Totaal aantal Berichten: 25601
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Yep.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Sable Doré schreef:Zou de dynamo riem soms wat slippen? ik kan die zowat 2 cm indrukken maar ik hoor geen gepiep onder het rijden.
Sorry, maar ik vind dat veel. Je moet die riem een kwart slag met de hand kunnen draaien, maar 2 cm indrukken is denk ik toch wat slap. En nee, piepen hoort daar niet altijd bij hoor.
Als je meet met (stationair) 2500 toeren wat is dan de laadstroom bij de accu? Dit valt gewoon te testen met een multimeter. Moet rond de 14.4 zijn.
Wanneer hier te weinig spanning wordt gegenereerd, zou ik eerst beginnen om de riem spannen en daarna pas met zaken uiteen halen. Uiteraard kan dit geen kwaad, maar waarom allemaal werk doen als je ook kunt rondrijden en genieten?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
jantje1948 schreef:Ja hoor. Stekker er uit en 2 boutjes los. Dopje 8 dacht ik.
Of torx i.c.m. in het aluminium vastgevreten boutjes als je pech hebt. Die spanningsregelaartjes kunnen echt gemeen vast zitten.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
La Léo schreef:Sable Doré schreef:Zou de dynamo riem soms wat slippen? ik kan die zowat 2 cm indrukken maar ik hoor geen gepiep onder het rijden.
Sorry, maar ik vind dat veel. Je moet die riem een kwart slag met de hand kunnen draaien, maar 2 cm indrukken is denk ik toch wat slap. En nee, piepen hoort daar niet altijd bij hoor.
Als je meet met (stationair) 2500 toeren wat is dan de laadstroom bij de accu? Dit valt gewoon te testen met een multimeter. Moet rond de 14.4 zijn.
Wanneer hier te weinig spanning wordt gegenereerd, zou ik eerst beginnen om de riem spannen en daarna pas met zaken uiteen halen. Uiteraard kan dit geen kwaad, maar waarom allemaal werk doen als je ook kunt rondrijden en genieten?
Ga ik meten/doen. Dank voor de tip.
Lang niet op forum gezien/gelezen.
Uiteindelijk dan toch de spanningsregelaar vervangen op brug bij J. de thuisbeuner. Voorheen werkzaam bij mijn vaste allround garage. Hij is met vervroegd pensioen. Aangezien hij redelijk vertrouwd is met de CX, in zijn jonge jaren bij dealer gewerkt, ga ik nu bij hem thuis voor kleinere zaken waar een brug voor nodig is. Ook met de BX.
Hij heeft ook een ashoes vervangen en ze is heeft nu weer APK tot 2018.
Klaar voor de Voorjaarsrit
De Douvrin motor zweet (lekt dus wat). Tot nu toe gaf dat altijd een opmerking op het APK rapport.
Inmiddels zijn de milieu eisen kennelijk aangescherpt waarbij lekkage van motorolie uit den boze is.
Moet ik me zorgen maken voor de volgende APK keuring? Die is volgend jaar mei.
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Even wat knip en plakwerk ,...
——————————————————————-
Ook bij de lekkage van vloeistoffen is er een aanscherping van de regels:
“Overmatige olielekkage blijft gewoon RA2.
Maar vanaf 20 mei geldt dat voor alle vloeistoffen, met uitzondering van vloeistoffen die bestemd zijn om in het milieu terecht te komen.
Dus koelvloeistoflekkage is nu ook RA2, maar ruitensproeiervloeistof en condenswater uit de aircoverdamper niet.
En ook hier geldt weer dat die overmatige lekkage voor voertuigen met DET vanaf 31-12-2017 afkeur is.
Overigens blijven lekkages van brandstoffen, van rem-, stuurbekrachtigings- en van (hydropneumatische) veersysteemvloeistoffen onveranderd afkeur.”
——————————————————————-
Voor oudere auto’s blijft het nog een adviespunt, …..
Inmiddels is ze na noeste arbeid van Classic Paradise kurkdroog. Goed bezig daar
Vandaag het laatste rondje in de zon voor de winterslaap.
Totaal aantal Berichten: 9355
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Wat moest er nog aan gebeuren voor haar winterslaap….
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
De Douvrin is eruit geweest. Alle pakkingen en keerringen zijn vervangen. Meteen ook maar de koppeling laten doen. Verder nog een lekzak en ashoes en nog wat andere zaken die ze tegenkwamen of waarvan het slim is meteen te doen.
Alles telkens in goed overleg en met complete fotorapportage.
Er komt geen drupje olie meer vanaf.
Totaal aantal Berichten: 9355
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
goed bezig.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 10-11-2018
- CX citroen cx 2.5 GTI
Sable Doré schreef:De Douvrin is eruit geweest. Alle pakkingen en keerringen zijn vervangen. Meteen ook maar de koppeling laten doen. Verder nog een lekzak en ashoes en nog wat andere zaken die ze tegenkwamen of waarvan het slim is meteen te doen.
Alles telkens in goed overleg en met complete fotorapportage.Er komt geen drupje olie meer vanaf.
Misschien is de olie op ? Nee geintje, mooi gedaan, en nu 3 maanden zonder helaas…............
En alweer 2 jaar APK erbij.
Omdat ik daar toch in de buurt moest zijn heb ik het bij de Citroëndealer laten doen.
Een klein scheurtje in een ashoes hebben ze gerepareerd. Wat nattigheid bij het stuurhuis drooggemaakt.
Die (kleine?) lekkage bij de Diravi is wel jammer aangezien der rest nu echt mooi droog is.
Hoe kom ik erachter waar het precies lekt? De keurmeester kon het niet zeggen.
Overigens kregen ze nog zelden een dergelijke auto op de brug.
In mei 2021 wordt ze 40 jaar.
Momenteel zit ze voor de wegenbelasting in de overgangsregeling en ik betaal dus het kwarttarief.
Wat me niet duidelijk is en ik ook niet goed uit de toelichting op de site van de belstingdienst kan opmaken:
Mag ik in december 2021 al belastingvrij op de openbare weg rijden of pas vanaf 1 januari 2022 aangezien het kwarttarief voor het kalenderjaar 2021 is betaald?
Totaal aantal Berichten: 9419
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gewoon na mei 2021 afmelden.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986