Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
Als we op autostrade rijden (anders ook maar daar merk je het vooral door de hogere snelheid), lijkt de auto altijd maar naar links te willen, ook al is het windstil, het is trouwens nooit rechts. Bij de focus was dit niet tenzij er erge wind stond.
Het komt er dus op neer, als ik bijvoorbeeld een recht stuk Antwerpen-Turnhout doe, en terug, ik eigenlijk nooit het stuur kan loslaten (ik weet wel dat is nooit de bedoeling ) maar steeds moet ik toch wat kracht naar rechts uitoefenen om de auto rechtdoor te laten rijden, nu is die afstand kort, maar als je verder rijdt, en je moet 90% van de tijd links duwen aan stuur, krijg je wel een stijve arm (of stevige spierballen ). De bandenspanning is aan beide kanten gelijk, kijk ik af en toe na, en is tot nu toe nooit erg afgeweken (max 0.1). Ook laat ik ze staan op de voorgeschreven druk, dus daar licht het niet aan, is het dan werkelijk eigen aan een grotere auto of deze auto zoals ik denk, door bijvoorbeeld meer gewicht onder de motorkap aan de linkerkant of net andersom?
kanttekening: Eigenlijk post ik dit laat omdat ik er weinig last van heb, heb het ook nog niet aan dealer gemeld , het is immers al zo vanaf de auto uit de garage rolde, maar veronderstel dat het nu eenmaal eigen aan de auto is, misschien in combinatie met ons fantastitisch Belgisch wegennet . Ik had ook de indruk dat de weinige keren dat ik met bijna maximum gewicht reed, het minder was, en toeval of niet, de belading vermoedelijk iets zwaarder was aan de rechterkant.
EDIT: de slijtage van de banden links en rechts is op eerste gezicht niet ongelijkmatig of verschillend.
24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.
Deze week dezelfde weg gereden (Antwerpen-Turnhout) maar beslist geen last. Ik was ver van huis maar ook dicht bij huis geen last van een C4 die de linker (of de rechter) kant op wil
Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
eigenlijk is het niet naar links uitwijken, maar rechts, ik moet links trekken om rechtdoor te laten rijden, heb het per vergissing omgewisseld ops: . Het is ook niet hard, maar een klein beetje, de auto heeft het als sinds de eerste kilometer, dus veronderstel dat het normaal is. Ik vroeg me gewoon af, of nog iemand het voor heeft of het misschien ergens een kleine imbalans is, weliswaar heel klein, maar ik kan in elk geval geen 500 meter rijden zonder corrigeren, na 200 a 300 meter overschrijd ik de rechterlijn van het rijvak, vertrekkende van de linkerlijn. Als er een stevig windje staat van rechts, rij ik wel rechtdoor, vermits ik niet drink, , licht het niet daaraan
24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.
Normaal is het alleszins niet hé..
Waarschijnlijk eens uitlijnen ofzo?
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
mja, ik ga het wel met onderhoud eens vragen aan garagist, dat hij eventueel eens kijkt.
24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.
Probeer de wielen voor eens te wisselen Rechtsvoor dus Linksvoor en vice versa. Haalt dat niks uit, dan moet je laten uitlijnen.
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
Autofan schreef:Probeer de wielen voor eens te wisselen Rechtsvoor dus Linksvoor en vice versa. Haalt dat niks uit, dan moet je laten uitlijnen.
zal dat eens doen als ik in Turnhout kom (schoonvader heeft daar een garage). maar misschien is het dan interessanter om de voor en achterwielen te wisselen, kruislings zoals normaal moet, en dan eventueel achteraan terug andersom als het nog rechts gaat, als het daarna nog rechts gaat, dan moet er wel uitgelijnd worden, of iets anders bekeken worden.
In principe veronderstel ik dat het geen kwaad kan, vermits ik toch al zo’n 27000 km zo rij, het is ook niet dat het gevaarlijk veel afwijkt, of zie ik dat verkeerd ? , Ik veronderstelde aanvankelijk dat het dat was wat autojournalisten in autowereld e.d. ‘vaag sturen’ noemen.
Ik zie het niet zo zitten om nogmaals naar de garage te gaan, en weer de auto te moeten missen voor die op onderhoud moet, toch niet voor iets dat kan wachten. Zo wacht ik ook nog even met krakende spiegels bij ontgrendelen, ik veronderstel dat dat ligt aan rubbers die wat gesmeerd moeten worden vermits er geen schade bij de spiegels komt, maar dat terzijde.
