1 van de 2
 1 2 Volgende > 

lucht in hydropneumatisch systeem achterrem
florisdehaan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27

Gepost: 29 maart 2009 01:45 PM

Vorige week is mijn bolide afgekeurd voor de APK ivm niet werkende achterrem. Heb hem meteen naar een garage gebracht, deze hebben het hydropneumatische systeem van de achterrem doorgespoeld en ontlucht.
Volgens de garage zat er lucht in het remsysteem, ik heb de monteur niet meer kunnen spreken, omdat het al laat was.

Vraag: wat kan de oorzaak zijn van lucht in het remsysteem achter? Kan dit een terugkerend probleem zijn? en zo ja hoe kan ik dit dan voorkomen?

Profiel  

Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2864

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 29 maart 2009 02:25 PM
  [ # 1 ]

Voorkomen?
Eens per maand laten ‘dansen’ (een paar keer in hoogste en laagste stand zetten) en, wanneer je stuurbekrachtiging hebt, het stuur een paar keer van aanslag tot aanslag draaien.
Vervolgens met draaiende motor en de wagen in haar laagste stand(!) de ontlastschroef op de hoofdregelklep (sleutel 12) een kwartslag losdraaien.
Dan hoor je een soort van scheet in het LHM-vat, en is alle lucht uit het systeem.

Hoe het komt?
Misschien is ergens een wartel iets los of heb je weinig LHM in het vat of een gaatje in de aanzuigbuis waardoor de pomp lucht kan aanzuigen.

Op zich vind ik het probleem, APK afkeur omdat er lucht in het systeem zit, verwaarloosbaar klein…

Wink

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  

patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 15438

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 29 maart 2009 02:30 PM
  [ # 2 ]

Ik verwacht niet dat lucht het probleem veroorzaakte. Tijdens het ontluchten spoelt men het systeem iets door waardoor in dit geval de achterremmen weer gangbaar zijn gemaakt.
Door de royaal bemeten achterremmen, het lage gewicht en de neerwaardse-druk-afhankelijke remwerking hoeven achterremmen van een BX maar weinig te doen. Regelmatig achteruitrijden en remmen houdt het zaakje in beweging en gangbaar.

Profiel  

GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1659

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 29 maart 2009 02:44 PM
  [ # 3 ]

En 1 keer per jaar gewoon een keertje doorspoelen en ontluchten. Is ook een kwaaltje bij de Xantia, maar goed mee te leven…....

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27897

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 29 maart 2009 02:59 PM
  [ # 4 ]

Achteruit rijden en hard remmen of regelmatig met (veel) gewicht in de achterbak rijden is het beste om die vast zittenden remmen te voorkomen Wink

Profiel  

Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3355

- 2CV Auto
Gepost: 29 maart 2009 03:05 PM
  [ # 5 ]

Ik haal ze gewoon ieder jaar even los. En maak ze grondig schoon. Voorremmen zelfde verhaal, maar dat is om het vervangen makkelijker te maken.

Profiel  

patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 15438

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 29 maart 2009 03:10 PM
  [ # 6 ]

Periodiek het zaakje spoelen zal effectiever zijn om dit probleem tegen te gaan.

Profiel  

Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2485

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 30 maart 2009 06:00 PM
  [ # 7 ]

Lucht in je systeem kun je merken door het volgende:

Als je je pedaal licht intrapt en de remwerking lijkt eerst wat te weinig, om dan kort daarna opeens hard toe te nemen.

Ik heb bij m’n BX de voorremmen los gehad en het hele subframe vervangen. Na het monteren waren de leidingen dus totaal leeg. Helaas hadden we geen tijd om te ontluchten, en het bleek dat het remmen prima ging, dus zo naar de RDW gereden. Zowel voor als achter bleek op de tesbank de remwerking gewoon perfect!

Lucht in het remsysteem is alleen een beetje ongemakkelijk, de remwerking wordt door die 80 bar prima gewaarborgd.

En inmiddels doen m’n remmen het ook weer normaal.

Dus die monteur kletst wat mij betreft, uit z’n nek.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  

nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 791

Gepost: 30 maart 2009 06:35 PM
  [ # 8 ]

Heeft de keurder de remmen misschien met de banden vrij van de grond/brug getest ?

