Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Heb je die filter/droger al eens (laten) vervangen eigenlijk?
Normaal gesproken wordt er aangeraden dit iedere paar jaar te laten doen.
Ik heb het ook nooit gedaan en geen last gehad, maar dat kan maar zo.
En die fans gaan ook draaien zodra je de airco aanzet, dus dat zal dan wel hetzelfde circuit wezen.
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Ries schreef:Heb je die filter/droger al eens (laten) vervangen eigenlijk?
Normaal gesproken wordt er aangeraden dit iedere paar jaar te laten doen.Ik heb het ook nooit gedaan en geen last gehad, maar dat kan maar zo.
En die fans gaan ook draaien zodra je de airco aanzet, dus dat zal dan wel hetzelfde circuit wezen.
Nee, nieuw filter in huis gehaald vandaag maar voor plaatsen moet eerst de ouwe los en dus het syteem weer leeg.
Die fans gaan dus ook niet draaien, alleen als ik ze kortsluit. Er is iets in het systeem dat zegt “airco says no….”
Ik heb inmiddels begrepen dat die zogenaamde drukschakelaar eigenlijk een temperatuurverschil meter is….als ik deze site moet geloven..
Ik hoop dat de oude droger dusdanig verstopt zit dat deze de oorzaak van alle electrische ellende is, maar ik heb er niet al teveel vertrouwen in.
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Jeroen, daar is die drukschakelaar toch voor die bovenop de droger zit ?
En wat bedoel je met het systeem handmatig laten draaien ? Ik kan de ventilatoren laten draaien of de compressor. Ik heb ze niet allebei tegelijk geprobeerd, dat wordt zo’n geknoei met korstluitdraadjes op hetzelfde stekkertje…
Er zit niks anders op dan de oude droger te vervangen en kijken waar het schip strandt…..
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Lijkt me een strak plan, Jaap.
Het hele verhaal van de airco heb ik enige tijd geleden zelf opgelost. Gewoon een nieuw relais aangesloten op de drukschakelaar (dikke draden) en de voeding vanaf de ECC laten komen. De voeding naar de compressormagneet komt van de accu. Werkt nu al enige tijd naar volle tevredenheid.
Succes
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
hwhovis schreef:Het hele verhaal van de airco heb ik enige tijd geleden zelf opgelost. Gewoon een nieuw relais aangesloten op de drukschakelaar (dikke draden) en de voeding vanaf de ECC laten komen. De voeding naar de compressormagneet komt van de accu. Werkt nu al enige tijd naar volle tevredenheid.
Succes
Kan je met wat meer details komen voor het geval dat….?
Was jij diegeen die al die relais niet kon vinden ?
Bedrijf je nu je airco buiten de drukschakelaar (op de droger) om ?
Is dat niet onverantwoord cq. onveilig voor de rest van het systeem ?
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
http://www.rst-tiel.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=41&Itemid=145
Om de 2 jaar vervangen volgens hun.
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Welnu, vandaag dus nieuwe droger + nieuwe drukschakelaar gemonteerd en nog steeds no-go.
Bij het loshalen van de ouwe droger bleek er nog wel druk op de pers van de droger te staan waardoor er een zooi gifgroene contrastvloeistof uit kwam knallen. Ondanks dat het systeem leeg was gehaald. Dat vond ik wel vreemd.
Maar ik weet het ff niet meer. Groot electrisch aanstuurprobleem lijkt het.
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Weet je wel dat dat heel gevaarlijk kan zijn als je dat spul in je ogen krijgt?
wordt dan
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Ries schreef:Weet je wel dat dat heel gevaarlijk kan zijn als je dat spul in je ogen krijgt?
wordt dan
Zo zie je maar, een ongeluk zit in een klein hoekje…..
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Vanmiddag de stoute schoenen aangetrokken en de compressor een aantal minuten laten draaien dmv kortsluiten drukschakelaar op de droger. Na een paar minuten begon de compressor heftig te protesteren waardoor ik tot de conclusie gekomen ben dat het systeem niet ten onrechte de compressor uitgeschakeld laat.
