Heb het filter er gister uit gehad om te controleren, brandschoon…
zou het een versleten/kapotte voorraadbol kunnen zijn? het eerste dat uitvalt is dan toch de stuurbekrachtiging?
Of zit er misschien nog een soort drukverdeler of een klep voor de stuurbekrachtiging die kapot kan?
Totaal aantal Berichten: 177
Geregistreerd: 30-12-2008
- C5 3.0 v6 exclusief
Just schreef:Heb het filter er gister uit gehad om te controleren, brandschoon…
zou het een versleten/kapotte voorraadbol kunnen zijn? het eerste dat uitvalt is dan toch de stuurbekrachtiging?
Of zit er misschien nog een soort drukverdeler of een klep voor de stuurbekrachtiging die kapot kan?
ik heb wel een keer gehad dat mijn stuurbekrachtiging weg was
toen bleek de kruiskoppeling boven op heb stuurhuis droog te staan heb ik toen gesmeerd
gr sjoerd
Good shot! ook al geprobeerd….
guess what… geen verschil
Totaal aantal Berichten: 177
Geregistreerd: 30-12-2008
- C5 3.0 v6 exclusief
messchien dan tog maar effe de voorraad bol nakijken dan kun je dat in ieder geval uitsluiten
kan dat eigenlijk zelf?
Totaal aantal Berichten: 177
Geregistreerd: 30-12-2008
- C5 3.0 v6 exclusief
uuh ik zou daar zelf niet aan beginnen voor en specialist is het 5 min
en als ie plat zou zijn moet ie toch afgevult worden
gr sjoerd
dank je, ga ik morgen voor bellen
Ben uiteindelijk langs de garage geweest, de bollen waren niet het probleem…. de tip die ik mee kreeg: kijk eens naar de stuurcilinder, misschien is deze gebroken (zou de TIK verklaren, begin van dit draadje), maar helaas, deze zag er goeg uit. Volgens de garage kan het eigenlijk niks anders meer zijn dan het stuurhuis. Dus heb ik maar besloten om deze te vervangen. Voor mij als beginnend sleutelaar best een leuk klusje.
Ik moet een dezer dagen dus even langs de sloop.
Heeft er iemand nog tips/adviezen, waar op te letten, bij het vervangen van een stuurhuis?? (1.8i, 1993)
Totaal aantal Berichten: 177
Geregistreerd: 30-12-2008
- C5 3.0 v6 exclusief
vooral rustig blijven en goed kijken wat waar hoort
gr sjoerd
Heb 2 weken terug dan eindelijk het stuurhuis vervangen. Eerst een bijna nieuw stuurhuis gevonden in driebergen bij kempenaar. bleek van een ouwe xant te zijn geweest die op een school uit elkaar gehaald was, zag er goed uit. Toen ik de ouwe eruit haalde bleek toch de cilinder te zijn afgebroken op de lasnaad. Na lang proberen eindelijk de nieuwe erin gekregen, wat een werk zo buiten op straat op 2 bokjes… Maar prima tijdsverdrijf. vervolgens stuurde ze weer als een zonnetje, heerlijk.
een weekje later was ik onderweg om de auto APK gekeurd te laten worden maar toen hoorde ik een vreemd ratelend geluid bij het optrekken, alsof de lager van de aandrijfstang kapot was. Toen ik de motorkap open trok om deze aan nadere inspectie te onderwerpen zag ik tot mijn stomme verbazing dat de motorsteun aan de bijrijderskant scheef hing. Deze bleek zowel uit de kop als uit de rest van het blok gescheurd te zijn, auw… Heb de garage er nog even naar laten kijken, maar bleek helaas einde verhaal, zou een nieuwe motor in moeten werd me verteld…
Nu heb ik deze xantia (1.8i 8v, 1993, lpg) een jaar gereden (225.000 bij aankoop) en behoorlijk wat gezeik gehad. De eerste 7.000 was probleemloos, maar toen begon het. Eerst een kapotte kop (lpg, 1.8i, was te verwachten), daarna een kapotte waterpomp, vervolgens een kapot stuurhuis , en als klapper een motorsteun die uit het blok scheurde.
Nu heb ik me niet laten ontmoedigen en ben ik sinds een paar dagen de trotse eigenaar van een lichtgrijze 2.0i 16v LPG3 break, bj 1997! Heerlijk dat extra beetje kracht in de motor! Helaas een paar kleine probleempjes, maar dat hoort erbij..
Totaal aantal Berichten: 254
Geregistreerd: 13-01-2008
- Xsara 1.6i coupe automaat
stuurbekrachtigingspomp
Hoi iedereen, hier weer eens een berichtje van mij.
Zit nu met hetzelfde probleem sinds gisteren. Heb geen stuurbekrachtiging meer, nog wel rem en vering. Mijn grootste verdriet op dit moment is echter dat 4 weken geleden de auto naar de garage is geweest voor een totaalbedrag van 580 euro, voor ondermeer vervanging van de multiriem. Laat nu net deze nieuwe riem ook zijn opgevreten door de HD-pomp!. Volgens de garagehouder, en een 2nd opinion bij een andere garage, heeft (een gedeelte van) de HD-pomp het begeven en heeft een van de lagers de riem stukgetrokken. Het feit dat je nog wel remmen en vering hebt, kan komen door dat er nog voldoende druk in de leidingen zit, echter is dit ook nog maar tijdelijk. Had je hier al naar gekeken of was je hier al op gewezen?
Groeten, Richard
edit: bovenstaand verhaal kwam vrijwel gelijktijdig, Succes met je andere Xant! Ik heb ook nog gedacht aan het stuurhuis, ook omdat mijn stuur nu scheef staat, maar dat is geen verklaring voor het kapot gaan van de nieuwe multiriem, dit moet echt gezocht worden in de HD-pomp.
Liever oud en Frans, dan nieuw en Japans
timing richard!
Totaal aantal Berichten: 254
Geregistreerd: 13-01-2008
- Xsara 1.6i coupe automaat
stuurbekrachtigingspomp
Dat bedoel ik, echt heel toevallig!
Liever oud en Frans, dan nieuw en Japans
Totaal aantal Berichten: 177
Geregistreerd: 30-12-2008
- C5 3.0 v6 exclusief
zonde maar wel zeer benieuwd naar de nieuwe xantia
foto,s
gr sjoerd
Als ik je verhaal zo lees Captain, zou ik de poulie van je pomp eens nagaan op beschadigingen. De riem staat onder vrij hoge spanning, als er een oneffenheid of scherp randje in de poulie zit is het vrij snel gedaan met je riem. Helemaal op hogere toerentallen.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005