Hallo iedereen,
Ik heb mijn oog laten vallen op een Franse CX 2500 D Super uit 1979 die in de buurt staat van Bordeaux, en waarvan ik alleen foto’s heb. Een mooi exemplaar in een opvallende groene kleur (waarschijnlijk vert dryade). Km-stand is 100duizend (wat lijkt te worden bevestigd door de foto’s van het mooie interieur en geen zichtbare slijtage aan het koppelingspedaal).
Nu heb ik al vaak gehoord dat vroege 2500-dieselmotoren een constructiefout bevatten waardoor ze vaak in de soep lopen. Heb al verschillende diesels uit 1978-79 bekeken waarvan het blok enkele jaren na aankoop was vervangen. De wagen waar het hier om gaat, heeft nog het originele blok.
Weet iemand meer over dit probleem, en hoe weet ik of ik een betrouwbare diesel koop? Er is al vaker over dit onderwerp geschreven, maar het antwoord op deze vraag is nog niet gegeven.
Dank alvast,
Gijs
CX Athena sable doree 1980 (lpg)
voorheen:
CX Athena gris espadon 1981 (lpg)
D Spécial 1974 (lpg)
CX 20 Pallas 1984
CX 2500 Pallas diesel 1978


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Sommige 2500 tandwieldiesels lopen wel eens vast. Sommige niet.
Oftewel, je weet het niet. Ik zou in je budgetbepaling gewoon rekening houden met een realistisch onderhoudsniveau, zeg 10-12 cent/km, met de mogelijkheid dat je het onderhoud van de eerste 2 jaar in de eerste drie maanden moet financieren.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
ehm…onderhoud is geen punt. Ik doe alles zelf, dus da’s niet zo duur.
Maar een motorblok vervangen is geen onderhoud, vind ik.
Wat is de oorzaak van dat vastlopen? Is dit een probleem dat al bij weinig km optreedt en is een blok dat probleemloos 100duizend heeft gedraaid, per definitie een “goed” blok? Of blijft het een gok?
Gijs
CX Athena sable doree 1980 (lpg)
voorheen:
CX Athena gris espadon 1981 (lpg)
D Spécial 1974 (lpg)
CX 20 Pallas 1984
CX 2500 Pallas diesel 1978




















Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
volgens mij ligt het meer aan de distributie die met tandwielen is ipv een riem…
ook onderdelen voor zo’n vroege diesel zijn niet te vinden ik zou je afraden zo’n wagen te kopen temeer als je er veel mee wil rijden…
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Probleem van de vroege diesel zijn de zuigers, niet de tandwielen, bxsport
De meeste eerste generatie 2500 diesel gaan na 150.000 km toch best wel vaak olie zuipen, compressie verliezen en vastlopen…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
zijn die problemen opgelost vanaf de “tweede generatie”?
en wanneer begint de tweede generatie? Vanaf het moment dat er een distributieriem inzit in plaats van tandwielen?
CX Athena sable doree 1980 (lpg)
voorheen:
CX Athena gris espadon 1981 (lpg)
D Spécial 1974 (lpg)
CX 20 Pallas 1984
CX 2500 Pallas diesel 1978














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja, dat klopt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




















Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
waterman771 schreef:Probleem van de vroege diesel zijn de zuigers, niet de tandwielen, bxsport
![]()
De meeste eerste generatie 2500 diesel gaan na 150.000 km toch best wel vaak olie zuipen, compressie verliezen en vastlopen…
mm ok weeral iets bijgeleerd… ik zou echt wel voor een “platte” diesel gaan dan…
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Eigenlijk is het bij elke CX het zwakke deel, de zuigers. Maakt niet uit welke motor je hebt. Benzine, diesel, klein, groot. CX zuigers zijn niet echt tof. De blokken daarentegen weer wel.
Ik zou het niet doen. Ik heb met mijn 2500 diesel uit 1978 de 100.000 km net gehaald. Daarna begon de motor zeer slecht te lopen. Lage compressie. Het blok is nu vervangen voor een 2500TD blok.
CX 2500 TD 1978
Ach, als de prijs goed is, waarom niet?
Ik heb hier een Franse CX staan uit 1982 met al meer dan 2 ton op de teller, ook een tandwieldistributie. Ding start en loopt prima, naar huis gescheurd met gemiddeld 135 over de peage in een ruk, ook geen probleem.
Verder is er hier nog een in de vaart (ook uit F.), die heeft rond de 150K gelopen, ook geen motorische klachten, loopt als een zonnetje.
Het zijn allemaal voorbeelden. Uiteindelijk moet je toch zelf de beslissing nemen.
Een blok wisselen, mocht je onverhoopt toch een keer stukken hebben, duurt ook geen eeuwigheid…..
CX GTi Turbo 2 - All Black



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Die tandwielen worden gesmeerd door de motorolie. Als die al netjes vervangen is op de juiste momenten, dan scheelt dat natuurlijk al. Als van onderhoud nauwelijks sprake is geweest, dan scheelt dat de andere kant op.
Ik kan over mijn blok weinig zeggen, want daar is erg mee geknoeid, maar de tandwielen blijven netjes draaien zonder dat daar verder slijtage aan te zien is.
Nog een mening. Wat Evan al zegt, als de prijs goed is ....


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ik vind tzt een motorwissel ook niet echt een argument om zo’n auto niet te kopen, er zijn immers riem-diesels zat te vinden, en die er in fietsen is allemaal goed te doen. Het is inclusief de dingen die er bij komen (koppelling wissellen, nieuwe motorsteunen, uitgelebberd schakelmechanisme vervangen, lagertjes, keeringen, etc.) zeg een volle twee dagen werk voor de garage, al moet je natuurlijk langer rekenen als je het zelf voor het eerst doet of niet echt goeie faciliteiten hebt. De kosten van zo’n blok zijn ook goed te overzien. Het geld wat je bespaart door het rijden met een belastingvrije diesel zijn immers zo veel dat zo’n blokwissel volgens mij in te calculeren moet zijn.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Als het om een mooi/goed exemplaar handeld,en de prijs goed is kun je zo,n cx best kopen.
Als jezelf handig bent,dan is een eventuele blokwissel,mocht het nodig zijn ook nog wel te doen.
Het was een cx of niks
Dank voor alle tips. Ik heb inmiddels wat meer foto’s gezien, en denk dat ik toch van de koop afzie (toch wat kleine roestplekjes op het plaatwerk). Mocht iemand anders geinteresseerd zijn, de wagen staat bij Bordeaux en er is vast iets te doen aan de vraagprijs van 2000 euro.
Gijs
CX Athena sable doree 1980 (lpg)
voorheen:
CX Athena gris espadon 1981 (lpg)
D Spécial 1974 (lpg)
CX 20 Pallas 1984
CX 2500 Pallas diesel 1978
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Kan je die foto’s ook eens aan ons laten zien?