Totaal aantal Berichten: 27926
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Maar weer eens een updateetje plaatsen.
Gister weer APK gekeurd, eigenlijk zonder problemen.
Natuurlijk ook direct het jaarlijks onderhoud.
Met daarbij ook, d-riem + spanrol, waterpomp, multiriem. Ik had weinig zin om te gokken om nog 20k met deze d-riem te rijden.
LPG en interieur filter zijn ook meegenomen.
Zomerbanden laten balanceren want die zitten er sinds het weekend ook weer onder.
De brom was er toch nog niet helemaal uit, dus ook aangegeven bij de garage.
Zonder echte oplossing lijkt het nu opgelost, of anders veel beter. Een mogelijke verklaring is dat de bougies los zaten. Die zijn nu ook vervangen.
Verder is er nog een uitlaatsteun gelast voor de kat. Deze zat nog wel vast maar begon wat roest te vertonen. Dat zou ook weer een tijdje mee moeten kunnen.
Totaal aantal Berichten: 27926
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Toch blijf ik met een vervelende brom in de auto zitten…
Bij een koude start slaat de motor prima aan, maar loopt niet mooi rond en geeft trillingen door de auto.
Bij het wegrijden na de koude start houd de motor behoorlijk in en geeft een flinke brom bij het intrappen van het gas.
De motor loopt hier dan nog op benzine
Bij een warme motor zijn de klachten eigenlijk hetzelfde alleen in mindere mate.
Nog steeds trillingen en een brom bij het intrappen van het pedaal.
Zowel LPG als benzine vertonen bij een warme motor dezelfde problemen.
Ook is te merken bij gas los laten tijdens het rijden je altijd een licht schok voelt, bij het intrappen van het gas ook een schok, ik heb het idee met een kleine vertraging.
Het gekke is dat als de auto net een beurt heeft gehad de klachten in veel mindere mate aanwezig zijn.
Ik zeg niet weg, maar dan valt er prima mee te rijden. Na zo’n 5000 km verder komt het weer langzaam terug en wordt dan erger.
Ik heb er ook wel eens halverwege nieuwe bougies in gezet, dan gaat het ook weer een tijd goed.
Iemand een idee waar je dit moet zoeken? De garage kon vorige keer niets vinden.
Na het uitvoeren van een grote beurt (incl. nieuwe bougies) waren de klachten weg.
Totaal aantal Berichten: 5479
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Weer de bougie’s kapot? (dat is tegenwoordig een bobinerail)
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 27926
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
De bougies zitten idd onder de bobine.
Als ik de bougies vervang door hetzelfde type verwacht ik dat het probleem met 5 a 7k weer terug is.
Ze horen normaal 60k mee te gaan.
Totaal aantal Berichten: 5479
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Het kan een productiefout zijn..
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 27926
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Het komt helaas elke keer terug, dit zal 5de setje zijn als het niet meer is
Totaal aantal Berichten: 27926
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zou het kunnen dat de standaard bougies niet goed tegen de hitte van LPG kunnen? Of zou je dat effect niet merken met 5000 a 7000 km?
Zou ik een ander type bougies moeten plaatsen? Zo ja welke?
Je hebt speciale LPG bougie’s?
http://bougiewebshop.nl/ngk-lpg-laserline-bougies/16-ngk-lpg-7-1640-laserline-lpg-bougie.html?search_query=LFR6B&results=3
Deze kwam ik op uit als ik de Xsara invoer, wel een dure aangelegenheid..
Totaal aantal Berichten: 27926
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Nee ik heb standaard bougies erin zitten, gewoon door de dealer geleverd.
Ik had al zo’n vermoeden dat die LPG bougies een stuk duurder waren
Dat vind ik dan nog niet zo erg als dat het probleem oplost, maar “even” proberen….
Totaal aantal Berichten: 27926
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Iemand nog tips?
Zijn LPG bougies eigenlijk wel echt nodig in een LPG auto? Of is dat ” gebakken lucht”?
NKG geeft ook aan dat de elektrode afstand aangepast is voor LPG, heeft dat nog effecten op het rijden op benzine?
Zou het helpen de elektrode afstand van mijn eigen bougies te controleren en goed af te stellen?
Totaal aantal Berichten: 7795
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Wellicht is het de moeite van het proberen waard. Kun je ergens aan materiaal komen waarin de fabrikant staaft waarom deze specifieke bougies beter zouden zijn voor LPG?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 27926
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Lastig geloof ik.
Als ik even op internet zit te zoeken is het vooral een wellus nietus spelletje tussen NKG en Bosch en of LPG bougie wel zin heeft. Met name ook omdat de prijs 4 a 5 keer zo hoog is.
Ik vermoed dat er bij mij Eyquem’s in zitten, daar lees ik dan weer wat minder over.
Is er iets wat ik nog kan doen met de elektrode afstand?
Totaal aantal Berichten: 27926
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Net maar even nieuwe bougies erin gedraaid. Er bleken al Bosch bougies in te zitten, maar wel een iets ander type.
Na een korte test rit zit er in elk geval een aardige verbetering in. De motor pak weer veel beter op en loopt een stuk rustiger. De brom zit er nog wel in…
Zo kwamen de bougies eruit na 8000 km.
Ik vind het kleurverschil wel vreemd… Is dat normaal?
Links de nieuwe bougie, met een veel kleinere elektrode.
De oude bougies staan op 0.9 elektrode afstand en de nieuwe 0.7 uit het doosje.
Dat vind ik eigenlijk ook best vreemd…
Valt hieruit een conclusie te trekken?
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Wellicht dat je in de lifecycle van een bougie (60K?) er ongeveer 2 tiende vanaf stookt?
Dat verschil zag ik vrijdag ook tussen de nieuwe Bosch en de oude ‘Peugeot’ bougies die uit mij C4 met hetzelfde blok kwam.
EDIT: o nee, ik zie 8k….
Wel weet ik dat er nieuw al 2 verschilledende afstanden aangeboden worden bij Winparts.
Het loopt er niet anders/minder door tot nut toe (ja slechts 50 km gehad).
Totaal aantal Berichten: 27926
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ja of de massa elektrode verloopt? Mogelijk door de hitte?
Ik vind het kleur verschil ook zo groot.