Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Bij het wisselen van de koppeling wordt er aan veel bedrading gefrunnikt en sowieso aan 2 sensoren. 1 aan de bak waar de snelheidsmeter is aangesloten en 1 op de bovenzijde voor de krukaspositie.
Voor wat betreft het sleutelen aan een diesel; een gasdemper losnemen om uit te sluiten dat die rot is is geen sinecure. Zeer eenvoudig los te klikken en het resultaat is direkt waarneembaar. Aan de andere zijde van de gasklep, zeg maar aan de achterkant van de pomp zit een andere demper die de terugslag afdempt met een drukdoos. Ook die zou je even kunnen checken. Daarnaast doet een dieselreiniger in de tank vaak veel goed werk, vaak beter dan een dieselspecialist….....
Ik heb zeer slechte ervaringen met dieselspecialisten. Zij begeven zich in een grijs gebied in de markt omdat ze denken met materie bezig te zijn, die niemand begrijpt. Als je een slechte treft, loop je financieel leeg voordat je problemen opgelost zijn.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
GW-tje schreef:Bij het wisselen van de koppeling wordt er aan veel bedrading gefrunnikt en sowieso aan 2 sensoren. 1 aan de bak waar de snelheidsmeter is aangesloten en 1 op de bovenzijde voor de krukaspositie.
Dit is een “simpele” mechanisch ingespoten diesel, geen ecu of andere electronica.
Een mogelijke oorzaak kan zijn dat met de vorige koppeling die niet best was, men de pomp zo heeft afgesteld dat er toch mee te rijden viel. Nu er een nieuwe en ik neem aan een goede koppeling in zit, is het mogelijk dat de pomp opnieuw afgesteld moet worden en dan met name de anti-afslag. Ik heb dit bij mijn diesel ook gedaan waar een vreselijke rotkoppeling in zat, met de Airco aan viel er niet mee weg te rijden, als je dan de anti-afslag maar scherp genoeg zet, dan kun je dat opvangen. Bij een Lucas pomp is dit nog zelf te doen, al heeft het mij heel erg veel tijd gekost om dit onder de knie te krijgen. Voor een Bosch pomp is dit veel lastiger en officieel niet mogelijk, maar een dieselspecialist weet er wel raad mee.
Het probleem is inderdaad, je moet een goede vinden, dit zijn 2 goede:
http://www.stokkingdiesel.nl in Gouda
http://www.terlouw.nu in Mijnsheerenland (Heinenoord)
Terlouw is een Bosch Diesel center, waar ik erg goede ervaring mee heb.
Voor bosch staat de procedure ook in de vraagbaak. Tenminste, voor de BX-versies.
Goede in het oosten van het land:
http://www.kleinjan.nl/index_pages.php?kj=home (nijverdal)
Chinco schreef:Voor bosch staat de procedure ook in de vraagbaak. Tenminste, voor de BX-versies.
Goede in het oosten van het land:
http://www.kleinjan.nl/index_pages.php?kj=home (nijverdal)
Sorry, ik denk dat ik in de war ben met iets anders tussen een Lucas en Bosch pomp.
Ik zie in de BX vraagbaak en Haynes-Xantia dat de procedure redelijk identiek is voor beide pompen, voor een TD is het iets anders omdat je met die demper zit.
Ik denk dat het geen gek idee is als Niels even kijkt of de afstelling van de pomp ooit veranderd is, de diverse stelschroeven op de pomp zijn of geborgd of met een beetje verf gemarkeerd.
Maar het kan dus geen kwaad om zo verder te rijden?
Het eerste wat ik ga doen is zo ene busje wynns kopen.
En als het dan opgelost is dan hoef ik niet meer verder te zoeken.
Dit product moet ik dan kopen?
http://www.wynns.be/product.aspx?nav=1&g=1&s=26&b=516&p=51668&l=EN
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Ja, dat is het…..
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Hmm heb het product nog altijd niet gekocht.
Maandag een afspraak met de garage.
Ik heb gezien dat de slang na de luchtfilter en voor het oliereservoir gescheurd is.
Hij trekt nu zijn lucht gewoon uit de motorkap zonder te filteren.
Maar dit ligt hier niet aan want ik had dit ook al voor deze gescheurd was.
Ik heb exact hetzelfde probleem (al sinds ik de auto gekocht heb), ik dacht eerst dat dit typisch was aan de motor/auto combinatie (ergerde me er eerlijk gezegd wel aan).
Maar na het doorlezen van dit topic merk ik toch wel dat het niet normaal is!
Mijn koppeling is 2 jaar geleden (50k km) geleden vervangen door een nieuwe bij de citroen dealer dus daar ligt de oorzaak alvast niet.
Maar ik heb wel last van de symptomen die op de eerste pagina beschreven staan denkik. (zware gaspedaal, HEEL snel terugvallen van toeren bij schakelen).
Het is mogelijk om zonder schokken te rijden maar dan moet je altijd HEEL hard opletten met de koppeling super rustig op te laten komen.
Het ligt allesinds niet aan mijn rijstijl want ik ben blijkbaar de enige die nog wat met het fenomeen overweg kan in mijn auto
Als je dus een oplossing vind of iemand me meer toelichting kan geven bij het probleem hoor ik het graag.
(ahja de motorsteunen zijn vervangen vorige week samen met de distributieriem, waterpomp,...)
IkKe schreef:Als je dus een oplossing vind of iemand me meer toelichting kan geven bij het probleem hoor ik het graag.
Komt toch weer die vervelend Anti-Afslag om de hoek kijken
Dit is niet iets wat je zelf even kan afstellen, ik kan het ook niet even snel uitleggen, dit is iets voor een dieselspecialist, of de zeer ervaren dieselmotoren hobby sleutelaar. Ik heb dit op mijn eigen auto ook afgesteld nadat ik het deksel van de pomp en de gashevel had vervangen, zwaar gaspedaal en schokken. Het heeft mij vele uren en avonden gekost om dit onder de knie te krijgen, de basisafstelling kan iedereen dat staat gewoon in de Haynes, maar de fijnafstelling daarna is zeer lastig.
Tenzij ik me heel sterk vergis is dit bij Lucas-pompen een uiting van enige lucht in de brandstof. Ik had hetzelfde nadat bij het vervangen van het filter (Xantia-type) de deksel niet goed aan lag. Eerst nog lopen schroeven aan de pomp (anti afslag gesteld) maar het verwijderen van de kitresten uit het deksel (waarom….) en goed dichtschroeven lostte het probleem op.
Slang geraakt, gescheurd, toch iets gedaan wat niet direct aan de koppeling zat?
Ich bin ein Breaker
Vandaag naar de garage geweest.
Hij vermoed dat het niet ligt aan de koppeling, cardanassen of motorsteunen.
Hij is in de richting gaan kijken van inspuiting. Het inspuitmoment veranderd maar nog steeds hetzelfde euvel.
Nu moet ik volgende week de wagen binnenbrengen.
Hij gaat een doorschijnende leiding leggen waar de brandstof doorloopt. Hij vermoedt dat de motor misschien lucht trekt.
Aan de dieselpomp zou het niet liggen want de wagen doet het zowel als hij warm is als koud. Bij een warme wagen zou de dieselpomp geen fouten vertonen?
Indien de wagen geen lucht trekt gaat hij de injectoren testen..
Wordt vervolgd…
karel schreef:Tenzij ik me heel sterk vergis is dit bij Lucas-pompen een uiting van enige lucht in de brandstof. Ik had hetzelfde nadat bij het vervangen van het filter (Xantia-type) de deksel niet goed aan lag. Eerst nog lopen schroeven aan de pomp (anti afslag gesteld) maar het verwijderen van de kitresten uit het deksel (waarom….) en goed dichtschroeven lostte het probleem op.
Slang geraakt, gescheurd, toch iets gedaan wat niet direct aan de koppeling zat?
Hij heeft wel al de slangen vervangen alvorens me de wagen te verkopen….(6 maanden geleden ongeveer)
Niels12345 schreef:Aan de dieselpomp zou het niet liggen want de wagen doet het zowel als hij warm is als koud. Bij een warme wagen zou de dieselpomp geen fouten vertonen?
Tuurlijk wel, een verkeerde afstelling merk je zowel met een koude als warme motor.
Ik ben benieuwd; ik heb ook eerst (op vakantie) een RTA gekocht en lopen schroeven voordat ik er uiteindelijk weer thuis achter kwam dat het deksel v/h brandstoffilter nét niet helemaal goed aanlag.
Dat heb je met dat moderne spul - krappe passing zonder pakking, 1 beetje scheef of 1 korrel zand is al genoeg.
Veel lucht zal het overigens niet zijn, de vraag is of je het goed zou zien in de slang (en of je daarbij niet meteen de oorzaak omzeilt).
Ich bin ein Breaker
De originele filters van de dealer zijn niet zo best, die trekken inderdaad lucht, de afdichtingsring is dunner. Tot een jaar of 1,5 a 2 geleden verkocht de dealer de originele Delphi filters, maar nu is het een of andere “made in een bananenreplubiek” filter. Ik koop ze van het merk Bosch, deze hebben een dikkere afdichtings ring en binnenin zit een soort plastic plug.