distributieprobleempje
streetfighter
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 271
Geregistreerd: 25-03-2009

Gepost: 14 mei 2009 06:56 PM

bij het vervangen van men spanrol is de distributieriem verkkrdgeschoten (nokkenas niet geblokkeerd).
stom maar t’is nu zo.
het gaat om een xantia break 1.8i 8v van 96.

ik ben dan maar met behulp van een autodata boek de riem terug aant juist leggen maar daar klopt blijkbaar niks van Confused

als ik de eerste cilinder net voor zen inlaatslag zet (bdp dus, inlaatklep net niet open) dan staat de krukas perfect (staat perfect op zen merkteken) maar de nokkenas staat een 11 tanden verder dan zen merkteken. leg ik zo de riem erop dan kan ik de motor vlot met de hand ronddraaien. zet ik de nokkenas echter zodanig dat ik de pen in het gat van de nokkenspoelie en de cilinderkopuitsparing kan steken en leg ik de riem er dan op (zoals het zou moeten volgens alle handleidingen) dan raak ik kleppen bij het ronddraaien van de motor.

beide poelies zijn onbeschadigd en zitten correct gemonteerd op de desbetreften as dus ze kunnen onmogelijk verkeerd staan.

is er iemand die me zou kunnen helpen zodat ik die riem er deftig terug opkrijg want ik snap er gewoon niks meer van?
eventueel ergens een fotohandleiding ergens op het web te vinden of zo?

bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 14 mei 2009 07:20 PM
  [ # 1 ]

Als je beide tandwielen kunt blokkeren dan zou het gewoon goed moeten zijn.
Maar wellicht heeft jouw motor de poulie bij de krukas waar een rubberen ring zit tussen de buitenste rand en het hart van de poelie, die rubberen ring wil wel eens stukgaan waardoor de buitenring van de poulie ten opzichte van het hart verdraait, in dat geval klopt de timing dus niet.
In dat geval zou je sowieso een nieuwe poulie moeten aanschaffen want als dat ding er af vliegt tijdens het rijden kan dat aardig wat schade veroorzaken.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
streetfighter
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 271
Geregistreerd: 25-03-2009

Gepost: 15 mei 2009 12:55 PM
  [ # 2 ]

dit is volgens mij niet het probleem, de krukas staat immers juist (1ste cilinder in bdp, perfect te zien via bougiegat).
het merkteken op de poelie ok maar dat maakt eigenlijk weinig uit want er staan op de riem geen merktekens.
het probleem zit em eerder aan de nokkenaspoelie maar ik heb hem al losgehad en vergeleken met een andere van een 1.8 en der is niks mis mee. het zijn dezelfde en het pennetje is niet beschadigd dus hij kan er ook niet verkeerd opzitten.

bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook