Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Maar eens even een update doen
Het ging de laatste tijd even niet zo soepel, gelukkig lag dat allemaal niet aan de Xsara zelf…
Nadat ik bij een bouwmarkt een aanhanger had aangesloten deed het knipperlicht naar rechts het niet meer. Goed dat was raar maar de rest leek wel te werken. Halverwege de rit stopte ook het knipperlicht naar links ermee (dat merk je doordat de indicator ongeveer 3x zo snel knippert en tikt).
Na het terugbrengen van de aanhanger bleek ook de achterverlichting en stadslicht voor ermee gestopt te zijn.
Later op die dag heb ik de Xsara moeten achterlaten gezien het al te donker was om er nog mee te kunnen rijden. In het weekend heb ik de Xsara overdag naar de dealer kunnen brengen die na een tijdje zoeken tot de conclusie kwam dat de BSI stuk was. De BSI stuurde wel aan, dat was via de computer uit te lezen, dus het vermoeden was dat de uitgaande poorten niet meer werkte.
Uiteindelijk was het wel gelukt om de remlichten en achterlichten te maken, dit bleek een zekering te zijn.
Deze moest dus besteld worden.
Maandag de Xsara weer gebracht toen was de achterverlichting weer stuk.
Dinsdag kreeg ik een belletje dat de Xsara weer klaar zou zijn.
Bij het ophalen had ik verwacht dat de BSI vervangen zou zijn, maar dat bleek niet zo te zijn
Het was toch kortsluiting in de stekkerdoos. Er was een pin naar binnen geschoten waardoor deze tegen een andere aan kwam.
De zaterdag ervoor was de stekker al losgekoppeld om problemen in de stekkerdoos uit te sluiten. Het vermoeden is dat er een thermische beveiliging in de BSI zit die toen nog niet de kans had gehad om uit te schakelen.
Goed uiteindelijk ben ik blij dat het iets simpels was, want zo’n BSI is een stuk duurder…
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Inmiddels bijna 20.000 km LPG gereden alweer, dat is in elk geval niet voor niks ingebouwd
Volgens mij zo rond maart ingebouwd.
Vandaag de ruiten van de Xsara maar eens voorzien van een nieuwe laag Rain-X, daar is het nu het seizoen wel voor. Hopelijk heb ik daar bij slecht weer mijn voordeel mee.
Ook de binnenkant van de ruiten weer eens goed schoon gemaakt, ook niet onbelangrijk.
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Geen idee waarom, maar de laatste tijd maakt de bestuurdersstoel wat herrie
Bijna bij elke beweging die je zelf maakt of als je over een drempel/riggel gaat hoorde je kraken.
Misschien gekomen nadat ik hem een keer verzet had…
Van het weekend een beetje gekeken en wat kappen verwijderd van de stoel waar het geluid vandaan leek te komen.
Gezien het een Xsara is heb je daar natuurlijk wel weer 3 verschillende Torx maatjes voor nodig, ik was blij met een nieuwe set gereedschap die ik had liggen, want er zaten maatjes bij die ik nog niet had.
Uiteraard niets gevonden, maar nudat de boel weer in elkaar zit lijkt het voorlopig weer wat minder te zijn
Gaat dat goed, Rain-X i.c.m. een regensensor, of heb je geen regensensor?
Ik vraag me namelijk af of het effect heeft op het vastvriezen van ijs/sneeuw op je voorruit, heb een hekel aan krabben. Eigenlijk aan alles waar je RSI van kan oplopen, dus ook poetsen, wassen en bij-tippen van lakschade
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik heb geen regensensor gelukkig, ik vind het eigenlijk net niet werken.
Volgens mij heeft Rain-X niet veel effect met ijs.
Het voordeel is eigenlijk gewoon dat er minder vuil op de ruit hecht, waardoor die sneller schoon is.
Na 1 keer sproeien is nu direct alle troep van de ruit en heb je direct helder zicht, dus het vuil krijgt niet de kans om zich aan de ruit te hechten waardoor je zelfs na sproeien nog steeds geen schone ruit heb.
