Hoi allemaal,
mijn gs(je) was klaar tot gisteren.
na een ritje te hebben gereden, ben ik op de terug weg stil komen te staan motor sloeg af. Gelukkig 2 km van huis, onder de motor kap gekeken en niets te zien.
onder de auto wel BENZINE!!!
auto naar huis geduwd en op blokken gezet, eronder gekropen en nu mis ik een benzine slangetje van een cm of 10 tot 15 heel dun.
ik vraag mij wel af zijn alle gs(jes) met deze dunne slangetjes uitgerust? of is er zomaar iets ingebouwd geweest in het verleden.
in de vraagbaak staat niets en met google kom ik ook niet ver, vandaar mijn vraag; heeft iemand een schema waar ook de maten, en materiaal soorten van deze slangetjes in staan?
denk er aan : de Ark werd gebouwd door amateurs, de Titanic door professionals!
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Waar zit dat slangetje precies?
Zover ik weet zit er gewone benzineslang overal.
Begint bij de tank , via het benzinefilter voor de tank naar de metalen leiding die naar voren gaat.
Daar zit weer benzineslang naar de pomp en van de pomp naar carburateur zit ook normale slang.
ter hoogte van het y-stuk vd uitlaat daar gaat een dun doorzichtig slangetje over in een dikkere rubbereslang ongeveer 10mm dit dunne slangetje komt ook omhoog richting carburateur en ook daar gaat deze weer over in een ongeveer 10mm rubbereslang op de carburateur.
hier is een stukje tussen uit zodat mijn gs(je) stond te piesen
denk er aan : de Ark werd gebouwd door amateurs, de Titanic door professionals!
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Dat is je retourslang die va de carburateur weer naar de tank gaat.
Kun je gewoon repareren met normale benzineslang.
dus de retourslang is het dunne slangetje, dan is deze al gerepareerd geweest.
kun je die ook over de hele lengte vervangen met een dikkere benzineslang?
denk er aan : de Ark werd gebouwd door amateurs, de Titanic door professionals!
Ik heb pas bij mijn blauwe gsa ook al deze benzine slangen vervangen, en net op tijd. die slang waar jij het over hebt was bij mij in de gehele lengterichting diep ingescheurd. Toen ik erin kneep sprong ie gewoon open!
Als ik me niet vergis was het een 6mm benzineslang die ik gebruikt heb. Volgens mij kan je geen dikkere gebruiken omdat het anders te ruim op de aansluiting van de carburateur zit. Ik weet t trouwens niet voor de volle 100% zeker dat het 6 mm was ops: Is al 2 weken terug en op me werk hebben we alle maten slang dus heb gewoon het oude slangetje naast de nieuwe op rol gehouden om te vergelijken en afgeknipt.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
solide schreef:kun je die ook over de hele lengte vervangen met een dikkere benzineslang?
Ja , dat kan prima.
moet het dan ook weer een hele dunne doorzichtig zijn of mag dit met een rubbereslang, de zelfde als op de pomp zit. want daar zit rubber met een overgang naar een doorzichtige denk ongeveer een mm of 4. moet dit nog na meten, maar vindt het vreemd : dat het zo in elkaar zit.
denk er aan : de Ark werd gebouwd door amateurs, de Titanic door professionals!
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Ik zal het compleet vervangen door normale benzineslang.
Een GS AM 1975 heeft normaal gesproken geen retour leiding voor de benzine. Dus dat doorzichtige slangetje is gewoon de toevoor. Is waarschijnlijk vervangen, want de originele slang is zwart. Tussen de metalen leiding (bij Y-stuk) en de benzine pomp is de toevoor deels uit dun 6 mm plastic slang. Is precies hetzelfde materiaal als dat van de toevoer van de 2CV die onder het chassis loopt. Over dit dunne slangetje zitten her en der dikkere beschermrubbers. Dus Solide, je gehele verhaal klopt.
Op deze foto zie je die dunnere lang met aan de uiteinden een koppelstuk van normaal benzineslang:
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Ohh , hier vergis ik mij inderdaad. Een GS van ‘75 heeft inderdaad maar een toevoer en geen retour.
De laatste type’s wel dacht ik zo. GSA zeker.
Maar je kunt rustig alles vervangen door normale benzineslang.
Grrrr, foto doet het bij mij niet…
GSA heeft indedaad een retour, maar ook de latere GSjes, van rond 1979.
Je kan de slang inderdaad voor een normale slang vervangen, alleen je zal deze niet meer in de clips op subframe vast kunnen zetten. En ooit heeft me dat bijna een motor brandje veroorzaakt… De schijven van de voorremmen hadden de dikke slang langzaam in tweeen gesneden.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Foto doet het bij mij wel hoor.
Ja , de laaste GS’en hebben een retour. Modeljaar ‘79 en later.
Er zijn wel grotere clips voor de dikkere benzineslangen.
Want goed vast zetten van bezineslangen is wel een vereiste.
Brand in een GS is echt zonde.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Doorsnijden/open snijden van de benzine-aanvoerleiding door een remschijf heb ik met mijn 2e GS ook wel eens meegemaakt. Benzinemeter “zakt” heel snel dan….
Citroen!
oke, dus het is wel orgineel.
er ontbrak namelijk een stukje, tussen inderdaad het kunstof bij het Y stuk en de metalen leiding.
aan deze zat nog een stuk rubbere slang. nu heb ik daar tussen een nieuw stuk rubbere benzineslang gezet met klemringen
maar het toeval wil dat na een uurtje rijden de benzinepomp het niet meer doet, tenminste ik voel niets aan de zuig en perszijde.
en voor de duidelijkheid, het kunstof gedeelte vd pomp tot het Y-stuk is dus orgineel want is zwart.
en het is de toevoerslang. ook hier ben ik weer mee opgeschoten en het begint nu duidelijk te worden waar ik mee bezig ben. bedankt alle voor de reactie’s.
denk er aan : de Ark werd gebouwd door amateurs, de Titanic door professionals!
hoi,
wil jullie even melden wat het probleem benzinepomp nu was, waarom het gs(je) er weer mee ophield.
bij het vervangen vd benzineleiding (rubber)die van het kunstofleidingetje naar de pomp gaat, had ik te lang gelaten. en achter het subframe had ik ze mooi in de klemmetjes zitten. je raad het al, de te lange slang naar beneden gedrukt en langs het subframe geleid, waardoor het kunstof leidingetje op zijn gemak dicht gedrukt kon worden
je leert ieder dag bij!
denk er aan : de Ark werd gebouwd door amateurs, de Titanic door professionals!