Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Ik rijd inmiddels alweer een maandje of 2,5 in mijn Xantia Break 2.0 16v uit 1998. Prima auto, lekker ruim, na wat klusjes ook weer behoorlijk probleemvrij; op een paar dingen na.
Vandaag is de auto bij de garage geweest om onder andere eens te kijken naar een vaag ‘knok’-geluid bij het rijden over hobbels. Het treedt voornamelijk op als de voorwielen uitveren na een hobbel. Eerste reactie is dan speling op de stabilisatorstangstangetjes of hoe die dingen ook mogen heten.
Volgens de garage is de voortrein echter volledig spelingsvrij.
Motorsteunen dan? Bij flink gasgeven zie ik de motor nauwelijks bewegen.
Iemand die nog een briljant idee heeft?
Tweede vraag: ik zit echt matig in het standaard interieur. Ik zag ZX1.4i (Sohail) rondrijden met een XM-interieur in z’n Xantia. Iemand die me kan vertellen welke XM-interieurs allemaal passen zonder al te veel te moeten beunen en lassen? Ik begreep dat de XM-stoelen op de Xantia-rails gezet kunnen worden en zo dus mooi passen. Iemand die dat kan bevestigen?
Re: ‘Knok’-geluid + interieurvraagje
mkatgert schreef:Ik zag ZX1.4i (Sohail) rondrijden met een XM-interieur in z’n Xantia. Iemand die me kan vertellen welke XM-interieurs allemaal passen zonder al te veel te moeten beunen en lassen? Ik begreep dat de XM-stoelen op de Xantia-rails gezet kunnen worden en zo dus mooi passen. Iemand die dat kan bevestigen?
Elektrisch verstelbare stoelen word wat lastiger vanwege de elektromotoren en de rails.
De normale stoelen kunnen er zo in als je de rails van je Xantia stoel overzet, let op, je kunt niet een compleet interrieur overzetten, alleen de voorstoelen.
Op korte termijn wil ik andere XM stoelen in mijn Xantia monteren, deze stoelen wachten al een tijdje, maar tot nu toe geen tijd gehad. Je mag mijn stoelen wel hebben, het is van dat blokjes motief, de andere stoelen zijn grijs met lijnen, die passen beter bij mijn interrieur.
Re: ‘Knok’-geluid + interieurvraagje
mkatgert schreef:Vandaag is de auto bij de garage geweest om onder andere eens te kijken naar een vaag ‘knok’-geluid bij het rijden over hobbels. Het treedt voornamelijk op als de voorwielen uitveren na een hobbel. Eerste reactie is dan speling op de stabilisatorstangstangetjes of hoe die dingen ook mogen heten.
Volgens de garage is de voortrein echter volledig spelingsvrij.
Je kan rukken aan die stokjes wat je wil, maar die speling zal je dan ook niet kunnen voelen zolang die stokken belast zijn (tijdens stilstand dus). Ik durf met 99% stelligheid te beweren dat het wel de stabistokjes zijn ondanks het feit dat de garage geen speling kan vinden.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
En ik denk dat PrutsyLJ volkomen gelijk heeft. Knok-knok en Citroën in die combinatie betekent altijd stabi-stokjes vervangen.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Re: ‘Knok’-geluid + interieurvraagje
PrutsyLJ schreef:Je kan rukken aan die stokjes wat je wil, maar die speling zal je dan ook niet kunnen voelen zolang die stokken belast zijn (tijdens stilstand dus). Ik durf met 99% stelligheid te beweren dat het wel de stabistokjes zijn ondanks het feit dat de garage geen speling kan vinden.
Ik mag hopen dat de garage voldoende kennis heeft om de wieltjes in de lucht te laten hangen tijdens het testen van de voorophanging.
Misschien moet ik het maar gewoon preventief vervangen ook. Het kost toch niet veel, en dan weet ik meteen of dat het was.
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
GW-tje schreef:En ik denk dat PrutsyLJ volkomen gelijk heeft. Knok-knok en Citroën in die combinatie betekent altijd stabi-stokjes vervangen.