Ik hoef het dus niet meer in zekeringen en relais te zoeken, er is iets fundamenteel mis met het koelcircuit. Ik vermoed zomaar dat het expansieventiel verstopt zit en dat er daarom ook nog druk op de leiding daarnaartoe stond na het leeghalen van het systeem.
Nu lijkt dat ventiel tegen het schutboard aangeschroefd te zitten maar dat zal wel ijdele hoop zijn, toch…...?
Is er een systeem dat zo’n koelmiddelcircuit schoon spoelt ? Ik lees wel eens wat over stikstofspoelen ?
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
OK, XM is naar mijn garage geweest (geen aircospecialist by the way) voor nieuwe kachel en bollen vullen. Hij heeft e.e.a. doorgemeten en komt tot de conclusie dat waarschijnlijk het CC paneeltje niet goed meer is (de airco computer zeg maar, achter de temperatuuregelknoppen)
Hij heeft relais 805 (achter het zekeringkastje) doorgemeten en goed bevonden, hij mat maar 4 V op de drukschakelaar, en kwam tot deze voorzichtige conclusie.
Ik heb een nare periode met zekering 23 achter de rug waarbij dash en blowerfuncties uitvielen. Bij plaatsen van een zwaardere zekering kwam er eens een schroeiluchtje en rookkringeltje vanachter de radio vandaan.
Deze aircoproblemen kunnen dus door bovenstaande gebeurtenis afstammen, misschien dat er iets doorgebrand is achter het paneeltje.
Iemand ervaring met dit geval helemaal losmaken ??
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 14-05-2008
- XM v6 12v automaat
- XM V6 24V Exclusive 5spd.
Jammer - nog een probleem toe te voegen aan een niet-werkende AC. Klinkt vrij zeker dat er iets uitgebrands ligt in je CC, wat in ieder geval toevoegt aan je dooie AC. Daarbuiten, heb je inzicht kunnen krijgen waarom je compressor het niet zo graag wil draaien bij kortsluiten?
Gelukkig bij mij is die enige zekering storing eentje geweest waarbij zowel de fans als de ignition het totaal weigerde. Nr. 10 als ik het goed hebt. Een iets zwaardere zekering daarin, en was het weer goed.
Ik laat je het wel horen zodra de drukschakelaar er aankomt - heel hartelijk dank, en wie weet - misschien voor mijn AC een oplossing?!? Zomer blijft voorlopig weer weg hier - vandaag een graad of 21C, en bewolkt.
- Keith
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
bonang schreef:Jammer - nog een probleem toe te voegen aan een niet-werkende AC. Klinkt vrij zeker dat er iets uitgebrands ligt in je CC, wat in ieder geval toevoegt aan je dooie AC. Daarbuiten, heb je inzicht kunnen krijgen waarom je compressor het niet zo graag wil draaien bij kortsluiten?
Gelukkig bij mij is die enige zekering storing eentje geweest waarbij zowel de fans als de ignition het totaal weigerde. Nr. 10 als ik het goed hebt. Een iets zwaardere zekering daarin, en was het weer goed.
Ik laat je het wel horen zodra de drukschakelaar er aankomt - heel hartelijk dank, en wie weet - misschien voor mijn AC een oplossing?!? Zomer blijft voorlopig weer weg hier - vandaag een graad of 21C, en bewolkt.
- Keith
Volgens de monteur draait de compressor nooit volcontinu, deze wordt door de drukschakelaar aan/uit geschakeld tussen de lage en hogedrukwaardes. Door kort te sluiten en te laten draaien veroorzaak je waarschijnlijk een te hoge druk, wat íe niet fijn vindt.
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
bonang schreef:
..............Zomer blijft voorlopig weer weg hier - vandaag een graad of 21C, en bewolkt.
- Keith
Dat had je nou ook weer niet hoeven zeggen. Wij in Nederland zijn al blij met 15 graden en hebben dan heel hard onze airco nodig…
Het is hier nog geen 21C geweest dit jaar…....