Condensor uitbouwen
mcwezel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 09-02-2009

Gepost: 09 april 2009 11:38 PM

XM-ers,

Ik heb vandaag de airco van mijn net aangeschafte XM laten afpersen: Lek in de condensor. Daar moet dus een nieuwe in en die wil ik er zelf in gaan schroeven.

Heeft iemand tips voor het uitbouwen van de condensor? Volgens de (universele) garage moet het koelsysteem worden afgetapt en de radiator verwijderd worden… Is dat echt nodig?

Verder ook nog een APK keuring laten doen. Glansrijk doorstaan, zonder enige opmerking, behalve natuurlijk dat het een aantrekkelijke dame is.

Groeten, Michiel

XM 2.0 16V 1999 Bleu Mauritius. 56000KM.
Ex XM 2.1TD VSX 1996
Ex BX 19TZD 1992

Profiel  
 
TCT tijger
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006

- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Gepost: 10 april 2009 09:33 PM
  [ # 1 ]

Bij mijn TD moest de radiateur er wel uit dacht ik, maar ja, ik had een radiateur, een condensor én een intercooler ...

Nu C5 tijger…

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 10 april 2009 09:49 PM
  [ # 2 ]

Hoeft niet, het is namelijk de voorste (degene waar je direct op kijkt als je de bumper en fan-huis eraf haalt. met een beetje wrikken kan je hem los van de rest eruit halen.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Rudmer'86
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 119
Geregistreerd: 10-07-2007

Gepost: 10 april 2009 09:52 PM
  [ # 3 ]

Heb het een tijdje terug bij een V6 gedaan. De radiateur bleef, voor zover ik het me kan herinneren gewoon zitten. Kwestie van bumper en front demonteren en de twee leidingen die op de condensor zitten los halen. Condensor zelf zit niet vast met boutjes of moertjes, maar gewoon geschoven in beugeltjes.

Succes!!

Profiel  
 
mcwezel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 09-02-2009

Gepost: 10 april 2009 11:49 PM
  [ # 4 ]

Bedankt voor jullie tips!

De opties zijn dus
1. Via de achterkant: Koelsysteem aftappen, radiateur verwijderen, condensor verwijderen.
2. Via de voorkant: Bumper, grille, fan-huis verwijderen, condensor verwijderen.

Op zich is de radiateur makkelijk te verwijderen als het koelsysteem eenmaal leeg is: slngen los, naar achter kantelen en naar boven trekken. Alleen dat gedoe met die koelvloeistof.

Kwa bumper verwijderen, is dat veel werk? En is het fan-huis dan makkelijk weg te halen (zoals Matthijs zegt).

Groet, Michiel

XM 2.0 16V 1999 Bleu Mauritius. 56000KM.
Ex XM 2.1TD VSX 1996
Ex BX 19TZD 1992

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 11 april 2009 12:44 AM
  [ # 5 ]

je hebt maar 1 optie, en dat is via de voorkant Wink
Bumper is zo los.
Als je het gaat doen door de radiator los te halen en je eventuele intercooler, dan maak je het jezelf wel erg lastig en onhandig. Er zitten daar meer slangetjes verstopt dan je in de 1e instantie denkt Smile


BUmper is L+R een bout achter de modderkuip (kan je vinden door die dopjes weg te halen, je ziet wel wat ik bedoel als je ff je kop in de kuip stopt Wink). Dan zitten er nog 2 achter je nummerplaat. Grille moet ff los, stadlichtsjes moeten er daarvoor eruit. 4 bouten bovenop je slotplaat, 2 torx door je sleepogen heen en dan komt je fan-huis/voorkant er ook wel af.
Het is niet zo moelijk, je komt er soms wat lastig bij voor de 1e keer.
Toch zou ik voor deze weg gaan.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 13 april 2009 02:12 AM
  [ # 6 ]
mcwezel schreef:

Kwa bumper verwijderen, is dat veel werk?

Groet, Michiel

Dat is zelfs mij al een paar keer gelukt, dus zeker te doen. Zie instrukties hierboven. Als je die stadslichtjes er nog nooit uit gehaald hebt is dat even puzzelen, maar dat gaat dmv het hevelen van het plastic staafje van binnenuit. Als ik het goed heb zit achter het huis van het stadslampje ook een boutje. (?)

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 13 april 2009 01:03 PM
  [ # 7 ]

Dat klopt, je kan het beste eerst de bijrijderskant doen. Daar kan je makkelijk bij en weet je hoe het werkt. De bestuurderskant moet je namelijk even op gevoel doen; je kan hem bijna niet zien en het is vrij lastig bereikbaar.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 13 april 2009 01:06 PM
  [ # 8 ]

Met een lange dunne schroevendraaier of iets dergelijks,lukt het mij iedere keer weer,via een gaatje in de vleugel,aan de bestuurderskant.
De andere kant is een eitje. Wink

Profiel  
 
mcwezel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 09-02-2009

Gepost: 27 april 2009 01:06 AM
  [ # 9 ]

Re: Condensor uitbouwen

mcwezel schreef:

XM-ers,

Ik heb vandaag de airco van mijn net aangeschafte XM laten afpersen: Lek in de condensor. Daar moet dus een nieuwe in en die wil ik er zelf in gaan schroeven.

Heeft iemand tips voor het uitbouwen van de condensor? Volgens de (universele) garage moet het koelsysteem worden afgetapt en de radiator verwijderd worden… Is dat echt nodig?

Verder ook nog een APK keuring laten doen. Glansrijk doorstaan, zonder enige opmerking, behalve natuurlijk dat het een aantrekkelijke dame is.

Groeten, Michiel

Alweer een weekje geleden heb ik de verse condenser ingebouwd. Ik heb toch even de radiator eruit gehaald, en dan kun je zo bij de condenser.

Uiteraard verliep deze klus niet zonder problemen: de plastic aftapplug van de radiator brak af omdat ie helemaal vast zat… Ik heb toen geprobeerd om em eruit te krijgen met een `screw extractor’, Lukte niet, wel radiator leeg. Vervolgens het gat maar uitgeboord, schroefdraad getapt en er een M12 bout in gedraaid. Het zit nu weer mooi dicht, dit keer met een *stevige* bout die niet meer zal afbreken. Een `modificatie’ zal ik het maar noemen…

Eind goed al goed, mijn airco is weer waterdicht.

Groet, Michiel

XM 2.0 16V 1999 Bleu Mauritius. 56000KM.
Ex XM 2.1TD VSX 1996
Ex BX 19TZD 1992

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 27 april 2009 02:16 AM
  [ # 10 ]

Bij een 2 liter gaat dat ook wel, zit immers geen intercooler tussen. Al had ik de bumper er af getrokken, dat werkt makkelijker. Het lijkt heel wat, maar het ligt er echt zo naast.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook