Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Nee!
Dat had misschien een optie geweest om de grote tank te plaatsen, maar dan ga je de auto aan de achterkant dus geheel opkrikken. Dat zou meteen de looks verpesten, want dan heb ik niet meer de lage achterkant die ik nu heb. Dat vind ik echt geen optie
Misschien dat het nu iets lager ligt door het extra gewicht, maar dat zal niet veel zijn.
Het is me met rijden ook nog niet opgevallen dat de achterkant anders reageerd door het extra gewicht, ik weet eigenlijk ook niet hoeveel dat is met een volle tank.
Maar je een volle en lege benzine tank scheelt ook 50 Kg
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Het was nu wat beter weer als gisteravond, dus nog even wat foto’s kunnen maken van de installatie.
De tank vanaf de zijkant.
De vulnippel aan de binnenkant van de bumper.
De tank vanaf de achterkant van de auto.
Ik heb de witte stikers in de vuldop ook verwijderd.
Dat geeft alweer een heel ander gezicht, het valt nu een stuk minder op.
In de achterbak vinden we nu het wiel in een hoes + een bandenreperatie kit.
De inhoud van het kitje.
Zou ik die pomp ook gewoon kunnen gebruiken voor het controleren van de bandenspanning? Dat zou me wel praktisch lijken eigenlijk
En nog even wat foto’s onder de kap gemaakt.
Ik denk dat een leek bij het openen van de kap niet ziet dat de auto op LPG loopt.
Achter het blok vind je de verdamper, nu een betere foto.
Nogmaals achter het blok, met de injectoren op de voorgrond en de verdamper op de achtergrond.
Ik weet eigenlijk niet of dit de computer is, of dat het er al zat. Zwarte ding met de paarse clip.
Het ziet er nu allemaal nog zo netjes nieuw en glimmend uit
Ziet er goed uit! Zo goedkoop is LPG tegenwoordig toch ook niet meer?
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
LPG kost ongeveer € 0.65
Het is wel eens minder geweest, maar op dit moment is benzine altijd nog 2.3x zo duur als LPG.
Als dus 1 op 13 rijdt met LPG komt overeen met een benzine auto die 1 op 29.9 rijdt. Daar kan een hybride niet aan tippen
Totaal aantal Berichten: 250
Geregistreerd: 07-01-2008
- Xsara HDI 110 Exclusive
Ik dacht dat als je injectoren in je spruitstuk had, de lpg vloeibaar werd ingespoten en dat het verdampt en mengt in het inlaatspruitstuk. Dus dat je alleen en verdamper nodig heb bij installaties die gebruik maken van een mengstuk in het inlaattraject.
Het ziet er perfect uit deze installatie!
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Vialle heeft ook een installatie die het vloeibaar in de motor spuit. Deze heeft dan ookg een verdamper. Volgens mij bestaat dit nog niet zo heel erg lang.
Ik vind het ook wel netjes, ik had verwacht dat je er meer van zou zien
Totaal aantal Berichten: 250
Geregistreerd: 07-01-2008
- Xsara HDI 110 Exclusive
Ik heb deze systemen met vloeibare injectie 7 jaar geleden al gezien bij VW, weet alleen niet of het Vialle was.
In ieder geval hoop ik dat je er veel plezier mee heb! nou ja plezier met tanken dan he
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
had je uitgeteld waar het omslagpunt ligt tussen voor en na de inbouw, in jouw geval?
ik heb dat ooit uitgeteld drie jaar geleden toen ik mijn saar kocht.
die had al LPG en heb ik zelfs laten omkeuren naar G3.
In die tijd is het prijsverschil tussen gas en benzine wisselend geweest, en daarnaast heb je nog te maken met verschil in houderschapsbelasting, mogelijk een tariefverschil door extra gewicht bij ook de verzekering, en mogelijk extra kosten in onderhoud (?). Hoe dan ook: toen lag het omslagpunt bij ca. 8000 km.
Ik reed prive toch al 12 - 15.000 km en sindsdien is dat al meer dan 20.000 km per jaar geworden, dus rijden en tanken was een feest in vergelijking met de ZX 1.4i die eerst voor de deur stond….
LPG kost hier lokaal (omg. 077) nu 63,9 ct, was twee weken geleden 65,9.
maar er zijn regio’s waar dat veel lager is, en zeker in Belgie (waar ik zelden kom).
Totaal aantal Berichten: 423
Geregistreerd: 03-10-2004
- Xsara Break 1.6i 16v Différence II
- (Grand) C4 Picasso 1.8 16v Ambiance
Volgens mij kan het echt al heel snel uit, ik betaal vergeleken met een benzine versie slechts 30 euro wegenbelasting per kwartaal meer. Bij één tankbeurt is dit verschil al weer rechtgetrokken, de rest is pure winst.
