Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Hm dan toch niet? Zie mijn specialist zo’n fout niet gauw maken, maar iedereen kan zich eens vergissen natuurlijk.
Welke dan wel?
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Oeps dubbellll
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Je hebt een bobine nodig met een lage weerstand. Rode bosch,
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Hmmm toch morgen eens bellen dan voor een juiste nieuwe
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Ik heb destijds de Draak aangepast naar elektronische ontsteking, toen werd de originle (zilverkleurige) bobine met voorschakelweerstand ook erg warm. Met een originele rode voor elektronische ontsteking niks meer aan de hand.
Ondanks dat ik nog nooit een bobine stuk heb gehad, heb ik er wel altijd eentje reserve bij me. Daarnaast heb ik ook altijd een extra ontstekingsmodule bij me, want die dingen geven ook nog wel eens de geest. Ook nieuwe. Twee keer meegemaakt, beide keren Bosch. Die van Ducellier heb ik nog nooit stuk gehad.
En let op dat een nieuwe module met voldoende koelpasta op het koelplaatje wordt gezet, anders gaat ie sowieso niet lang mee.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Net weer eenvoudig thuisgekomen, de dame was vannacht natuurlijk lekker afgekoeld. Gewoon zoals altijd met de geldende maximumsnelheden naar Eindhoven gereden, ook daar niet afgeslagen maar oeffff die bobine is wel heet dan. Blijkbaar was de 30+ graden (ja ook in de UK) gisteren de druppel?
Nu op zoek naar de juiste bobine. De verdeler (A of B) mag allebei heb ik uitgevonden. Al kan die gebruikte uit het magazijn natuurlijk nog steeds een euvel geven, maar ja, kan een verdeler een bobine oververhitten???
En Murphy stroke again: ik had een module bij me als reserve, een verdeler + kap maar natuurlijk net geen bobine
Gr. Rogier
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
De oranje/rode bobine’s die origineel bij de 1299 zitten zijn van prima kwaliteit. De verdelerhuizen ook. Ik heb er nog nooit eentje stuk gehad ...
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Heb je een foto van de nu gemonteerde bobine?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Is weinig aan te zien. Nummer aan onderzijde was niet meer leesbaar. Enige clou: Ducellier en 1,1 ohm en oranje
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die oranje is de goede voor de elektronische ontsteking Rogier. Die werden zelfs in de BX nog gebruikt en ik heb ze ook wel gebruikt om een SM mee om te bouwen. Zo’n blauwe bobine hoort niet op een elektronisch ontsteking zoals op de gsa. Op facebook zag ik trouwens weer een heleboel onzin voorbij komen…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Tijd hier niet geweest, weinig tot niet met de GSA gereden ook sinds de bobinewissel. En niet meer met 30+ graden ook buiten, dus geen idee of dat nu wel goed zou gaan. Nu in de kwartaalschorsing, dus tijd voor kleinere garageklusjes.
Eentje is de modernere radio eens goed aansluiten, dus netjes met zowel de aanwezige constante +12V als met een nog aan te leggen geschakelde +12V. Vraag is: waar die laatste vandaan te halen? Dacht eerst aan de zekeringenkast (is zelfs nog ruimte voor extra zekering), maar daar is alle aanvoer constant 12V óf al geschakeld (mistlichten). En de aansluitingen bij het contactslot zijn niet te zien, zelfs al lig ik op mijn rug onder het stuur
Hoe dit netjes te doen:
a. Toch ergens bij het contactslot komen (hoe?) en daar een geschakelde +12V aftakken met zwevende zekeringhouder?
b. Ergens bij het instrumentenpaneel een geschakelde +12V vinden en die gebruiken als schakeldraad naar een relais op een (gezekerde aftakking van) de normale radio-aansluiting?
c. Andere optie die ik even over het hoofd zie? De aansteker zit helaas ook op constante 12V (zou ik ook liever op geschakelde 12V willen, maar hoeft niet per se).
Dank weer!
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
12v + naar bobine is geschakeld.
Gr. Wim.
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Ach natuurlijk, dank je Wim!
En anders de optie met het relais (Facebook GS/A-groep idee) proberen, klinkt ook niet onlogisch.
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De geschakelde plus naar de bobine zou ik niet gaan gebruiken. Je kunt dan beter de voedingsdraad naar de schakelaar van de kachelblower of de achterruitverwarming gebruiken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Vandaag gezocht naar geschakelde plus, van bijv. de schakelaar van de achterruitverwarming maar is me nog niet gelukt. Vooral omdat ik tijdens de multimeterzoektocht ontdekte dat geen enkele op het contact geschakelde verbruiker nu meer werkt: achterruitverwarming niet, kachelblower niet, etc. En de zekering is heel (wisselen met andere 16A zekering werkt bij andere groep wel).
Enige losse draden die ik zie vanaf boven kloppen: witte 4-polige stekker (van niet gemonteerde achterruitenwisser en -sproeier) en zwarte 2-polige (voor de hier niet in zittende Econometer-schakelaar).
Onderin zie ik wel een gele draad met paarse stekker los liggen. Maar kan niet zien waar die in zou moeten horen.
Iemand een idee wat hier aan de hand is??
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005