Zoek een keuringsstation zonder remmen testbank , mijn adresje kijkt naar de schijven , glimmen ze , dan is het goed
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
nanko schreef:....mijn adresje kijkt naar de schijven , glimmen ze , dan is het goed
En hij maakt geen testrit? Tsja, je kunt daar voor kiezen. Ik vind dat het om mijn eigen veiligheid gaat, en daar mag mijn keurmeester best nauwkeurig mee omspringen.
Hoe doet jouw keurmeester het trouwens met remtrommels? Zijn die altijd goed?
Geloof mij, er was in de praktijk echt verdomd weinig merkbaar voor mijn 2cv-achterremmen door de mand vielen op de remmentestbank. Maar de remcilinders waren flink nat en de remvoering begon al los te hangen van de schoen.
En dan ben ik blij met een remmentestbank. Een avondje sleutelen en je kunt weer veilig vooruit.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
nanko schreef:Zoek een keuringsstation zonder remmen testbank , mijn adresje kijkt naar de schijven , glimmen ze , dan is het goed
Sterke verhalen doen het altijd goed aan de borreltafel
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Ze zullen zeker naar de schijven kijken of het rem oppervlak niet teveel verroest is, dat mag dacht ik 40 of 50% zijn. Maar ze zullen toch zeker ook wel een testritje maken, tenminste, dat lijkt me ook vrij standaard.
Maar de tip om een APK station te zoeken zonder remmentestbank kan geen kwaad naar mijn mening.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Mechuccio schreef:Maar de tip om een APK station te zoeken zonder remmentestbank kan geen kwaad naar mijn mening.
Op zich niet, maar je kunt ook naar een keurmeester gaan die het type auto kent en weet waar hij mee bezig is. En die zijn er echt wel!
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Zeer waar!
Ik heb 2x een aanvaring gehad met een vreselijk eigenwijze keurmeester bij de KF in Roermond, maar goed, deze man is zijn licentie ook al een tijdje kwijt, hij wilde best alles goedkeuren, maar dan betaalde je 5 tientjes meer
Sindsdien laat ik mijn auto’s altijd bij de Citroen dealer keuren, en daar wordt goed gekeurd. Ik moet altijd wel iets vervangen
De HY kwam er wel ineens door vorig jaar, en ik hoop dat me dat dit jaar ook eindelijk eens een keer gaat lukken met de BX
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
nanko schreef:Zoek een keuringsstation zonder remmen testbank , mijn adresje kijkt naar de schijven , glimmen ze , dan is het goed
Als je een remmentestbank hebt met van die rollen waar de as apart getest wordt. Doet de achterkant het naar mijn idee gewoon altijd?
En anders in de hoogste stand. Dan lijkt mij dat de meeste remdruk verkrgen wordt met lege laadruimte. Zoveel mogelijk druk in de veerbollen
Hallo allen,
Als nieuw lid op dit forum eerst een korte introductie. Een jaar of vijf geleden schafte ik een ‘93’er Deauville aan, bedoeld ‘even voor tijdelijk’. Maar ik bleek vergeten hoe fijn zo’n auto ook alweer rijdt (15 jaar daarvoor een poosje een GS te rijden gehad) en de Deauville is gebleven. Wel heb ik bij vlagen verkoopneigingen om naar een CX over te stappen, maar bij overwaaien daarvan steeds besloten om ‘nu eindelijk eens alles’ aan te pakken. En vooral in den beginnen heb ik daarbij veel aan dit leuke en zeer informatieve forum gehad. ‘Eindelijk alles aanpakken’ komt er trouwens nooit helemaal van, maar de zaak is momenteel toch wel behoorlijk op orde. ’t Is gewoon een erg fijn wagentje.
Wat mij breng tot de vraag over een belangrijker probleem dat ik niet heb kunnen oplossen, omdat ik niet weet wat de oorzaak is/kan zijn. Het sluit goed aan op de vraag die degene die dit draadje begon stelde: hoe komt het dat er lucht in de achterremleidingen komt? En omdat ik daarop toch niet een duidelijk antwoord zie (ook niet in andere draadjes?) en het volgens mij wel vaak voorkomt wil ik het graag nog eens aan de orde stellen, met wat uitgebreidere informatie over mijn geval. Misschien dat dat ideeën oplevert.
Beschrijving, en wat ik er van weet:
* Het begon zoals bij velen met een APK-afkeur (want platenbank) op niet-werkende achterremmen. Dat was vier jaar geleden. Dat probleem was me wel snel duidelijk & opgelost. Als de achterremmen later inkomen (eerst duiken, dan weer omlaagtrekken) dan betekent dat lucht in de leiding (aangenomen dat zuigers en blokken niet vast zitten). Beide kanten ontlucht (best veel) en probleem was opgelost en het remde weer perfect. Dat ik het voordien niet gemerkt had kwam doordat ik eigenlijk altijd rustig reed en remde, en dan merk je het niet zo op. [Overigens, geheel terzijde: ik ben het niet eens met mensen die zeggen dat wat lucht niet zo belangrijk is. Ten eerste rem je bij hard remmen echt minder snel in de eerste seconden, en ten tweede kan het op nat wegdek in een flauwe of scherpere bocht (afhankelijk snelheid natuurlijk) verassende/gevaarlijke effecten krijgen, zeker bij noodgevallen.]
* Echter, in no-time begon er weer lucht in te komen. De eerste tijd dacht ik nog dat ik na aantal keren ontluchten alle lucht wel kwijt zou zijn. Dit temeer omdat de mijne, in tegenstelling tot wat Haynes & Vraagbaak aangeven, geen ontluchtingsnippel op de hoofdremklep heeft dus wellicht dat dat een handicap zou zijn. Enfin, vier jaar en minstens elk kwartaal ontluchten (steeds als ik het duiken echt te erg vond worden) weet ik zeker dat ik zo niet alle lucht kwijt ga zijn. Dat wil zeggen: RA nam de eerste jaren de lucht per ‘ontluchtingsbeurt’ wel duidelijk af, tot nu alweer paar jaar vrijwel nul (of echt héél erg weinig). Maar LA wordt het niet minder, dus die kant lijkt nu bepalend. Mijn conclusie: er is in ieder geval verse aanvoer, op een of andere wijze.
Aanvankelijk dacht ik gezien het systeem meteen aan lekke veerbollen (achter), maar bij nadere bestudering leek me dat toch niet erg waarschijnlijk. Immers, vanaf de veerbollen naar de remtangen is nogal een eind, met bovendien voor luchtbellen niet onbelangrijke handicaps als hoge punten onderweg, mèt over datzelfde traject (althans vanaf dat verbindingsblokje hoogteregelaar-veerbollen richting hoofdremklep) in feite niet-stromende vloeistof met dan op het eind bovendien nog eens die spiralen erin. Dus hoe kan het dan dat die stikstof zich altijd feilloos verzamelt helemaal aan het eind, voor het ontluchtingsnippel? Want dat dat laatst het geval is lijkt wel duidelijk. Bij opendraaien ontluchtnippel meteen vrijwel alle lucht eruit, en na max. kwart liter ook laatste minuscule belletjes weg (de eerste tijd was dat steeds ruim halve liter per kant).
Aan de weer andere kant: hoe kan er, anders dan vanuit de bollen, lucht in de remtangen komen? Is er een soort ventielwerking mogelijk via de afdichting van de remzuigers? Dus na remmen wel lucht erin, maar bij remmen geen LHM eruit? Ik heb daar nog nooit van gehoord, maar gezien het lucht-gedrag lijkt me zoiets ook denkbaar.
Het is nogal een stuk geworden, maar hopelijk geeft het wel een goed beeld. Ik hoop dat iemand een idee heeft.
O ja, wat andere zaken, wellicht relevant:
- Zonder lucht niets mis met de remmen (alles goed los etc.)
- Nergens LHM-lekkages (althans niet dat ik zie)
- Weinig tikken van de pomp. Nooit echt opgemeten, maar zou zomaar meer dan 1 à 2 minuten kunnen zijn.
- Kort na aanschaf bollen laten testen. Bleken nog prima ondanks dat ze al ouder waren. Nu zijn ze dus nog ‘ns 5 jaar ouder, maar tot nu toe merk ik niet echt dat ze leger zouden zijn dan toen (bij aantal bekende drempels de achtervering net-tegen-de-stops bij dezelfde snelheden, dat lijkt me duidelijke indicatie?).
- Tegelijk laten schoonmaken. Bleek nauwelijks vuil te bevatten, ook na 5 kkm met hydraurinçage niet (men was ietwat verbaasd, omdat er wel oude vloeistof in zat). Inmiddels tweede vulling lhm. Nooit een probleem gehad.
- Twee jaar na aanschaf (mijn tweede apk) achterremschijven en blokken vervangen, doordat binnenzijde schijven teveel was aangetast (m.i. ten minste deels een gevolg van het luchtprobleem).
