motorwissel van 21ie naar 23ie, wat meteen ook te doen?
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 23 april 2009 04:16 PM

Ik ben van plan om mijn slechte 21ie motor te wisselen voor een betere 23ie, bak blijft. Kwaliteit vast kunnen stellen door de ditr.kettingspanner te checken op zijn uitslag, bleek minimaal.

Ik zou graag wat tips willen hebben wat ik dan zoal meteen mee kan nemen om te vervangen/stellen/repareren?
Wph heb ik al, en veel sleutelervaring bahalve een motorwissel

Op mijn lijstje staan al: (’?’ is nog twijfel, graag hierover advies)

- Li-motorsteun (Re is al vervangen)
- midden ophagrubber
- nwe drukgroep (diafragma, gewone of de dure van D.Sassen?)
- koppeligsplaat (goedkope of duurdere Valeo?)
- druklager? toplager? (is toestand te meten?)
- motor ruimte reinigen, roest verwijderen, conserveren (RX5?)
- div. veertjes?
- isolatiebeplating van nwe isolatie voorzien (armaflex/armacell?)
- waterpomp
- div. slangen
- grote beurt
- nw verfje
- 0-ringen oliekoeler (hoort eigenlijk niet bij mijn DS, mech.bak) koeler kan ik zeker niet weglaten?
- injectie slangen gallerij vervangen
- handremmen afstellen (kan ik dan lekker bij)
- speling uit schakel-hevels stellen.

Ik heb eens gehoord dat de prise-as een slijtage-gevoelig ding is (spiebanen). Kan ik die dan ook vervangen, of is dit alleen in de bak te doen?

Ik heb het hemelvaartweekend (3 dagen) ingepland hiervoor. (haalbaar?)
Het is mijn dagelijkse/enige auto)
Hiervoor kan ik natuurlijk al wel het e.e.a. aan de 23 motor doen.
Moet dit met 2 man gedaan worden, of alleen maar handig/gezellig?

In het forum komt dit ook wel meer voor, maar het hier specfiek naar zoeken is lastig (veel topics, die dan helemaal doorgelezen moeten worden…)

Ik hoor ook graag wat ervaringen/foto’s op dit gebied.


Alvast dank!

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25633
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 april 2009 06:38 PM
  [ # 1 ]

Druklager en toplager altijd vernieuwen.
Prise as kan je uit de bak trekken en controleren.
Nokkenaslager vernieuwen
keerring in ontstekingsvoet.
Oliekoeler kan niet weg en niet afgedopt. Je oliepomp is anders dan bij een gewone.
Carterontluchting schoonmaken.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10388
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 24 april 2009 12:37 AM
  [ # 2 ]

IE modellen hebben altijd koppeling met diafragmaveer. Druklager altijd vervangen, toplager ook (kost bijna niks).
Volgens Bogaard kan de oliekoeler niet weg, maar hij kan ook niet blijven zitten. Dan is er nl. geen ruimte voor de schakelstang. Als Bogaard gelijk heeft is dat wel een probleempje. Hydraulische 5-bak?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43331
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 24 april 2009 12:48 AM
  [ # 3 ]

Er is ruimte genoeg voor de schakelstang. Maar… als je een oliekoelerblok op een handbak wil zetten kun je de hogedrukregelaar niet kwijt als het een 5 bak is…. want bij een ds met halfautomaat en blok met oliekoeler zit de hd-regelaar voor op de bak… en dat gaat dus niet bij de 5 bak, omdat de 5e versnelling in de weg zit..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
dsvitesse1
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 137
Geregistreerd: 10-08-2003

Gepost: 24 april 2009 03:43 PM
  [ # 4 ]

Hallo, ik heb wel een speciale steun voor je die het mogelijk maakt om de HD regelaar aan de zijkant van de bak te monteren.

De prise-as hoort vast te zitten in de primaire as. Hij wordt vastgehouden door een circlip. Als je de pris-as er zo uit kunt halen zegt dit al iets over de staat van de vertandingen in de primaire as en van de prise-as.

gr

Harry Martens

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 24 april 2009 04:42 PM
  [ # 5 ]

Hee,
bedankt mensen voor de reacties nu al.

Ik heb op de huidige motor ook al een koeler zitten (deze kwam dus ooit uit een Hydr DS) waarbij de HD regelaar voor tegen de bak zit, daarvoor zit nu een deuk in de onderkant van de koeltunnel. Dus kan toch, Waterman771..Ik ga nog wel een foto plaatsen hiervan.

dsvitesse1: “De prise-as hoort vast te zitten in de primaire as. ” primaire as van de bak? en andere kant van de prise-as in de drukgroep?
Bij motor en bak uit elkaar ‘trekken’ blijft de prise-as aan de bak zitten zeker? Is de circlip eenvouding te verwijderen?

Ik wil op voorhand al aan de motor werken, is de steun 3083-T bis daarbij noodzakelijk, of kan de motor op het carter staan?

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook