Hier bij mij hetzelfde.
Het probleem is nog steeds niet opgelost.
Ik breng hem voorlopig ook niet meer naar de garage omdat het enkel maar geld kost maar niets oplost.
Ik moet wel zeggen dat ik er momenteel minder last van heb, maar dat ligt voor mij 100% aan het feit dat het niet meer zo warm is.Van zodra de lente terug in aantocht is zal het terug even erg worden zoals het was. Er was 1 iemand op het forum waarbij het volgens hem opgelost was, maar die persoon reageert niet meer op de vraag wat er dan gedaan is.
Eigenlijk zouden we een gezamelijke klacht moeten kunnen aanbrengen bij citroën zelf (invoerder België en Nederland). Misschien dat we zo iets in beweging krijgen.
Voor mij was de oplossing van het probleem eenvoudig. Leaseauto einde contract en hopla, terug naar de leasemaatschappij. Al maanden geen last meer van benzineluchten
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Ben een tijdje niet op het forum geweest, maar het is of ik niet weg ben geweest. Dit was namelijk één van de eerste probleempjes met mijn C4 waar ik meer dan twee jaar geleden tegenaan liep.
Er is indertijd een heleboel over geschreven en ik kan u mededelen dat het koolstoffilter inderdaad de boosdoener is. Met name de elektronisch bediende kleppen in dat filter. Die kleppen moeten er nl. voor zorgen dat de benzinedampen uit de tank onder bepaalde omstandigheden via het koolstoffilter naar het inlaatspruitsuk worden afgevoerd en in de motor verbrand. Dat doen ze dus niet, die kleppen, of niet zoals het hoort.
Na veel vijven en zessen is bij mij het complete koolstoffilter vervangen (zomer 2007) en sindsdien heb ik geen last meer gehad.
Nog even voor alle duidelijkheid: Het is een bekend probleem, zeker bij Citroën Nederland, dus laat je niets wijs maken.
Charles Korver, Citrofiel.
Ik heb dit bij de laatste onderhoudsbeurt ook even laten onderzoeken bij mijn C4. De “elektroklep” bij de tankontluchting schijnt het niet meer te doen. Wat mij verteld is bij de garage is dat deze klep bij te veel druk in de tank via het koolstoffilter de benzinedamp afvoert, alleen niet terug naar de motor maar gewoon (gefiltert dan) naar de buitenlucht (??). Dus weer een klein beetje anders dan in de reactie hierboven.
Zowel de klep als het koolstoffilter zitten achter het rechterachterwiel. Het wordt aangeraden om ze beide te vervangen.
Voor de liefhebbers: in de prijsopgave stond het volgende:
00001502F9 Benz. Dampabs.—> 68,88 Euro incl.
00001502H8 Elektroklep —> 17,99 Euro incl.
Daarbij komt nog arbeidsloon bij. Dus kost het +/- 120 euro om dit te verhelpen. Moet er nog even over nadenken, want ik loop hier maar een paar keer per jaar tegenaan. En ook of het wel echt nodig is om het filter te vervangen. Hoofdoorzaak is toch de klep die niet open gaat. Maar goed, als het toch uit elkaar ligt…
Ik ga denk ik van het weekend eens zelf kijken hoe dit nu zit. Ben eigenlijk wel een beetje nieuwsgierig geworden. Volgens de garage moest dus het wiel eraf en zit het geheel achter de zwarte kap.
Wat de kosten zijn weet ik niet. Ik had mijn auto 2e-hand gekocht bij een citroen dealer en het koolstoffilter is onder garantie vervangen.
En waar die elektroklep zich bevindt?! Er is mij indertijd verteld dat die in het filter zit, vandaar (zei men) dat het complete filter is vervangen. Maar het zou zo maar kunnen dat er iets is veranderd. (Klep en filter los van elkaar, om niet telkens het gehele filter te hoeven vervangen?)
Mijn C4 stamt uit 2005, één van de eersten dus.
Charles Korver, Citrofiel.
Bedankt voor de respons.
Ga met deze info is langs mijn garagist gaan.
Aangezien dit probleem zich vooral bij hoge buitentemperaturen en hard remmen voordoet…... zal jouw probleem voorlopig nog wel even wegblijven. Mijn filter is ook eens vervangen, zonder blijvend resultaat.
Het is overigens een PSA probleem, ik kom exact hetzelfde probleem bij de Peugeot 307 tegen in fora.
http://www.307forum.nl/viewtopic.php?p=37701&sid=b333e77d611e1501f038e8b9445c90f3
Er wordt daar over een verzadigd expansievat gesproken, zegt dit iemand wat??
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 29-06-2007
- DS 4 1.6 THP EGS 155 So Chic
We hebben inmiddels al weer een paar warme dagen achter ons. Ik neem aan dat het “benzinelucht probleem” weer in alle hevigheid de kop heeft opgestoken.
Bij mij in ieder geval wel.
Binnen dit forum zijn een aantal oplossingen de revu gepasserd.
Elektroklep, koolstoffilter, tankdop, afdichting brandstofpomp, ze zijn geen van alle DE oplossing.
Is er iemand die inmiddels al wat meer weet? Ik moet donderdag naar de garage, maar vrees het (uitblijven van) resultaat.
Inderdaad, bij het eerste warme weer zijn de irritante benzinedampen weer opgedoken.
Hier ook nog steeds geen oplossing gevonden.
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 29-06-2007
- DS 4 1.6 THP EGS 155 So Chic
Ik heb het probleem in mei aan de dealer tijdens een onderhoudsbeurt gemeld.
Grote ogen waren de reactie. Totaal onbekend probleem
Het koolstoffilter is schoongemaakt en sindsdien eigenlijk geen problemen meer.
Alternatief was vervangen van het filter (ongeveer 120 euro incl. btw en montage)
Toffe dealer, vervangen is gemakkelijker en duurder.
Totaal aantal Berichten: 1093
Geregistreerd: 28-11-2006
- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
@ C4yourself:
Voor zo ver ik het weet, moet het koolstoffilter zo nu en dan vervangen worden. Scheikunde is nooit mijn stekste vak geweest maar als ik me niet vergis, verliest het koolstoffilter uiteindelijk zijn werking… Ik weet allen niet precies wat het levensduur hiervan is.
Beste,
Ik heb horen zeggen dat het probleem ook van ergens anders kan komen. Onder het achterbankstoeltjes is er een zwarte plastieken deksel. Deze kun je met een platte schroeven opheffen en wat je dan ziet is de brandstof tank (de bovenkant). Ruik daar eens of het niet van daar komt. Het is daar waar ze sonde is voor de brandstoftankinhoud te meten.
mvg
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 28-08-2010
- C4 (2004-heden) Coupé 1.6 VTR+
het is nu7 juni 2015 en mijn C4 Coupé heeft ook hetzelfde euvel, als de motor goed warm is na een eind rijden , de tank half leeg en ik rem flink dan ruik ik benzine, met en zonder airco…
Wat is nou de echte oplossing voor dit probleem?????
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 29-06-2007
- DS 4 1.6 THP EGS 155 So Chic
Hinnik schreef:Wat is nou de echte oplossing voor dit probleem?????
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/210726/P15/#1444075