Nou, ik ben benieuwd!
Ik heb precies hetzelfde probleem, en waarschijnlijk de oplossing. na ieder kwartaal ontluchten heb ik een stel achterremklauwen op de sloop aangeschaft, deze gedemonteerd schoongemaakt en weer gemonteerd maar de oude rubbers gebruikt,(ik had geen nieuwe). resultaat, een stuk beter maar nog niet helemaal, rechts komt er noch steeds lucht in, alleen rechts, dus hieruit concludeer ik dat de lucht langs de remrubbers komt door het op de een of andere manier ontstaan van een vacuum.
Dus ik vermoed dat het vervangen van de remrubbers de oplossing moet zijn.
ik ga het nu eerst proberen met een lik kopervet langs de zuiger. het is zoals ik al schreef een stuk minder maar nu zit er toch weer iets lucht in, maar nu echter na een half jaar.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.
Dat klinkt al als een hele verbetering, en dus inderdaad een soort ventielwerking, toch, zou je zeggen.
Kun je zeggen of er wat te zien was bij schoonmaken? Ik bedoel, was er iets te zien aan de rubbers en/of de zuigers?
Als de zuigers onbeschadigd waren zul je denk ik wel gelijk hebben, en dan ga ik ten minste mijn linker tang eens voorzien van nieuwe rubbers. Dat vind ik dan zeker de moeite van het proberen waard.
Ik was het trouwens even vergeten, maar dacht eerder nog dat het bevestigingsvlak tussen remtang en draagarm de schuldige kon zijn. Toen ik de remtang RA eens loshaalde bleek dat zo gerot dat de tang scheef gedrukt werd. Dat het dan niet lekte snapte ik dan weer niet, maar het bleek toch ook niet de (hoofd)oorzaak te kunnen zijn, omdat juist LA (met steeds veel lucht) dat pasvlak klokgaaf bleek.
Overigens: ik zou je remzuiger niet insmeren met kopervet, dat is denk ik minder goed voor je afdichtrubber? Althans, voor afdichtende remrubbers moet je dacht ik dat zinkoxidevet gebruiken (ik dacht dat het dat is, dat blauwe van o.a. Até)?
Bij de oude remklauw gingen de zuigers lichter door de rubbers heen dan bij de nieuwe, die gaan een stuk stroever, dus zou de afdichting dus beter zijn maar waarschijnlijk niet genoeg.
dat klopt wel,want als er druk op komt te staan bij het remmen dan wordt door de druk de rubbers tegen de zuiger aangedrukt dat gebeurt bij iedere schijfrem maar als er een vacuum ontstaat dan werkt het andersom en kan er buitenlucht langs de rubbers lekken en zie je nooit olielekage,althans dat is tot nog toe mijn theorie.
met dat kopervet bedoel ik de remblokken eruit en dan zonder de zuigers eruit te halen een likje kopervet langs het randje smeren, dat kan een bariere voor de lucht zijn. dit om te proberen, ik zal als ze te krijgen zijn dan ook zeker de rubbers gaan vervangen.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.
Aha! Nou dan lijkt het me nog waarschijnlijker dat het idee klopt, want bij mij gingen ze ook erg licht, althans véél lichter dan ik eerder ooit gevoeld heb (bij conventionele remsystemen).
Inmiddels heb ik hier en daar wel revisiesetjes gevonden maar is onduidelijk wat daarin zit (origineel Citroën zijn alleen nummers gegeven voor setjes t.b.v. voorklauw?). Nu mailcontact met een leverancier over de inhoud.
Op een Spaanse site vond ik wel een foto van een setje dat compleet leek met 4 ringen, 1 stofkapje en afdichting klauwhelften en remleiding (beide 1). Ik wacht nu op bevestiging dat de set die ze hier kunnen leveren dezelfde inhoud heeft en zo ja dan bestel ik ze. Klopt dat trouwens, dat dit compleet is? Ik heb de tang zelf nooit open gehad en in het citroenboek is het niet erg duidelijk getekend.
Kijk even op mijn website,onder links staat de complete microfiches onderdelenlijst met die nummers kun je bij de dealer de onderdelen bestellen. ze staan erop ik heb even gekeken.
nr 5 95 565 090
nr 6 96 995 632
nr 7 95 587 148 o ringetje tussen de klauwhelften.
demontage is simpel remleiding los dan de twee bvestigingsbouten eruit daarna het boutje van de remblokken eruit en dan valt de klauw in twee helften, in bouw in omgekeerde volgorde.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.