Nou, ik heb ook al eens de verbindingsbouten van het voorsubframe met carrosserie aan mogen draaien om een knokgeluid weg te krijgen.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
GW-tje schreef:En ik denk dat PrutsyLJ volkomen gelijk heeft. Knok-knok en Citroën in die combinatie betekent altijd stabi-stokjes vervangen.
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Ook ruimte op de veerpoot en/of veerschotel kan voorkomen, evenals ruimte op de tandheugel van het stuurhuis. Dat kan hele rare geluiden geven…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Re: ‘Knok’-geluid + interieurvraagje
ZX1.4i schreef:
Elektrisch verstelbare stoelen word wat lastiger vanwege de elektromotoren en de rails.
De normale stoelen kunnen er zo in als je de rails van je Xantia stoel overzet, let op, je kunt niet een compleet interrieur overzetten, alleen de voorstoelen.Op korte termijn wil ik andere XM stoelen in mijn Xantia monteren, deze stoelen wachten al een tijdje, maar tot nu toe geen tijd gehad. Je mag mijn stoelen wel hebben, het is van dat blokjes motief, de andere stoelen zijn grijs met lijnen, die passen beter bij mijn interrieur.
Oh ja, is waar ook. Het was tamelijk lichtgrijs, toch? Ik houd me nog steeds aanbevolen. Geldt het overzetten van rails ook voor een type 2?
waterman771 schreef:GW-tje schreef:En ik denk dat PrutsyLJ volkomen gelijk heeft. Knok-knok en Citroën in die combinatie betekent altijd stabi-stokjes vervangen.
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Ook ruimte op de veerpoot en/of veerschotel kan voorkomen, evenals ruimte op de tandheugel van het stuurhuis. Dat kan hele rare geluiden geven…
Echter, in 95% van de gevallen bij een Xantia is het wel de oorzaak.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Waterman beschrijft heftiger problematiek. Is uiteraard ook mogelijk en komt zeker ook voor, maar ik denk dat die stabistokjes in 99% van de gevallen verantwoordelijk zijn voor de “knok”.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Re: ‘Knok’-geluid + interieurvraagje
mkatgert schreef:Oh ja, is waar ook. Het was tamelijk lichtgrijs, toch? Ik houd me nog steeds aanbevolen. Geldt het overzetten van rails ook voor een type 2?
Is jouw huidige Xantia een type-2?
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij is de stoel-rails voor type-1 en 2 gelijk, iemand die dat kan bevestigen?
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Ja, met zekerheid gelijk.
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Bedankt, da’s mooi, en ja, mijn nieuwe Xant is een type 2.
Wat betreft het knokgeluid; het komt eigenlijk niet voor op klinkerwegen. Bijna alleen mooie gladde asfaltwegen waar ik met hoge snelheid overheen kan en waar wat lichte hobbels inzitten. Bij het uitveren (en tegenwoordig ook bij het inveren) komt er een enkele holle knok uit het vooronder. Dat laatste weet ik overigens niet zeker, want het is wat moeilijk te plaatsen, maar het lijkt toch echt voorin te zitten.
Misschien weer eens pogen om het geluid op te nemen.
Het klinkt trouwens bijna hetzelfde als toen het voorsubframe van m’n BX los zat van de carrosserie…
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Hm, op bepaalde hobbels krijg ik zelfs het idee dat het van achter komt. Het wordt ook steeds regelmatiger, maar is dus volledig afwezig bij klinkerwegen. Ik denk dat ik toch die stabistokjes gevoegelijk af kan schrijven als veroorzaker. Misschien maar eens op Citromobile geinteresseerden een stukje mee laten rijden
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Weer een update; de tweede garage meent toch speling op de draagarmrubbers waar te nemen.
Tsjah, bij de refobak waren de draagarmrubbers destijds afkeur. Nieuwe rubbers geperst, maar dat gaf geen rare bijgeluiden….
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005