hallo,
Ik heb even dringend hulp en advies nodig.
Omdat het rubber van het veerelement LA van de CX is gescheurd en ik deze wil vervangen, moet het veerelement uitgebouwd worden.
Nu krijg ik met geen mogelijkheid de borgpen (splitpen?) eruit, die de zuigerstang aan de veerarm borgt. Natuurlijk is de zaak drukloos, zijn alle leidingen los en kan ik het veerelement vrij bewegen.
Wat doe ik verkeerd? In de Haynes wordt gesproken over een “spring pin” en de vraagbaak mijdt het onderwerp helemaal.
Een spiltpen zou ik er toch zo uit moeten kunnen tikken? Dat lukt dus voor geen meter en ik sla alles krom en/of putten in de veerarm.
Aan de achterzijde voel ik wel een uiteinde van iets scherps (splitpen, ander borgpennetje? )
Wie helpt me even op weg of heeft tijd om de zaak in ogenschouw te nemen bij mij in de garage in Hoogvliet?
Jan.
Alleen diegene mag slopen, die iets beters kan bouwen.
Citroen CX 20 leader 1985, Chevrolet C10 suburban 1972. Ford Mustang convertible 1984 (sinds 2-3-11), Chevrolet Matiz 2009, Yamaha Royal Star 1300A 1996, Adria 310 1981(verkocht)
origineel is dat geen splitpen, maar een gebogen metalen pen.
het ziet er uit als een halve paperclip met bobbels.
het rechte deel gaat door de draagarm en het deel van de zuigerstang die in de draagarm valt.
en het gebobbelde valt er ter borging omheen.
ik kan me voorstellen dat er bij jou een splitpen door zit die misschien wel iets vervormd is en in combinatie met wat roest inderdaad muurvast zit.
in het uiterste geval denk ik uitboren, en dan een originele pen met veel kopervet weer terugzetten.
succes
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Eric,
Thanks voor je snelle antwoord. Het is toch geen splitpen, maar een ander soort pennetje. Waarschijnlijk nog orgineel en dat werd in de fabriek eerst erin geperst en daarna het complete subframe aan de auto bevestigd. je kan dat ding nu onmogelijk vanaf de binnenzijde eruit trekken.
Boren heb ik net geprobeerd, probleem is, dat je niet recht voor het boorgat kan komen. Met drie mm boortjes breekt dat dus erg snel.
Ik ben verder aan het tikken/slaan gegaan en heb hem nu ongeveer een halve centimeter naar binnen geslagen. Ik voel aan de andere kant ook, dat hij er uit komt.
het ding zit nu weer muurvast, maar ingespoten met wd 40 en vanavond nog maar eens proberen. Een andere optie is warmstoken (opletten met hlm in de buurt, want dat wil wel fikken geloof ik)en dan eens kijken wat dat oplevert.
misschien nog suggesties van anderen?
jan
Citroen CX 20 leader 1985, Chevrolet C10 suburban 1972. Ford Mustang convertible 1984 (sinds 2-3-11), Chevrolet Matiz 2009, Yamaha Royal Star 1300A 1996, Adria 310 1981(verkocht)
Je had de hoes ook kunen scheiden van de veercilinder,de pen
die geborgd is blijft dan gewoon aan de draagarm vastzitten.
Gr Raymond
Het was een cx of niks
Raymond !
Begrijp ik, dat ik de zuiger uit de cylinder kan trekken om het oude rubber eraf te verwijderen en het nieuw rubber erop kan schuiven?
Krijg ik die zuiger er dan netjes weer in?
Graag je reactie voordat ik de fout inga.
jan.
Ps. mooi plaatje trouwens van Dirk.

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Lijkt me erg lastig het rubber om die pen te krijgen als die pen nog ‘in de auto’ zit. Het is al haast lastig als je de hele boel uit de auto hebt. Ik snap werkelijk niet waarom die borgpen niet los wil.
Raad heb ik eigenlijk verder niet, sorry.
Ja, ik snap ook niet dat die pen er niet uit te rammen is. Uitboren is de enige optie denk ik zo, maar het lastige is, dat de arm van alumininum is en die pin van lekker stevig staal.Lastig omdat het boortje graag het alu opzoekt i.p.v. die pen. Morgen maar eens verder knutselen.
Iemand nog in de buurt om mee te kijken , te denken en misschien te doen?
jan..

