Hallo,
Daar istie weer.
Inmiddels loopt de c35 weer wat beter. Iemad zei dat je als eerste de kleppen moest stellen anders was afstellen niet zinnig. Nou is mijn vraag:
Kan iemand me een beetje uitleggen hoe ik het beste te werk kan gaan. Het klinkt namelijk niet erg makkelijk. Misschien zijn er foto’s of iets dergelijks hoe het eruit hoort te zien?
De auto loopt op LPG en ik had begrepen dat je dan vaak je kleppen moet stellen. Wat gebeurd er als je dat niet doet? Hoe gaat ie dan lopen? helemaal niet meer of onregelmatig?
Ik heb het idee dat de motor namelijk niet alles krijgt wat ie in zich heeft. Dit laat zich vooral zien in de 3e en 4e versnelling.
Ik hoop dat iemand me nog weer wat op weg kan helpen met een beetje informatie.
Btw de foto’s laten nog even op zich wachten want ik heb het nog niet voorelkaar gekregen misschien is de pasen een uitgelezen moment om daar even mee te experimenteren.
Groetjes Johan
Johan,
Hoe je precies de kleppen moet stellen van jouw C35 kan ik je niet vertellen. Als het gaat om een bezine 2 ltr. uitvoering zal dat niet veel anders zijn dan van een CX/ DS. Misschien kan een Haynes of vraagbaakboek je verder helpen.
Door het gebruik van LPG en dus het ontbreken van lood/loodvervanger slijten de klepzittingen in en wordt de speling sneller te ruim. Dat betekent dat de kleppen niet volledig meer gelift worden en dus zowel bij de inlaat als de uitlaat te kort en te weinig open gaan, waardoor vermogensverlies optreed. Uiteindelijk slijten de kleppen na regelmatig stellen zo ver in, dat het resulteert in een vervanging van kleppen en klepzittingen in de cylinderkop door exemplaren die geschikt zijn voor loodvrij.
Dan ben je wel in de regel een 50.000km verder.
jan.
Alleen diegene mag slopen, die iets beters kan bouwen.
Citroen CX 20 leader 1985, Chevrolet C10 suburban 1972. Ford Mustang convertible 1984 (sinds 2-3-11), Chevrolet Matiz 2009, Yamaha Royal Star 1300A 1996, Adria 310 1981(verkocht)
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Bij gebruik op LPG slaan de klepzittingen vaak in, waardoor de klepspeling TE KLEIN wordt. Hierdoor blijven de kleppen langer openstaan. Gevolg: Met name de uitlaatkleppen kunnen verbranden.
Citroen!
hoi,
iemand heeft ff naar de motor geluister en zei dat de kleppen niet gesteld hoefden te worden omdat ze mooi stil zijn (je hoort ze niet) kan het koppen dat je ze alleen moet stellen als je ze “hoort”?
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Ook dit is onjuist:
Als je de kleppen niet hoort, betekent dat dat ze geen speling hebben. Als je de kleppen een beetje hoort tikken is dat veiliger. Nog veiliger: Gewoon METEN die klepspeling!!!
Citroen!
DriverD schreef:Bij gebruik op LPG slaan de klepzittingen vaak in, waardoor de klepspeling TE KLEIN wordt. Hierdoor blijven de kleppen langer openstaan. Gevolg: Met name de uitlaatkleppen kunnen verbranden.
Klinkt logischer dan mijn verhaal. ops:
jan
Alleen diegene mag slopen, die iets beters kan bouwen.
Citroen CX 20 leader 1985, Chevrolet C10 suburban 1972. Ford Mustang convertible 1984 (sinds 2-3-11), Chevrolet Matiz 2009, Yamaha Royal Star 1300A 1996, Adria 310 1981(verkocht)
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Vergissen is menselijk!
Citroen!
Hoi,ik ben ook benieuwd hoe je deze stelt en wat is de waarde voor lpg de klepspeling bedoel ik.