Ben ook benieuwd naar je verbruik op LPG. Ik denk dat het ongeveer 1 liter op de 100 kilometer scheelt oid.
Ik weet niet precies hoe het bij mijn Xsara uit 1999 zit, maar ik heb ook een G3 Vialle installatie die rechtstreeks het motorblok ingaat (in de cylinders). Er zit bij mij geen convertor tussen in ieder geval.
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Ik heb AG erin zitten, maar dat bestaat niet meer. Verbruik is redelijk onafhankelijk van rijstijl, belading en afstand, globaal ergens tussen 11,5 - 12 km per liter: Ga ik overdreven ‘nieuw rijden’, zie ik er niets van terug aan de pomp, dus ik rij zoals het me uitkomt.. Benzine verbruik ken ik niet, ga ik ook niet uitzoeken
Je moet wel corrigeren voor koude starts: afgelopen winter een tank benzine nodig gehad voordat hij overschakelt naar gas. Wanneer het boven de 10 graden is, is dat binnen een paar honderd meter, boven 20 graden al meteen als ik de eerste keer boven de 2500 rpm uit kom. Maar als het vriest, kan dat zo 2 km verderop zijn…
Moraal van het verhaal: je kunt je rijk rekenen, maar een reeel vergelijk heeft meer variabelen dan alleen maar de prijs aan de pomp.
Ik weet niet hoe ik een XLS moet uploaden hier, maar ik heb nog de oude file van drie jaar terug, die ik overigens niet zelf gemaakt heb maar ook ergens van iemand gekregen of gedownload heb.
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik rijdt zo’n 25.000 km per jaar met de Xsara, met ongeveer 1.5 jaar is de installatie terug verdient, dat is incl. 2 jaar extra wegenbelasting betalen t.o.v. benzine.
Over 3 jaar heb ik dan een aardig bedrag bespaart. Als de Xsara langer blijft dan is dat extra meegenomen
We zien wel hoe alles er straks aan toe is als de auto 200.000 km heeft gelopen, want daar zit ik dan ongeveer wel aan.
De bereking heb ik zeker gemaakt en alles mee overwogen, elke keer kwam ik tot dezelfde conclusie en dat was dat LPG gewoon veel goedkoper is
De benzine prijs zal binnen een jaar ook wel weer aanzienlijk stijgen, dan wordt het alleen maar voordeliger.
Als de installatie terug verdient is en ik ga maar 12 a 15.000 km per jaar rijden dan is het nog steeds stukken goedkoper dan op benzine.
Dat op benzine starten heb je helemaal gelijk in, gisteravond toen het 2 graden was duurde het een km of 3 voordat de auto op LPG oversprong. Terwijl dat smiddags veel sneller was. Bij een warme motor starten is het helemaal snel natuurlijk.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Arjan Verkade schreef:Vialle heeft ook een installatie die het vloeibaar in de motor spuit. Deze heeft dan ookg een verdamper. Volgens mij bestaat dit nog niet zo heel erg lang.
Ik vind het ook wel netjes, ik had verwacht dat je er meer van zou zien
Vloeibaar inspuiten is al achterhaald. Dit gaf te veel storingen en de pompen die het lpg naar voren moeten pompen gingen/gaan masaal stuk. Dampgas injectie is de oplossing geworden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Oké dat werd idd wel verteld dat Vialle een tijdje terug veel problemen had met de pompen die gingen allemaal stuk.
Inmiddels was dat wel verholpen werd er verteld.
Goed, daar hoef ik mij dan met deze installatie geen zorgen om te maken.
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 17-02-2008
- Xsara 2.0 16V VTS Coupe 167pk
Nou je die witte sticker eraf gehaald hebt ziet die dop er al een heel stuk beter uit arjan! maakt echt een behoorlijk verschil!
ZX 1.4i(totalloss bij 117000 km)
PH2 Xsara 1,6 16V VTR uit 2001(ingeruild)
PH2 Xsara 2.0 16V VTS 167pk Uit 2002(verkocht)
PH1 C5 2.0 uit 2003
Totaal aantal Berichten: 423
Geregistreerd: 03-10-2004
- Xsara Break 1.6i 16v Différence II
- (Grand) C4 Picasso 1.8 16v Ambiance
Arjan Verkade schreef:Oké dat werd idd wel verteld dat Vialle een tijdje terug veel problemen had met de pompen die gingen allemaal stuk.
Inmiddels was dat wel verholpen werd er verteld.
Goed, daar hoef ik mij dan met deze installatie geen zorgen om te maken.
De Vialle installatie is in mijn Xsara bij de verkoop (in ‘99) al ingebouwd, kan ik er dan van uitgaan dat deze ook vloeibaar inspuit?
Hoe kom ik daar achter?