Totaal aantal Berichten: 10298
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
In de aluminium achterdraagarm van de DS zit een gat, haaks op de borgpen. Door dit gat kan je een afgebroken borgpen er met een doorslag en hamer uitslaan. Misschien zit dit bij een CX ook zo, anders zou je een gat haaks op de borgpen kunnen boren…
Citroen!
als er al beweging in zit heb je het ergste denk ik wel gehad.
als het helemaal niet lukt zou ik als laatste optie de hele draagarm uitbouwen.
met goed gereedschap is dat ook wel te doen hoor.
wel even opletten bij de reactie stang, de bouten kunnen erg vast zitten (staal in alu) en de plaatjes moeten precies weer terug zoals ze er uit komen.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Hallo allemaal ~!
Ik heb Raymond (thanks man !) zijn advies opgevolgd en spul zit weer in elkaar.
Garagestmartien: Dat weer op zijn plek krijgen van het rubber aan de draagarmkant valt heel erg mee. Klein beetje pielwerk, maar omdat het hele veerelement kan draaien zat tie er met behulp van een schroevendraaier in een paar miniuten op.
Was gelijk een mooie gelegenheid om de zuiger en keerringen te inspecteren en schoon te maken.
Ook heb ik nog gekeken aan de RA zijde. Daar kan ik met de hand die pen makkelijk en vrij bewegen. Misschien is er LA een te grote pen in geramd, ik weet het niet. Voorlopig zit het spul, straks nog de leidingen aansluiten en testen en gaaaaan.
jan
Nou, dat gaan viel wat tegen.
Door het geklooi met het veerelement bleek al snel dat de 3,5 mm hydroliekleidingen op zijn. Na montage van de onderdelen en het weer op druk brengen van het systeem spoot de LHM er op meerdere plekken spontaan uit . Uiteindelijk lekken er drie leidingen (miniscule gaatjes, waar de LHM zo ongeveer uit nevelt. Het loshalen van die nippels ging zo als het hoort…NIET DUS !
Veel kruipolie en een nieuwe griptang later uiteindelijk één leiding los (van verdeelblokje naar LA veerelement).
Bij de eendenwacht in Vlaardingen zijn mooie passende leidingen gemaakt ( drie stuks waren verrot). Mooi werk dus.
Ergens deze week de laatste twee maar eens inbouwen.
jan..
Nou…de drie hydro-leidingen vanaf het verdeelblokje RA voor de draagarmbuis zitten erop. Lastig bij deze klus is, dat dat verdeelblokje in een plastic klemmetje zit en dus op de nippels niet veel kracht gezet kan worden. Verder is het de kunst om alles weer in de orginele klemmetjes te krijgen, maar ook dat lukte wonderwel.
Ben zo vrij geweest om ook maar eens zo’n speciaal leidingsleuteltje aan te schaffen en goed gereedschap is weer niet duur, dat bleek maar weer.
Tussendoor ook nog een keer LV raam weer in zijn geleidingen gepropt. Dat blijft een lastig verhaal. Zolang ik de ruit niet helemaal laat zakken ( ongeveer 7 cm zichtbaar houden !!) gaat het goed, maar per ongeluk iets te ver en het ge%$#@&% begint weer.
Zo en nu wil ik weer een flinke poos alleen rijden.
jan.

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Lekker bezig dus.
Jan, vond het nogal een verhaal, met name die pen dan. Heb vandaag de bollen vervangen dus het hele zaakje uitbouwen, CRC gebruikt na alles goed schoon gemaakt te hebben. Die borgpennen kon ik er met de hand uittrekken, het lijkt me dat die van jou afgebroken was of vervangen door iets dat er maar van 1 kant in kan.
De leidingen gingen makkelijk los, maar het kostte me een half uur om uit te vogelen hoe ik het zaakje eruit kon krijgen. Tenslotte bracht de bandenlichter uitkomst, stond ook niet in het werkplaats handboek!
De volgende keer is het een half uurs klusje, lijkt me.
Mijn vraag is: waar heb je de nieuwe rubbers vandaan (de mijne zijn beide gescheurd). Hier in Australia kan ik geen nieuwe vinden en 2e hands zijn meestal ook kapot.
Alvast bedankt
Willem
Sleutelen is ook een hobby!
Willem !.
Tjonge Australie. Ik ken natuurlijk de onderdelenvoorziening daar niet, maar ik heb dat rubber bij Hoonaard http://www.hoonaard.nl/ besteld. Dag later kon ik hem ophalen. Kosten? 57 euro voor één rubber. Duur spul dus.
Misschien wil hij ze wel opsturen.
Over die pen: Ik snap dat ook niet, zoals ik al eerder schreef, kan ik de borgpen aan de rechterkant er zo uittrekken, geen enkel probleem.
Het zit allemaal weer en functioneert lekvrij, dus ik blijf er verder vanaf.
jan..