ik heb in mijn XM type 2
alles op xenon 8000K
dimlicht
groot licht
mistlampen
perfecte licht opbrengst mijn idee…...
van wat mij is blijven hangen is dat auto’s op naam gezet na januari 2007 af fabriek xenon ingebouwd mogen hebben
met daarbij de sproeiers.
voor deze datum zijn sproeiers niet verplicht (wel handig)
10.000K en 12.000K zijn in Nederland verboden.
mijn setje gekocht in Hengelo voor € 139.- all-in.( 3 setjes dus voor deze prijs)
montage 10 minuten ( per setje)
Wel een must om de zekeringen onder de motorkap te vervangen voor zekeringen van 20 amp.
ff in boekje kijken dus..
ook een tip om na het plaatsen van de xenon de lampen op schijnhoogte te controleren en desgewenst de
lichtbundel te verhogen of verlagen ( hydractive wel in rijstand)
bij sommige lampen is het gat waar de lamp doorheen gaat net 1 mm kleiner ff fijn vijltje van
binnen naar buiten er langs halen.
gekocht en verkocht
simpel toch
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Wel een must om de zekeringen onder de motorkap te vervangen voor zekeringen van 20 amp.
ff in boekje kijken dus..
Dat begrijp ik niet want:
Halogeen Xenon
Wattage (W) 55 35
Candela (CD) 67500 202500
Lumen (Lm) 1550 3200
Levensduur 400 uren 3200 uren
Dus een Halogeenlamp heeft 4,5 A nodig en een Xenonlamp slechts 3 A, want vermogen (W) is spanning (V) maal stroom (A).
Met extra grotere zekeringen loop je het risico dat je de bedrading beschadigt als er ergens sluiting ontstaat (niet denkbeeldig bij zelfprutsen).
Xenonlampen geven veel meer licht bij een veel geringer vermogen. Het zijn geen gloeilampen, maar gasontladingslampen, zeg maar spaarlampen.
En als je alle onzin omtrent wettelijke regelingen wilt omzeilen: Hier staat hoe het echt zit:
http://www.auto-tuning-guide.com/xenon.html
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 9439
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Heeft een Xenonlamp een hogere inschakelstroom misschien?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 10366
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja, het zit hem in de inschakelstroom.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Er is een zeer kortstondige (millisecondes?) start spanning van 23kV.
Dat is iets heel anders dan stroom.
De zekeringen zijn er voor de stroom. Het zijn smeltzekeringen. Die hebben tijd nodig om te smelten.
Zelfs al zou de startstroom hoger zijn dan de continustrooom, wat ik ernstig betwijfel, dan nog kan je royaal met de gewone zekeringen toe.
Ik rijd ook probleemloos rond met twee XM’s met xenon, beiden met de originele zekeringen.
Zekeringen kan je niet straffeloos verhogen, zonder het er achter liggende circuit ook te verzwaren.
Uitgebrande kabelbomen zijn erg akelig.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Die hoge inschakelstroom met xenons zal er best zijn vanwege de ballasttrafo’s. Maar niet iets om je druk over te maken. Ik ben het met Jan eens: zekeringwaarde niet vergroten.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 10366
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bij mijn xenonkit stond dat er 20A zekeringen gebruikt moeten worden, vanwege de startstroom.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Serie 1 XM’s zijn niet gezekerd over de koplampen, dus da’s misschien iets om rekening mee te houden, en alsnog te doen als er overgestapt wordt op Xenon….
zekeringen terug gezet naar de standaard 7,5 A
dit i.v.m. de kabelboom doorfik mogelijkheid .
het is en blijft een auto uit ‘96
voorzichtig mee zijn dus…
(in mijn beschrijving ( bijgeleverd door fabrikant) hoe aan te sluiten stond ook daadwerkelijk dat de zekeringen
vervangen moesten worden naar 20A )
gekocht en verkocht
simpel toch