foto verslag van.

De meeste zullen de versnellingsbak foto’s en verhalen wel kennen maar 1 centraal levenstopic leek me wel eens leuk Smile (en ik hoop jullie ook).

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
eXaMple
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005

- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Gepost: 26 maart 2009 11:27 AM
  [ # 3 ]

Super om te zien\lezen! Dit zijn nou de meest leerzame topics.

Profiel  
 
Tjerk
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008

- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Gepost: 26 maart 2009 11:43 AM
  [ # 4 ]

Heel leuk verhaal! very good

C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV

Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 26 maart 2009 12:42 PM
  [ # 5 ]

Wat een werk en doorzettingsvermogen! Jij moet echt van je XM houden….. knuffel

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
XMTurboCT
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1691
Geregistreerd: 17-06-2006

Gepost: 26 maart 2009 12:53 PM
  [ # 6 ]

Ha Matthijs,

Respect hoor!!!

Groet, Arjan

Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2

Word lid van de XM Club!

Citroën XM turbo ct

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 26 maart 2009 01:17 PM
  [ # 7 ]
GW-tje schreef:

Wat een werk en doorzettingsvermogen! Jij moet echt van je XM houden….. knuffel

Het ene moment wat meer dan het andere moment Laughing


Bedankt voor de leuke reacties Smile

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Gepost: 26 maart 2009 01:28 PM
  [ # 8 ]

Respect vanaf deze kant Mattjijs. Wat een volharding. Het verhaal leest als een jongensboek. En nu de updates van de kilometerstand bijhouden.

Patrick

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Mark Nijenhuis
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 26 maart 2009 01:38 PM
  [ # 9 ]

Harstikke mooi verslag Matthijs.

Ene, als je nog een keertje een XM gaat slopen meld het dan even, ik wil je best komen helpen Wink hoeft helemaal niet veel te kosten Grin

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 26 maart 2009 04:05 PM
  [ # 10 ]

Er zijn mensen die vinden dat ik mijn BX weg moet doen omdat daar ook vak aan gesleuteld moet worden, maar dit is de overtreffende trap !

Overigens was ik ook klant van Ton Bouw uit St. Oedernrode. [edit mod] ontoepasselijke tekst gewist [/edit mod]

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 26 maart 2009 10:02 PM
  [ # 11 ]
Lelijke Eend schreef:

[edit mod] ontoepasselijke tekst gewist [/edit mod].

heh heh, hear hear!!

Test

Profiel  
 
BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 21-10-2005

- BX 19 trs
Gepost: 26 maart 2009 10:33 PM
  [ # 12 ]

Jammer…

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 26 maart 2009 10:34 PM
  [ # 13 ]

De eend en wuppert waren ooit grote maatjes….Zo zie je maar… met gepruts ben je altijd de muts Laughing 
En ach, een versnellingsbak die na een revisie aan stront draait geeft toch niks? Laughing

Gelukkig kan hij geen slachtoffers meer op ons forum maken.Laten we dat aub zo houden.

ik hoop dus met recht dat iedereen met een grote boog om st oedenrode heen rijdt.

 

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 27 maart 2009 11:24 AM
  [ # 14 ]

Die kerel is vet pet inderdaad. Gelukkig zijn er maatregelen getroffen en lijkt het niveau hier op het forum ook redelijk te stijgen Smile We kunnen elkaar best goed helpen gelukkig.

Eens maar nooit meer Wink

Van het weekend ga ik eens kijken of ik met mn interieur bezig kan.
Wat ik nog vergeten te vermelden was is dat mn kachel radiator ook vervangen is, alleen bij montage een foutje gemaakt. Met als gevolg een goede 2 liter KVS in mn tapijt. Dat moet nu er ff uit om de isolatie te laten drogen / vervangen Smile

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 27 maart 2009 12:15 PM
  [ # 15 ]

Ik zou daar een paar kranten onder leggen en een kilo zout op strooien of van die grit om de kvs er uit te “zuigen”. Dan hoef je niet alles los te slopen…...

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook