wil ik laatst uitparkeren, hoor ik een vreemde TIK. gevolg: stuurbekrachtiging weg… Natuurlijk meteen gecheckt of de remmen en de vering het nog deden, daar geen problemen mee (zelfs niet na terug naar huis te zijn gereden (100km!)) 2 citroendealers konden mij niet direct een antwoord geven. er werd mij geadviseerd om het ‘regelkastje’ van het hydraulisch systeem te vervangen, misschien was er een klep stuk. nu ben ik een beginnend klusser, die vooralsnog alleen een distributieriem, spanrol en waterpomp heeft vervangen, en wat simpel werk.. dus dit was een redelijke uitdaging. resultaat: gelukt!! ikke blij Alleen is mijn stuurbekrachtiging nog steeds niet terug beetje een domper… heeft iemand een idee wat dit kan zijn?
gaat trouwens om een type I uit ‘93, 1.8i
Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
‘Regelkastje’ vervangen…??
Hè?!
Een Xant serie I is onderhuids gewoon een ge-upgrade BiX…
De stuurbekrachtiging wordt “gecontroleerd” door een zgn. debietregelaar (en control-valve) die systeemdruk regelt tussen vering en remmerij enerzijds, en de besturing aan de andere kant.
Als je een rare tik hoorde en zowel de vering als de remmen doen verder niet vreemd, dan zit waarschijnlijk deze klep vast.
Een LHM-wissel kan al uitkomst bieden, maar ik denk dat je de regelaar zult moeten schoonmaken of vervangen…
‘Spirit of avant-garde’
Een LHM-wissel kan al uitkomst bieden, maar ik denk dat je de regelaar zult moeten schoonmaken of vervangen…
volgens mij is dit wat ik bedoel met het ‘regelkastje’, wist niet precies hoe dat ding heet. Gaat om dat blokje boven de ‘5de bol’, recht achter de radiateur. Gaan 2 buisjes uit aan de bovenkant en 3 aan de onderkant.
is dat em?
- ID/DS DSuper
Dat is de drukregelaar inderdaad.
Misschien wil een tik met een (kunststof) hamer wel helpen: baat het niet….
‘Spirit of avant-garde’
je bedoelt tegen de drukregelaar? Maar die heb ik net vervangen…
- ID/DS DSuper
Voor of ná je stuurbekrachtigings-problemen…?
‘Spirit of avant-garde’
Goed punt..
erna, op aanraden van een citroen garage.. maar maakt geen verschil in de stuurbekrachtiging. Vering en remmen doen het weer net zo mooi als ervoor..
- ID/DS DSuper
Ik moet efkes heel hard denken: waar zat die controleklep ook alweer…?
Volgens mij zit zowel de flow-distributor als de control valve geïntegreerd in het drukregelaarhuis…
Mmmm…
Okee, andere aanpak: als je de klep opent en je volgt met een zaklamp de drukleidingen van de stuurunit terug richting drukregelaar, zit er dan nog een onderdeel of vertakking tussen..?
Zoniet: dan zit het probleem in de stuurunit zèlf…
‘Spirit of avant-garde’
Als jij mij kunt vertellen waar ik de stuurunit kan vinden…
Ehm, boven de drukregelaar (dat ding met de bol eraan) zit nog een drukverdeler. DIE verdeeld de druk tussen remmen/systeem en de stuurbekrachtiging. Gok dat die het is.
Nou vat ik em effe niet meer…
Chinco, ‘dat ding met de bol eraan’ is wat ik eerder in deze post de 5de bol noemde, volgens mij bedoel je die tenminste… dat ding erboven is de drukregelaar (volgens pascal, en die heb ik net vervangen), daar ging het al over.
Dus, goeie gok, deed de garage ook Alleen was het niet het probleem
Nog meer ideeen? laat maar komen!! ik heb zelf namelijk geen flauw idee..
- ID/DS DSuper
Nee Chinco bedoelt de verdeler die boven de regelaar zit gemonteerd.
Dit kon inderdaad de boosdoener ook wel eens zijn, zoals aangegeven weet ik niet zeker of de control valve in het regelaarhuis zit.
-> Niet dus, tis dus een apart onderdeel.
Neem even een fotootje van de omgeving van de drukregelaar, maken wij er wel een leuke shop van en weet jij welk onderdeel je hebben moet,kee?
‘Spirit of avant-garde’
prima, ga ik meteen doen, BVD
zou een van jullie mij een email kunnen sturen voor de foto’s?
OK, hier de foto’s:
Dit ding heb ik dus vervangen maar maakte geen verschil voor de stuurbekrachtiging.
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=130103206&key=EYBILMJW ” alt=”” />
Zie hier nog wat meer foto’s, genomen van de voorkant en vanaf de zijkant (V-snaar kant)
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=130103008&key=QPANQ8NT ” alt=”” />
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=130103008&key=QPANQ8NT ” alt=”” />
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=130103114&key=VUNQC4TM ” alt=”” />
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=130103029&key=BBA4VTNZ ” alt=”” />
Hoop dat je hier iets mee kan..
Dat is inderdaad de drukVERDELER, daar zit de bol niet aan vast. Heb je die vervangen?
Nu rij ik zelf geen Xantia, maar hoort dat draadeind er zo uit te steken aan de voorkant? Ik ken ze alleen dat ze aan de achterkant vast zijn geschroeft op het bakhuis…