Hallo,
Ik heb van het weekend mijn motor weer in elkaar gezet.
Tijdens de installatie moeten de kopbouten in een bepaalde volgorde en met een bepaalde handeling worden vast gezet….
Nu liep ik echter tegen de volgende (voor mij) onaangename verrassing aan:
Haynes zegt:
stap 1: 60 NM
stap 2: los draaien
stap 3: 20 nm
stap 4: 300 graden vast draaien.
De beschrijving van de kopbouten (Payen) geeft:
stap 1: 60 NM
stap 2: los draaien
stap 3: 20 nm
stap 4: 150 graden vast draaien.
Dealer zegt:
stap 1: 60
stap 2: 240 graden.
stap 3: klaar….
stap 4: zie stap 3…
Even hard op denkend (deed zeer) denk ik dat 60 nm en 240 graden ongeveer even veel is als van los naar 20 nm plus 150 graden. Dus ik ga er nu even vanuit dat het goed zit.
Andere vraag:
Moeten de bouten nagetrokken worden?
WAT NU te doen?! De motor heeft al gelopen (zei het enkel stationair onbelast)
Hieronder nog maar een duidelijker plaatje, het is de instructie, duidelijk zichtbaar is de 300 graden voor de kleinere motoren, en de 150 voor de grotere.
Ook duidelijk zichtbaar (ok beetje kleine letters) de regel over dat de instructie bij de bouten slechts een “guideline” is en dat het WPH altijd geconsulteerd moet worden…
ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB (nee niet beige, goud!!!)
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Advies is lastig.
Het zou kunnen, dat de pakking van Payen dikker is dan die van de fabriek uit geleverd.
AutoData zegt ook 300 °.
Ik durf er niets over te zeggen, verder.
Staat inderdaad een dikke pakking op omdat hij de kop heeft laten vlakken.
Dit is weer zo een gevalletje waar je jezelf nooit lekker bij gaat voelen.
Ik zou voor de gegevens van de bouten gaan, die wil je namelijk niet over trekken.
My 2 cents.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Sorry, inderdaad, gaat om een dikkere koppakking, en gevlakte kop.
Ik heb voor de zekerheid de stealer gebeld. (Haarlem) die ging het uitzoeken (chef WP was ziek).
Ik ga nu Heemskerk en Velserbroek ook nog even bellen.
Maar vind het erg frustrerend omdat ik nu echt niet weet wat goed is…....
en nog een keer de koppakking vervangen is geen probleem (nouja, eigenlijk we…) maar is gewoon zonde van de tijd (en het geld, want ik ga er niet vanuit dat Brezan mij de nieuwe pakkingen graties gaat geven.
Hou jullie op de hoogte!
Klein detail…. de kleinere motorinhouden (1.4 en 1.6) hebben WEL 300 graden in de instructie staan!!!!
ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB (nee niet beige, goud!!!)
zie openingspost, dealer zegt weer iets anders.
plus een extra vraag over aan halen van de bouten in een later stadium….
ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB (nee niet beige, goud!!!)
Ik zou de gegevens aanhouden van Payen, waarvan de bouten zijn. Payen weet zelf het best wanneer hun bouten in de juiste toestand verkeren qua eleastisiteit/rek(ben vergeten wat de juiste term ervoor is)...
Ik heb het ook even opgezocht, de vraagbaak en Revue Technique zeggen hetzelfde als de Haynes:
Cilinderkopbouten (behalve XU10)
fase 1: 60nm
fase 2: bouten losdraaien
fase 3: 20nm
fase 4: +300°
De Revue Technique schijnt een bijna identieke kopie van de originele werkplaatshandboeken te zijn, ik denk dat deze waarden wel kloppen. Voor mijn gevoel is de laaste fase van 150 graden, te weinig, kijk nog eens goed, het kan zijn dat er staat 2x 150 graden nadraaien? Voor de hoekverdraaiing word meestal geadviseerd om dit in 2 stappen te doen.
Ik ga het nog erger maken.
paar plaatjes van de instructie bij de bouten….
hierin staat dus voor de kleine motoren WEL 300, voor de grote NIET. echter in het zwarte “kleine lettertjes” deel staat dan doodleuk: volg het handboek.
Waarbij opgemerkt moet worden: het handboek wijkt af van wat de officiele dealer verteld!!!!!
ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB (nee niet beige, goud!!!)