Ik gebruik gewoon de bougies die er volgens service citroen.com in horen de Bosch FR8SEO en dat gaat prima i.c.m Lpg. heb 1 x NGK LFR6B geprobeerd maar dat liep minder mooi dus snel weer terug naar bosch.
heb ze de laatst keer via amazon besteld:
Pre Citroën tijd: Ford Escort bravo 1.1 1982, Escort 1.4 1987 en Escort 1.4i 1989.
ZX Aura 1.6i 8v 1991.
Xsara Break 1.6i 8V 1999.
Xsara Break 1.6i 16V 2005 (ingeruild na 9,5 jaar trouwe dienst)
Nu: VW Golf variant Highline 2012
Totaal aantal Berichten: 27926
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Die komen er bij mij nu uit, na 5k liep dat niet fijn meer, nu na 8k er uit gehaald.
Het kan natuurlijk ook een externe oorzaak zijn, feit blijft wel dat als je de bougies wisselt het weer even goed gaat.
Ik heb op het moment ook nog weinig hoop dat deze nieuwe bougies het veel langer gaan volhouden…
Binnenkort komen na 40.000 kilometer er bij mij ook nieuwe bougies in.
Ik zal eens kijken op hoeveel die staan. Zijn volgens mij NGk’s.
Er komen nu Bosch super 4 bougies in..
Totaal aantal Berichten: 27926
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Bosch super 4 bougies zijn perfect op LPG
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 27926
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Het rijdt stukken beter, maar het lost niet alles op.
Na een koude start nog steeds amper van zijn plek te krijgen.
Stationair loopt het nu wel beter bij een koude start, eerst schudde de motor veel meer.
Totaal aantal Berichten: 5479
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Zit er ergens een lek, waardoor ze valse lucht binnenkrijgt? Ik noem maar wat….
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 27926
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Daar had ik ook al aan gedacht, daarom heb ik al eens alle slangetjes nagelopen. Alles lijkt als nieuw.
Echter het inlaatspruitstuk zelf zit aan de achterkant van de motor, dus daar heb ik niet veel aan kunnen zien.
Ik zit ook te denken dat het misschien een lambda sonde kan zijn, ik weet alleen niet of dan het motormanagementlampje zou moeten gaan branden.
Dat gezegd hebbende, wat zou de brom en het kleurverschil op de bougies verklaren?
Mijn oude NGK LFR6B komen er na 40000 uit met ruim 0,9mm.
Met de Bosch Super 4 lijkt het allemaal veel soepeler te gaan
Totaal aantal Berichten: 27926
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Oké blijkbaar verloopt het dus iets. Fijn dat het resultaat boek
Bij mij is vandaan een compressie test gedaan, echter dat lijkt in orde te zijn.
Verder is de computer eraan gehangen. Alles lijkt normale waardes te geven. KVS sensor geeft de juiste temp af, inspuit tijden lijken te kloppen. Stationair toerental is in orde. En de Lambda sondes geven de juiste waardes af dus lijken te werken. De kat werkt ook nog naar behoren.
Voorlopige conclusie is dat het waarschijnlijk zo is dat de kleppen beginnen in te zakken. Oftewel er zal een koprevisie nodig zijn om het probleem te verhelpen…
Hoe gaat het nu met de auto?
Wat is eigenlijk de huidige kilometerstand?
Totaal aantal Berichten: 27926
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Eigenlijk gaat het allemaal wel redelijk met de nieuwe bougies tot nu toe.
Het brommen blijft er nog wel een beetje in zitten.
Ze hadden ook wel aangegeven dat je hier nog prima een tijd mee door kan rijden.
De km stand zal zo rond de 230k zitten.
Totaal aantal Berichten: 27926
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Met weinig moeite weer een nieuwe APK.
Ik had veel gebonk vanaf de voorkant de laatste tijd, er is een stabilisatorstangetje vervangen. Het is nu weer stil.
Airco gevuld, ook weer lekker koud
Verder een beurtje, daar knapt de motor ook weer van op.
Totaal aantal Berichten: 27926
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Een beetje een dubbelpost, maar toch even het vermelden waard.
Een week of 2 geleden ben ik bij Johan langs geweest met mijn Xsara met 1.6 16v motor.
De auto heeft net iets meer dan 250k gelopen, waarvan net iets meer als de helft op LPG.
De motor loopt altijd goed als er net onderhoud is uitgevoerd (verse olie), maar het wordt steeds lastiger om 20k te rijden. Het wordt trager en minder soepel. Zeker bij een koude start wil er nog wel eens flink ingehouden worden. Deze verschijnsels begonnen weer aardig naar voren te kopen halverwege tussen beurtjes in.
Het inlaattraject is een kwartiertje gevoed door het apparaat bij Johan.
Het resultaat is duidelijk. De motor is weer een stuk levendiger!
Reageert beter op gas geven en trek gemakkelijker door. Zelfs bij een koude start rijdt de auto makkelijker weg. Waar de elektronica bij een koude start soms flinke correcties op de stationairloop moest uitvoeren of zelfs afsloeg is dit ook niet meer voorgekomen.
De Xsara is ook weer voorzien van een nieuwe laag glass coating voor de winter. De lak is behandeld met sealant en wax. Ook het interieur is weer fris.
Totaal aantal Berichten: 27926
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Vorig weekend is de lange rechter aandrijfas vervangen. Het tok-tok geluid in bochten is gelukkig weg.
Gezien de auto toch op de brug stond direct ook maar de olie + filter laten vervangen. De bakolie en keerring zijn ook vervangen.