Profiel  

Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3455

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 30 maart 2009 07:07 PM
  [ # 9 ]

Een remmentestbank is sowieso niet geschikt voor een BX met lege kofferbak, het wordt wel heel moeilijk om de achterremmen te laten werken dan.
Je kunt trouwens ook gewoon een gastank achterin inbouwen, een dikke basskist, 2 versterkers en een berg gereedschap en onderdelen in de kofferbak standaard meezeulen, dan doen die achterremmen gegarandeerd gewoon mee!

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  

Alcyone
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2485

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 30 maart 2009 09:07 PM
  [ # 10 ]
Mechuccio schreef:

Een remmentestbank is sowieso niet geschikt voor een BX met lege kofferbak, het wordt wel heel moeilijk om de achterremmen te laten werken dan.
Je kunt trouwens ook gewoon een gastank achterin inbouwen, een dikke basskist, 2 versterkers en een berg gereedschap en onderdelen in de kofferbak standaard meezeulen, dan doen die achterremmen gegarandeerd gewoon mee!

Mag niet zo zijn, mijn BX was leeg toen we naar de RDW gingen. Als de boel al reeds minder gangbaar is, ja dan mot er flink wat massa in…

Af fabriek is zo’n auto ook leeg. Kan me niet voorstellen dat ze verkocht werden met de melding “Leg AUB wat zware dingen in uw kofferbak, anders werken de achterremmen niet”.

Zo verkoop je namelijk geen auto’s Very Happy

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  

Mechuccio
> 3000 berichten

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 30 maart 2009 09:15 PM
  [ # 11 ]

Dat is waar, maar ik heb toch al een paar keer een afkeur gezien omdat de achterremmen het zogenoemd niet zouden doen. Terwijl dat quatsch bleek te zijn. Bij de citroen dealer waar ik altijd laat keuren gebruikens ze als ze echt twijfelen een apparaat dat ze in de auto leggen. Dat ding meet dan tijdens een rijtest de vertraging en afwijking wanneer geremd wordt. Die hebben ze overigens nog nooit in de BX gebruikt, maar vorig jaar tijdens de APK van de HY wel. Maar goed, de remmentestbank van de Kwikfit in Roermond registreerd gewoon 0,0 als je de achterremmen gaat testen, de auto staat op de voorremmen al direct stil.

Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX

Profiel  

b.rozema
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 410

Gepost: 30 maart 2009 09:43 PM
  [ # 12 ]

Het komt inderdaad veel voor bij de keuring dat ze de bx met de wielen van de grond de achterremmen controleren, dan doen ze het dus niet.
de meeste keurmeesters weten dat niet en als je er niet bij bent om dat uit te leggen volgt onterecht afkeur.
zo ook met de handrem want die zit op de voorwielen, weten de meeste ook niet.

Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.

Profiel  

Mechuccio
> 3000 berichten

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 30 maart 2009 09:56 PM
  [ # 13 ]
b.rozema schreef:

...
de meeste keurmeesters weten dat niet en als je er niet bij bent om dat uit te leggen volgt onterecht afkeur….

Of een oeverloze discussie als je er wel bij bent helaas.
Ik zou gewoon naar een garage gaan waarvan je zeker weet dat ze (tenminste iets) verstand hebben van Citroens met HP vering.

Profiel  

Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 11739

- Xantia TD SX
Gepost: 31 maart 2009 01:48 AM
  [ # 14 ]
Mechuccio schreef:

Ik sleep mijn hele graafkit + toolbox mee. ‘s Nie genoeg. Volgend jaar APK douw ik ff twee betonbandjes in de kofferbak… Laughing In de tussentijd staat de Breek als een transformatorhuisje, dus ik ben niet bezorgd.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 31 maart 2009 02:10 AM
  [ # 15 ]

Een BX Break heeft nooit remproblemen achter; berlines standaard.

Soms zijn de schijven en blokken zo verglaasd of verroest dat ze niet meer remmen. Als je ze dan belast gebeurt er nog niets op de testbank.

Ontluchten doe je niet zozeer vanwege de remkracht maar vanwege de vertraging na het intrappen van het pedaal. Die wordt namelijk groter/groot.
Ook is het onprettig dat lucht in de remmen zorgt voor klevende remmen, áls ze eenmaal warm zijn.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook