Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
dirkvdmei schreef:De draagarmrubbers verdenk ik niet als eerste, tenzij je ergens speling constateert.
Persoonlijk zou ik toch als eerste aan de draagarmrubbers denken. Als je het zo beschrijft zou het de linker draagarm zijn. Meestal kun je het al constateren door bij het wiel te controleren, dit zal je naar voren en achteren kunnen bewegen.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Jup, voorste draagarmrubbers onder. Exact de symptomen die je beschrijft. Verpest het rijplezier finaal.
De speling is niet altijd even makkelijk te constateren trouwens. Bij Geesk’ b.v. alleen met het wiel van de grond en dan bewegen in de stuurrichtingen.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Een bandijzer is in zo’n geval je vriend.
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Wel altijd beide kanten vervangen, als de ene gaat duurt het nooit lang voordat de 2e ook gaat. Hoor je ook geklonk?
Bij het plaatsen van de nieuwe rubbers is een werkplaatspers eigenlijk onmisbaar. Verder nauwkeurig te werk gaan anders zijn de nieuwe rubbers al kapot voordat je een meter hebt gereden. Kan je nog wel wat foto’s en tips sturen als je zover bent.
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Een werkplaatspers… daar was ik al bang voor ;-(
Ik ben fan van werk waar je geen eenmalige tools voor nodig hebt maar doppensets, ringsleutels etc.
Wellicht iemand die me aan zowel tips als een leen-tool kan helpen?
Leek me leuk om dit in februari in de garage-aan-huis (3x9m, na fietsen e.d. nog 3x5 over voor de GSA) te doen. Twijfel nu of dat gaat lukken of dat alweer uitbesteden een beter plan is?
@Midfriesland ik miste inderdaad dat heerlijke stabiele rechtuitgevoel van de GSA, dat is juist zo’n sterk punt van de GS/A!
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Ik heb destijds via de club een volledige nieuwe of revisie draagarm (onderste) bemachtigd, en in een keer kunnen monteren.
hallo hr vd mei; als u een auto heeft die trekt naar 1 kant, en het is weg na een wielenwissel van links naar rechts, dan controleer aub de banden, dit KAN een karkasbreuk zijn , kijkt u dit aub goed na ! groet. mrep.
hydropneumatic driving has its ups and downs….....
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Rogier 1975 schreef:Een werkplaatspers… daar was ik al bang voor ;-(
Ik ben fan van werk waar je geen eenmalige tools voor nodig hebt maar doppensets, ringsleutels etc.
Wellicht iemand die me aan zowel tips als een leen-tool kan helpen?
Ik heb zelf ook geen werkplaatspers, maar ik kijk de eigenaar van de garage waar ik de APK’s van mijn GS’en laat doen even vriendelijk aan, en dan kan ik rustig mijn gang gaan. Dat inpersen is ook binnen een kwartier gepiept.
Ik kan je evt. wel een adres geven waar je het kunt laten doen/samen kunt doen als je het niet aandurft. Het voorbereidende werk en de montage van de armen kun je prima thuis in je garage doen. En die tips geef ik je ook graag incl. foto’s ter verduidelijking.
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
mrep schreef:hallo hr vd mei; als u een auto heeft die trekt naar 1 kant, en het is weg na een wielenwissel van links naar rechts, dan controleer aub de banden, dit KAN een karkasbreuk zijn , kijkt u dit aub goed na ! groet. mrep.
Is gebeurd, dank voor de reactie
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Ik heb als het goed is nog 2 gerepareerde draagarmen liggen, dus met nieuwe bussen.
pb maar even.
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Ah doe ik Citro!
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Na een prachtige Citron Pressé heb ik alleen de trekstang linksvoor moeten vervangen. En daarna op naar Schotland met de familie, per GSA!
Laatste dag van prachtige Schotlandreis houdt de GSA er onderweg naar de boot mee op. File in York, stoplicht, afslaan, niet meer aanslaan tot e.e.a. flink is afgekoeld. Wel benzine, bobine is gloeiend heet.
Nu heb ik eergisteren de “nieuwe” verdeler vanuit het magazijn geplaatst, het hikken op de originele was na (her)monteren van de originele steeds even over, alsof die bijna-dood was. En op de nieuwe liep de GSA ook briljant. Een km of 500, tot York dus.
Na afkoelen daar weer vandaan, in file voor de boot weer dood. Check met schroevendraaier in bougiekabel: geen vonk. In douanerij geduwd, daarmee afgekoeld en dus rijdend de boothelling op.
Nu vraag ik me af:
A. Ligt dit aan de nieuwe verdeler? Typenummer is nagenoeg gelijk:
Oud: GA10GD8T 525332B
Nieuw: GA10GD8T 525332A, A i.p.v. B dus
Volgens magazijn ook gewoon geschikt voor de elektronische/transistor ontsteking van de GSA.
B. Of kan een 2-3 jaar jonge Bosch bobine zo snel de geest geven??
C. Of mis ik een schakeltje in deze keten? Wel benzine dus geen vapour lock lijkt mij… En een GSA met elektronische ontsteking heeft geen aparte voorschakelweerstand die kan overlijden toch, of vergis ik me nu??
Indien A, dan verwissel ik morgenochtend zodra we de boot af zijn de verdeler weer.
Anders is het hopen dat alles genoeg afgekoeld is en we met 150km rijwind op de snelweg in ene thuiskomen.
Iemand ideeën? Thanks, merci en meer daarvan
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat voor bobine heb je?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Bosch, blauw dacht ik. Typenr staat onderop en de GSA nu op parkeerdek van de ferry
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Blauwe bosch is niet voor elektronische ontsteking. Die is voor contactpunten…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste