Wat mij weer moet overkomen, sta ik in de garage om wat boodschappen te doen kom ik na 15 min terug krijg ik de sleutel niet meer in het contact, Route mobiel gebelt kon niet helpen stuur zat ook nog in het stuurslot. Citroen dealer gebelt en gaf aan om de sleutel af te leveren zodat zij als het kon het slot door te boren en dan te verslepen naar de dealer zo gezegt zo gedaan maar moest ik ook nog werken kreeg vanmiddag een tel dat de auto bij de dealer staat en een nieuw contact wordt besteld en als het goed is is hij aanstaande dinsdag klaar ben alleen benieuwd wat het gaat kosten
The King is in de building
Citroen C4 Grand Picasso 16VTI LPG G3 2011
Citroen C3 14 exclusief 2003
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Wou die sleutel er helemaal niet meer in, of wilde de sleutel niet meer ronddraaien? Dat laatste is me ook wel eens overkomen…. erg vervelend als je dat overkomt, en altijd op een moment dat het niet uit komt, uiteraard.
De sleutel wou er niet meer, ik dacht eerst zit ik wel in de goede auto maar er stond er maar 1 en die was van mij je voeld je wel ... :
The King is in de building
Citroen C4 Grand Picasso 16VTI LPG G3 2011
Citroen C3 14 exclusief 2003
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Ik ken dat, dat heb ik ook wel eens gehad. Toen hebben we al het aluminium om de cilinder heen weggehakt en heb ik tijden met alleen een schakelaartje rondgereden
Eveneens ben ik tevens ook.
Nieuw contactslot via de dealer is iets van € 250, geloof ik, dus geen leuke grap, zeker niet als je je bedenkt dat ik nog 2 goeie heb liggen voor tientjeswerk. Ik weet niet of je de bestelling nog kunt annuleren?
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Denk het niet het ging allemaal zo snel en hij moest weg stond in een betaalde parkeergarage dus ik heb er niet bij stil gestaan, ze hebben vandaag het contact slot besteld jammer maar in iedergeval bedankt
The King is in de building
Citroen C4 Grand Picasso 16VTI LPG G3 2011
Citroen C3 14 exclusief 2003
Twee jaar geleden heeft Citro-Advies (Peter van de Laan) in Heerlen voor een paar tientjes exclusief een half uur werkloon een nieuw slot erin gezet.
Het is wel geen origineel Simplex slot.
Voor 250 euro mogen ze het wel goud-plated leveren.
Bij mij maakte het slot (meestal) geen contact meer en was dus eigenlijk geen contactslot meer.
Mijn prijsindicatie komt vanwege een ervaring bij…..... Citroën Specialist Parkstad in Kerkrade/Heerlen?!
Het adres waar ik nota bene heenging omdat-ie juist zo mild is met de prijzen. Mijn contactslot betrof overigens wel een Simplex met kruisslot (en -bedenk ik me nu- nieuwe sloten rondom om 1 sleutel te kunnen gebruiken… ops: Dat zal ook wel z’n invloed op de prijs hebben gehad?!)
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Ja, dat telt lekker aan. Dan toch maar een extra sleuteltje meeslepen.
Elvis schreef:De sleutel wou er niet meer, ik dacht eerst zit ik wel in de goede auto maar er stond er maar 1 en die was van mij je voeld je wel ... :
Deze reactie is enkel ter toevoeging nuttige info. toen ik zocht op het forum vond ik niet wat ik had willen vinden en nu weet.
1)
Mijn sleutel ging er ook echt niet meer in door een harde blokkade (max 0,5 - 1cm). Wat ik ook deed , niets mee te beginnen.
Goed kijken met zaklamp maakte duidelijk dat het eerste palletje gekanteld was. De geleideboring was kennelijk uitgesleten, wat verwacht ik veel vaker zal voorkomen, en reden is dat ik denk dat wat mij lukte veel vaker zal lukken.
Namelijk: dat eerste palletje met een kort, scherp gebogen haakje (ijzerdraadje) van achter naar voren weer rechtop in zijn geleiding zetten. Het is even prutsen (minuutje, twee), en de zaak is erg gevoelig voor wederom ‘scheefduwen’ met de sleutel, maar het lukte me tweemaal om de sleutel er weer in te krijgen.
Uiteraard genoeg om demontage aanzienlijk te vergemakkelijken (sleutel stukej draaien om de blokkeerpal in te trekken).
(Eerst de bekleding van je dashboard verwijderne is wel zo handig, zodat je het slot bij eerste geslaagde poging meteen kunt verwijderen!)
2)
Na vervanging door een tweedehandsexemplaar bedacht ik me (te laat, dus) dat die blokkeerpal op het contactslot eigenlijk geen functie meer heeft. D.w.z.: anders dan voorkomen dat ‘men’ het slot eruit kan halen na enkel het bevestigingsboutje te demonteren. Ik denk dat dit heden ten dage niet meer zo van belang is en zou in het vervolg, als ik weer een tweedehandsex. monteer, dat palletje er even afslijpen. Heb je nooit meer gedoe bij verwijderen van een defect slot.
Het is mogelijk om een 2e hands slot passend te maken op de originele sleutel.
Het is wel voor de gevordende knutselaar, maar het kan zeker (heb het al meerdere keren gedaan).
Dat kan of door de cilindertjes om te zetten naar het 2e hands slot, of de cilindertjes uit het nieuwe slot aan te passen.
Als één van de cilindertjes uitgesleten is kun je die er uit laten, slot werkt dan gewoon nog.
Ja, dat had ik in beginsel ook willen doen, maar ik zag niet één-twee-drie hoe ik dat enigszins snel & zeker voor elkaar zou kunnen krijgen.
En ik heb het ding wel nodig, wilde niet het risico lopen dat ‘het uit elkaar springt’ en het half/niet zou gaan lukken gisteren.
Hoe lang was je ermee bezig, d.w.z. je eerste keer toen je dus nog niet wist hoe het in elkaar zat? Want prutsen kan & wil ik wel, als ik maar voldoende tijd heb.
euh, als je precies weet wat je doet is het in een half uurtje gepiept.
Wat je kunt doen is het oude slot eerst open halen en oefenen. zo heb je toch een rijdende auto en maak je niet iets kapot wat niet al kapot was.
Totaal aantal Berichten: 1063
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Mag ik ook even jullie advies?
Vandaag wilde ik de BX die te koop staat even opstarten en wassen voor iemand die komt kijken.
Breekt de sleutel in het contactslot af. Het restant krijg ik er niet uit. Vraag is nu hoe ik het contactslot kan demonteren. Het slot is dus niet ontgrendeld.
Aan de achterzijde zit een klein boutje maar ik zie ook iet van een pinnetje dat voorkomt dat het slot los kan.
Moet ik dat pinnetje nu gaan wegslijpen of iets?
Maarten
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Je zult het slot moeten pellen. Met grof geweld, schroevendraaiers en hamers het hele ding kapot beuken zodat het uiteindelijk uit de stuurkolom kan. Lastige klus maar wel te doen. Uiteraard heb je een vervangend slot nodig.
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 27-09-2010
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Ik heb dit vroeger ook ooit een keer meegemaakt met mijn BX en heb als ik me goed herinner het pennetje weggeslepen waarna je het slot uit de stuurkolom kan trekken.