Een flesje kost amper een tientje, daar doe je meerdere keren je hele auto mee. Gewoon even proberen dus
Heb het op mijn vorige Xantia een keer gebruikt, maar hoor verhalen dat het niet goed gaat i.c.m. een regensensor. In Schiedam is een wasstraat waar ze ook rain-X gebruiken, vaak is de regensensor dan van slag, reageert te laat of krijgt last van ADHD.
Helemaal nu met laagstaande zon, enigszins vochtige weg, flink wat pekel op de weg en een vrachtwagen als tegenligger. 4 sputters op de voorruit en de ruitenwisser raakt in paniek. Gevolg: die 4 sputters waar je prima doorheen kunt kijken veranderd in een soort van grijze zweem waar je niet meer doorheen kunt kijken… Moet je bij elke vrachtwagen sproeien, ruim 2 liter ruitenwisservloeistof op +/- 120km, voornamelijk 80km/h wegen. (Renault Modus van mn moeder, Scenic van mn pa minder last mee)
Automagisch is prima, maar het moet wel goed werken.
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Een carwash lijkt me toch anders dan uit een flesje.
Bovendien moet je het er zelf op smeren, je kan er altijd voor kiezen om geen Rain-X te gebruiken op de plek waar de sensor zit
Je kan met dit weer en elke keer zeer vieze ruiten waarschijnlijk de regensensor beter even uitzetten…
Vandaag in de sneeuw gereden, met vrachtwagens voor me, de regensensor gedroeg zich best wel netjes en veegde bij het sneeuwen op het juiste moment.
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Van de week een kapot voorlicht gehad.
Dus even naar de Brezan gegaan, daar kon ik kiezen tussen een normaal Philips H7 lampje voor 13 euro of een Philips Nightguide voor 14 euro nogwat.
Gezien er een Nightguide inzat en die me goed beviel was de keuze erg makkelijk. Dus nu ook gewoon weer 2 dezelfde. Hopelijk houden deze het langer vol.
Overigens is zo’n kartonnen verpakking met 1 lampjes een stuk goedkoper dan een mooi plastic doosje waar een setje in zit
Jammer dat ze er maar 1 hadden, anders had ik direct een reserve mee genomen.
Vandaag ook nog even over de 140.000 km gereden, tijd voor een beurtje dus
Waarschijnlijk alleen nieuwe olie en filter en interieurfilter, verder kan ik me nog even niet bedenken wat er nog meer nodig is.
Nieuwe Bougies, brandstoffilter, klepspeling controleren, remmen controleren, airco-verdamper behandelen met anti-bacterie spul, en alle scharnieren + sloten smeren.
Onderdelen verkopen lukt mij wel
16v heeft hydraulische klepstoters, valt niet veel aan af te stellen dacht ik?
Ach ja natuurlijk 16V, ik was in de war met zijn vorige Xsara, dat was een 1.6-8V
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
ZX1.4i schreef:Nieuwe Bougies, brandstoffilter, klepspeling controleren, remmen controleren, airco-verdamper behandelen met anti-bacterie spul, en alle scharnieren + sloten smeren.
Onderdelen verkopen lukt mij wel
Een grote beurt is bij de 120k gedaan, dus nieuwe bougies e.d. lijkt me nu niet nodig
Zo ook het smeren van alles.
De remmen is een goed punt, dat zat al in mijn achterhoofd, daar zou wel eens iets vervangen moeten worden.
De AC heb ik van de week nog even aan gehad, ja het kon eindelijk weer eens want het was boven de 3 graden. Die rook ik niet gelukkig.
De vorige Xsara was zelfs een 1.4 8v
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
De olie is gister ververst.
Remmen waren nog in orde
Wat was ik blij na een C1 leen auto vandaag weer fijn in de Xsara te kunnen rijden. Die overigens volgens mij weer mooier en stiller loopt, wat een beetje olie al niet kan doen.
Overigens na 20.000 km nog mooi een kwart pijlstokje olie over. Oftewel na 140.000 km is het olieverbruik nog steeds minimaal van de 1.6 16v
Het interieur filter heb ik los meegenomen, volgens een foldertje kost een filter vervanging iets van 39 euro, terwijl het filter zelf nog geen 25 kost. Tja dat filter erin zetten is maar een paar min werk…