Ik heb het nog niet uitvoerig getest, maar ik heb het idee dat het ook meer is als ik gas geef, ik bedoel: op autostrade geef je altijd gas en is het dus naar rechts, maar als je dat loslaat om af te gaan remmen, lijkt het wel enigzins rechtdoor te gaan. Gisteren in Turnhout aan een licht vertrokken, rechte weg, en stuur losjes tussen handen gelaten, de auto ging naar rechts, normaal optrokken, zonder corrigeren denk ik dat ik na een 100, hooguit 200 meter al op de rijstrook rechts ervan zou zijn beland (niet geprobeerd uiteraard, zou graag mn karretje nog even houden ). Het kan toeval zijn geweest, moet dat nog een aantal keer proberen om daar zeker van te zijn, de wind is immers ook een grote factor.
24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.
Totaal aantal Berichten: 7807
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ik denk toch dat dit een kwestie is van eenmalig goed uit laten lijnen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
DigiDaan schreef:Ik denk toch dat dit een kwestie is van eenmalig goed uit laten lijnen.
Ja, ik ga het in elk geval ees vragen aan mijn schoonvader, misschien kan die ook uitlijnen, eventueel in auto-garage waar schoonbroer werkt.
Als het de uitlijning is, en de krakende spiegels erbij, gaan we richting de 10 keer terug gaan naar dealer/garagist, voor foutjes, niet onoverkomelijk, maar telkens zijn we de auto een halve of hele dag kwijt op 1 keer na, ik vind het toch redelijk veel op 1.5 jaar tijd, maarja, ‘t zal we altijd zo zijn zeker, met auto’s van tegenwoordig, ik begrijp trouwens niet waarom ze sommige dingen niet testrijden of zo, sommige dingen moeten gezien zijn bij oplevering/testrijden, het kost hen uiteindelijk toch meer om dat achteraf te repareren lijkt me. Tenzij ze er op rekenen dat het de klant meestal buiten garantie opvalt.
24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.
van links naar rechts verwisselen dan kom je toch met de rij richting in de knoei of zie ik dat verkeert goed uitlijnen lijkt mij ook t beste groeten rob
Als je rijrichting al niet goed is en je wisselt de wielen van links naar rechts of de rijrichting verslechterd verder of verbeterd. Scheelt je toch weer een rondje uitlijnen + bijkomende kosten…
ik bedoel eigenlijk de rij richting die op de band staat en uitlijnen kan nooit geen kwaat
Ik neem aan dat er gewoon Michelin zomerbanden onder liggen. Die hebben geen rijrichting.
Als er wel rijrichting op staat (ander merk band of winterbanden) dan kan het inderdaad niet. Maar de tijd is nu wel aangebroken dat de winterbanden gewisseld mogen worden voor zomerbanden
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
Autofan schreef:Ik neem aan dat er gewoon Michelin zomerbanden onder liggen. Die hebben geen rijrichting.
Als er wel rijrichting op staat (ander merk band of winterbanden) dan kan het inderdaad niet. Maar de tijd is nu wel aangebroken dat de winterbanden gewisseld mogen worden voor zomerbanden
Het zijn de standaard banden bij levering, dus geen winterbanden, gisteren terug ritje Antwerpen-Turnhout en terug, eens precies gemeten hoeveel het verschil is bij 120 km/u, als ik het stuur los laat, helemaal links op het rijvak, overschrijdt ik de lijn rechts na 100 a 150 meter. Een baanvak-wissel naar rechts door gewoon ‘rechtdoor’ rijden op linkse vak, is het 400 meter, 5 keer per rit geprobeerd op rechte stukken, zowel heen als terug, ik veronderstel dat het baanvak 3 meter breed is ongeveer, dus het verloop is ongeveer 1 meter per 100 meter of ietsje minder, is het dan wel interessant om uit te lijnen? ik bedoel, misschien helpt het niet, en is 1 m per 100 m veel of niet? Ik heb er eigenlijk geen idee van, vermits je bekrachtiging hebt op je stuur, merk je er natuurlijk minder van, of het nu redelijk wat kracht nodig heeft of niet.
24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 28-12-2005
- C4 (2004-heden) 2.0 16v Exclusive
- DS 3 1.6 VTI 120 pk So Chic
Bij de berline vam mij ook dat gehad. Bleek de linker stuurstang krom te zijn.
01-04-2011 ds3 120vti black tot 21-03-2014
21-03-2014 C3 1.2vti 82 exclusive
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Door een ongeval?
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km