Na een weekje Normandie met de nodige km moet ik toch zeggen dat het steeds lastiger wordt om mee te komen met het huidige verkeer. Vooral bergje op trekt mijn deauvilletje het niet soepel. Een beetje rondom utrecht in de file staan is geen probleem.
Even een vrachtwagen inhalen en er zit direct zo’n mega bak achterin.
Niet dat de bx minder wordt maar het andere verkeer is toch veel rapper aan het worden.
Citroen Bx Deauville 1993
[BX-bash-modus]Slopen die handel![/BX-bash-modus]
Maar houd je de motor bergop wel een beetje op toeren? Het maximale vermogen zit namelijk bij hogere toerentallen!
Ja hoor, ik laat hem altijd lekker gillen.
Na een rit van een tank of twee heb je dan ook behoorlijke gehoorbeschadiging. Zit nu toch een beetje te denken aan een break 1.6 tzi.
Citroen Bx Deauville 1993
Tja, je moet ze de kost geven die denken dat je met het nieuwe rijden de berg op komt of een aanhanger kunt trekken…
Ik heb zelf even in een 1400 gereden en heb nu een 1600 (CHIC, BDY motor) sinds een maand of 3. Ik vind er gevoelsmatig niet echt veel verschil in zitten moet ik zeggen.
Afgelopen weekend heb ik een oude BX-folder op de kop getikt.
1400 motor 0-100: 12,8s.
1600 motor 0-100: 12,6s.
topsnelheid lag ook iets van 4 km uit elkaar ofzo…
Ik denk dat jij toe bent aan een 16V
Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
mijn tzd turbo komt aardig mee met het verkeer hoor.. ook op de snelweg. nja nu even niet meer maar oke.
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Of bouw die duivel om tot een 16V
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
valt er iets te kietelen aan zo’n tu blokje?
Citroen Bx Deauville 1993
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
De 1400 met 159 blok van een vriendin komt ook prima met ‘t verkeer mee, ook in Frankrijk in volgeladen toestand bergop/bergaf
Gevoelsmatig is die zelfs vlotter dan mijn 16 RS…
m’n leader met 1400 carb was ook veel soepeler en reed heel stil.
Citroen Bx Deauville 1993
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Eric schreef:m’n leader met 1400 carb was ook veel soepeler en reed heel stil.
Blijft een geweldig blok
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
@beerpeet:
Prachtige auto heb je.
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Dank
Een kleine beurt en kleppen stellen kan al veel doen voor het vermogen. Alleen merk je inderdaad dat een 1400 niet veel power over heeft bij 100 km/u. Maar op zich kon ik er goed mee wegkomen bij het stoplicht.
Een 1600 heeft wel wat meer power bij hoge snelheden.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
En wat dan nog… al die haast van tegenwoordig is ook helemaal niet goed.
De meeste moderne boodschappenautotjes trek ik er trouwens wel uit bij het stoplicht met mijn GSA, dus dat moet met jouw BX ook kunnen. Heb je toch nog een beetje het gevoel dat je snel bent.
Terzijde… zaterdag heb ik zelfs nog even met 160 achter een XM aan geblazen maar toen vond ik dat Geeskje d’r motorkap net iets te veel ging klapperen.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
De ongeblazen diesel van de Berlingo van mij pa is pas traag. En om eerlijk te zijn, ik vind het helemaal niet erg en word er juist erg rustig van. Gewoon de diesel lekker laten roffelen en je komt overal. Mijn ouders zijn er afgelopen week mee naar Italie geweest en ze hebben niks te klagen gehad, behalve dat er af en toe terugschakeld moest worden bij een flinke helling.
Die Berlingo heb ik tot nu toe de meeste kilometers ingemaakt dus het is even wennen met de GTi, draai ik de snelweg op rij ik gelijk 140+ omdat ik gewend ben om het gas in te trappen met invoegen.