1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
halfautomaat in versnelling stilzetten
laguna
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 27-09-2008

- ID/DS DS20 Pallas
Gepost: 28 april 2009 01:52 AM

Ik heb laatst per ongeluk mijn halfautomaat in versnelling laten staan bij parkeren. Na ongeveer 4 uur kon ik nog gewoon starten. Is dit normaal?, ik had begrepen dat starten dan niet meer lukt.

Profiel  
 
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 28 april 2009 01:56 AM
  [ # 1 ]

ik rijd er nu al een hele tijd mee, verschillende keren in de versnelling laten staan uit luiheid (je kunt hem toch niet starten in zijn versnelling dacht ik zo maar) en nog nooit ergens last van gehad. Dus tsja….

Profiel  
 
laguna
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 27-09-2008

- ID/DS DS20 Pallas
Gepost: 28 april 2009 02:00 AM
  [ # 2 ]
robbertkars schreef:

ik rijd er nu al een hele tijd mee, verschillende keren in de versnelling laten staan uit luiheid (je kunt hem toch niet starten in zijn versnelling dacht ik zo maar) en nog nooit ergens last van gehad. Dus tsja….

Ik heb altijd begrepen dat als druk uit systeem weggevallen is, hij in zijn versnelling blijft staan, en starten dus niet meer mogelijk is!

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 28 april 2009 02:20 AM
  [ # 3 ]

Bij een drukloos systeem zijn alle versnellingen uitgeschakeld (en de frictie gekoppeld) en kan dus gewoon gestart worden. Het maakt m.i. dus niet uit of je de auto wegzet met ingeschakelde versnelling.

Profiel  
 
JoF
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 606
Geregistreerd: 20-03-2005

Gepost: 28 april 2009 02:25 AM
  [ # 4 ]
laguna schreef:

Ik heb altijd begrepen dat als druk uit systeem weggevallen is, hij in zijn versnelling blijft staan, en starten dus niet meer mogelijk is!

Even het cursusboek van de Cursus Hydraulique geraadpleegd: Als het systeem drukloos is, zijn alle versnellingen uitgeschakeld. De wagen staat dan met uitgeschakelde versnellingen in gekoppelde toestand. Ten behoeve van garagewerkzaamheden kan de werking van het ‘bloc hydraulique’ via een schakelaar links onder het dashboard worden uitgeschakeld. Omdat bij een drukloos systeem de frictie altijd gekoppeld is, kan de motor in deze situatie zelfs worden aangeslingerd, of via het startrelais worden gestart.

Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 30 april 2009 12:37 AM
  [ # 5 ]

Volgens mij is het stilzetten niet het probleem…. Zolang het op een vlakke ondergrond is..
Als je dame op een stevige helling in de versnelling geparkeerd wordt, dan zou het een probleem kunnen geven.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar er wle eens wat over gelezen in een clubblad.
Wegzetten in de versnelling kan ik me op zich wel voorstellen, ik heb gezien wat er gebeurt als de “parkeerrem” niet goed werkt…..
Boem was ho…..

MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 30 april 2009 01:09 AM
  [ # 6 ]

Daarom moet bij een halfautomaat de parkeerrem ook altijd piekfijn in orde zijn.

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 30 april 2009 01:17 AM
  [ # 7 ]

Of een blok onder je wiel…
Want het probleem is namelijk de massa…..
Als het één keer in beweging komt, is er geen houden meer aan…
Maar, ff on topic, ik meen mij te herinneren dat de versnelling “vast” kan gaan zitten als je op de helling de dame in de versnelling weg zet.
En of je het systeem dan drukloos maakt is dan niet meer van belang, de bak zelf werkt niet meer mee.

Maar goed, de details heb ik niet voor het grijpen….

MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 30 april 2009 12:13 PM
  [ # 8 ]

De hydraulische druk werkt wel tegen sterke veren in. Als de druk wegvalt drukken deze veren de schakelnok vanzelf weer in neutraal.
Mocht het toch zo zijn dat de tandwielen van de bak dit verhinderen dan lijkt me dat een zeer ongezonde toestand…

Profiel  
 
Bas
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1003
Geregistreerd: 13-07-2004

Gepost: 03 mei 2009 07:27 AM
  [ # 9 ]

Ik heb de mijne ooit eens 6 maanden in de winterstalling gezet met de versnelling ingeschakeld. Bij het starten van de auto, wat dus nog wel lukte, hoorde ik een vreemd geluid vanonder de motorkap als een soort van knap.

Vanuit de winterstalling naar de garage gereden voor een onderhoudsbeurt en dat was meteen bijna de laatste rustplaats. Er was een gat in de versnellingsbak geslagen en een aantal tandwielen beschadigt waardoor de 2e versnelling en de achteruit niet meer werkten.

Nu is het niet terug te voeren op het feit dat de auto in de versnelling stond bij het wegzetten maar de auto was verder in prima staat, altijd goed onderhouden geweest.

Kan het kwaad, geen idee. Wil je het proberen, ga je gang maar ik nooit meer.

“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”

Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 03 mei 2009 01:14 PM
  [ # 10 ]

Als een auto in de versnelling “hangt”, zoals bv gebeurt als je een handgeschakelde auto op een helling wegzet zonder parkeerrem, maar met de bak in z’n 1, dan krijg je de pook niet meer in z’n vrij zonder eerst de koppeling in te trappen.

Met een halfautomaat zou de hydrauliek dan met geweld vrij willen selecteren, en dan zou er best eens iets stuk kunnen gaan. Plausibel verhaal dus.

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 03 mei 2009 02:09 PM
  [ # 11 ]
fluidphreak schreef:

Met een halfautomaat zou de hydrauliek dan met geweld vrij willen selecteren, en dan zou er best eens iets stuk kunnen gaan. Plausibel verhaal dus.

Dit gebeurt natuurlijk niet als de parkeerrem erop staat (zoals het hoort).
Het lijkt mij tegen alle regels in om een halfautomaat in z’n 1 op een helling te zetten zonder parkeerrem.

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 03 mei 2009 05:55 PM
  [ # 12 ]
ted.kampen schreef:
fluidphreak schreef:

Met een halfautomaat zou de hydrauliek dan met geweld vrij willen selecteren, en dan zou er best eens iets stuk kunnen gaan. Plausibel verhaal dus.

Dit gebeurt natuurlijk niet als de parkeerrem erop staat (zoals het hoort).
Het lijkt mij tegen alle regels in om een halfautomaat in z’n 1 op een helling te zetten zonder parkeerrem.

Ik mis hier iets.. Is het mogelijk een halfautomaat te starten als je hem in een versnelling hebt weggezet ? Op een vlak stuk bvb ?

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 03 mei 2009 08:16 PM
  [ # 13 ]

Ik zeg in mijn vorige post dat het tegen alle regels in is om een halfautomaat op een helling in z’n 1 weg te zetten zonder parkeerrem.
Ik wil het zelfs sterker zeggen (of mezelf corrigeren zo je wilt): volgens mij kan het helemaal niet!
Die halfautomaat is gewoon “hufterproof”.
Want:
- Als er druk op het schakelsysteem staat dan is bij lagere of geen toerentallen de motor ontkoppeld: dus niet mogelijk om in z’n 1 op een helling te parkeren zonder parkeerrem.
- Als de druk wegvalt dan zal de motor koppelen en de bak in zijn neutraal terugvallen (ondanks dat de pook dan in z’n 1 staat).

Het is met een halfautomaat dus niet mogelijk om, net zoals met een schakelbak, de auto gekoppeld in z’n 1 te parkeren.

Dus Mr Smith, als vergeten is de schakelpook in neutraal te zetten bij parkeren dan is het gewoon mogelijk de auto te starten door simpelweg de pook uit z’n 1 te halen en te starten. De auto zal dan, hoe dan ook, niet in de versnelling staan.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10388
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 04 mei 2009 01:15 AM
  [ # 14 ]

Het is wel mogelijk! Ik had ooit een 23IE hydraulique met een hele slechte handrem. Als ik op een helling moest parkeren zette ik de motor uit met de versnelling in z’n 1. Daarna maakte ik de koppeling drukloos met het handeltje onder het stuur. Als je mij misbruik van een DS verwijt ben ik het helemaal met je eens! Hoe ik daarna weer wegreed weet ik niet meer.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 04 mei 2009 01:57 AM
  [ # 15 ]
ted.kampen schreef:

Dus Mr Smith, als vergeten is de schakelpook in neutraal te zetten bij parkeren dan is het gewoon mogelijk de auto te starten door simpelweg de pook uit z’n 1 te halen en te starten. De auto zal dan, hoe dan ook, niet in de versnelling staan.

thanks Ted. beetje domme vraag van me.. Surprisedops:

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook