1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Koppelingsperikelen
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 31 maart 2009 03:55 PM

Even een vliegertje oplaten:

wat is raadzaam om te vervangen als het blok toch uit de voiture is straks wanneer ik de drukgroep vervangen ga?

- oliedrukzender (die lekt nu , ik heb al een andere),
- drukgroep (..dûh..),
- bakkeerringen voor de aandrijfassen ?
- idem voor de krukas ?
- motorsteun(en) ?

Het zit er toch aan te komen op korte termijn, bovendien moet m’n ‘Pino’-otje ook, dus heb ik liever op voorhand alles alvast in huis…

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 31 maart 2009 04:06 PM
  [ # 1 ]

Re: Koppelingsperikelen

Pascal schreef:

Even een vliegertje oplaten:

wat is raadzaam om te vervangen als het blok toch uit de voiture is straks wanneer ik de drukgroep vervangen ga?

- oliedrukzender (die lekt nu , ik heb al een andere),
- drukgroep (..dûh..),
- bakkeerringen voor de aandrijfassen ?
- idem voor de krukas ?
- motorsteun(en) ?

Het zit er toch aan te komen op korte termijn, bovendien moet m’n ‘Pino’-otje ook, dus heb ik liever op voorhand alles alvast in huis…

Lijkt me voor de hand liggen…
Als het blok er uit is en het zit er allemaal aan te komen, dan… alles Cool

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 31 maart 2009 04:26 PM
  [ # 2 ]

Re: Koppelingsperikelen

par eXeMple! schreef:

Als het blok er uit is en het zit er allemaal aan te komen, dan… alles Cool

Dat is de vraag: is het standaard dat te doen?

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43339
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 31 maart 2009 05:49 PM
  [ # 3 ]

Cx 2 liter douvrin?

- koppeling compleet
- krukaskeering vliegwiel en bij de distributie
- ALLE carter pakkingen ( HET belangrijkste om te doen!!)
- pakking van de benzinepomp
- keering achter nokkenaspouly bij de HD pomp-aandrijving
- aandrijfas-tussenlager goed controleren
- kniegewricht van de schakelstangen goed gangbaar maken ( zit zo dat je er met uitgebouwde motor perfect bij kan komen)
- onderste motorsteun heel goed controleren, liefst gewoon vernieuwen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 31 maart 2009 07:52 PM
  [ # 4 ]

Hydraulische leidingen goed controleren.

Profiel  
 
ernst23
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 31 maart 2009 07:55 PM
  [ # 5 ]

en bij 2400 GTi?
De mijne is van de zomer aan de beurt.

Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 31 maart 2009 11:53 PM
  [ # 6 ]

Een aantal zaken die je noemt Yuri, (zoals benzinepomppakking, nokkenaskeerring) zijn zaken die ook met het blok in de wagen gedaan kunnen worden..
Maar inderdaad: aan de carterpakking had ik zo snel even niet gedacht.
Ik doelde op dingen waar je anders niet bij kunt óf die je altijd mee moet nemen nu het blok er straks uitgaat.
In het WPH hebben ze het over een speciale trekker om de rubberen mof van de aandrijfas van de hulpmeenemer af te trekken.
Kan dat ook anders?

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 24 april 2009 07:10 PM
  [ # 7 ]

Goed, we zijn even verder…
De meeste zaken zijn intussen in huis:

- koppelingsset (Valeo/Luk),
- keerring krukas bakzijde (90x110x12),
- keerringen bak aandrijfassen (35mm) en
- keerring prise-as bak (just 2B safe),
- oliedrukschakelaar (iets van 8 euro),
- liggende voorraadbol (achter de radiateur),
- knikkerbussie EFH (‘Brun Maya’..)

en nog wat klein grut (koelvloeistof, oliefilter, olie, bakolie)
Volgende week heb ik zowel Koninginnedag als de volgende (verplichte ATV) vrijdag (en eventueel zaterdag) gepland voor de koppelingswissel.
Dan zondag de vuurdoop: naar Citromobile!!
Nu heb ik, met het oog op de koelvloeistofwissel, ook zo’n bussie met een koelsysteemflush gekocht.
Mijn plan was om dat er voor de start erin te gooien, dan de 15 kilometer naar de “operatietafel” te rijden en het koelsysteem daar af te tappen.
Rijden met de kachel op stand sauna (lekker met dit weer…) en raampjes open.
Zodoende hoop ik alle rotzooi te kunnen losweken.
Moet ik dan nog ergens rekening mee houden, of volstaat aftappen van het koelsysteem? (waar zitten de blokpluggen om echt alles eruit te krijgen…?)
Mijn dank alvast voor het meedenken!

Wink

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43339
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 24 april 2009 07:16 PM
  [ # 8 ]

Vergeet je het carter niet opnieuw af te dichten??

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 24 april 2009 07:18 PM
  [ # 9 ]

Komt goed kerl; ik twijfel alleen nog tussen nieuw of vloeibare pakking…
Hoe aggressief is die motorflush voor de diverse koelslangen en pakkingen…?
Overleeft de thermostaat zo’n behandeling, of moet ik rücksichtlos vervangen..?

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43339
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 25 april 2009 12:03 AM
  [ # 10 ]

Motorflush… ik geloof er niet in… meestal gaan ze daarna 2x zo hard lekken Laughing

Carter kun je met goede vloeibare pakking afdichten. BV iets van het merk innotec of locktite. Let op: NIET dat blauwe spul gebruiken!!

Je moet een zwart vloeibaar pakkingsmateriaal hebben..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 29 april 2009 09:26 PM
  [ # 11 ]

“Ik heb m’n wagen volgeladen…”

We zijn helemaal klaar voor morgen: veerbollen, TRX-nepperts, koppelingssetjes, spuitbussies, koelvloeistof, keerringen…the works.

Tot morgen…

Wink

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 30 april 2009 08:30 PM
  [ # 12 ]

Vergeet ook niet het keerinkje en pakking van het oliepompwiel!
natuurlijk kun je dat ook doen als je motor er nog inzit, maar ik neem aan dat je gewoon een motorpakkingsset gescoord hebt.

Ik weet niet wat de reden van je koelsysteemflush is, maar mijn ervaring is dat wanneer je te weinig koelvermogen hebt, je een grote radiateur moet monteren, heb je geen warme kachel, dan een nieuwe kachelradiateur.
Dit ga je niet oplossen met een busje flush…....

Preventief kan het nauturlijk niet echt kwaad.

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 30 april 2009 09:27 PM
  [ # 13 ]

Vanmorgen om 0900 de auto op de tweekolommer gezet, kop koffie gedaan en begonnen met het verwijderen van de motorkap, voorwielen, naafmoeren.
Daarna het koelsysteem afgetapt en de radiateur met wentelwieken gedemonteerd…

Van onder ook alles losgemaakt..

en

..en wat wat zucht en steunwerk was ‘Maya’ ook zó haar hart kwijt..

..“mmmm..hoort hier niet..?” Geen schokkende zaken aangetroffen

..effe met Karchertje over het blok heen…

...pomp en regelaar eraf en in no-time was de bak los…
Duidelijk de (zoals verwacht) de gare diafragma…

..vliegwiel eraf, krukaskeerring eruit en nieuwe erin, nieuwe set erop..

..want het vervangen van de krukaskeerring was geen overbodige luxe..

..ondanks dat het lager nog goed was, was er een flinke hap uit het rubber..

..meteen maar even de carterpan eraf..

..en een nieuwe oliedrukschakelaar erop…(de ouwe was ook lek)..

..en het spul weer in elkaar; blok kan er weer in.
Gestopt om 1700u, morgen verder…

Tot dan!
Wink

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 30 april 2009 09:42 PM
  [ # 14 ]

Gaat lekker!!  Very Happy

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 30 april 2009 11:00 PM
  [ # 15 ]
Pascal schreef:

“Ik heb m’n wagen volgeladen…”

We zijn helemaal klaar voor morgen: veerbollen, TRX-nepperts, koppelingssetjes, spuitbussies, koelvloeistof, keerringen…the works.

Goed bezig!

Maar eeh, wat bedoel je met TRX-nepperts?

Ree

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook