Hallo,
Ik heb een Partner 2.0 HDI van 2005 met 92.000km. Twee weken geleden ging het oranje lichtje van de emissiestoring branden. Na een 20 tal kilometers ging het terug uit. Daarstraks ging het weer opnieuw branden. Ik heb een 30km aan 3000t/min over de snelweg gereden. Het lichtje bleef branden. Een uur later moest ik opnieuw vertrekken en 5km daarna was het lichtje terug uit.
Wat ook opvalt is dat, als het lichtje brandt en je bent nog maar net vertrokken, de motor rond 1500t/min inhoudt en niet verder wil gaan en dan plots toch herpakt en verder optrekt.
Er wordt doorgaans rustig met de wagen gereden en ik blijf op de gewone weg tussen 1300 tot 2200 t/min, autostrade meestal 110km/h. Ik let er wel op dat ik regelmatig in 2de of 3de versnelling eens wat doortrek tot 3500 à 4000t/min.
Iemand een idee waar het aan zou kunnen liggen ?
Alvast bedankt voor de reacties !
Pieterjan.
EGR al gekuisd?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
dit lampje valt o nder de EOBD regeling DWZ, als de MMC een storing heeft gevonden laat hij het lampje branden. Als de auto na de eerste constatering 3x wordt gestart (met een interval van minimaal een uur er tussen) en er wordt dan GEEN fout gevonden mag de MMC het MIL lampje weer uit doen. Blijft hij hier na nog 40 ritten goed werken zonder een fout te vinden mag de MMC de storing wissen
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
@paso:
nee, nog niet gekuist. ik dacht dat die nog vrij goed zou zijn omdat de motor op lage toerentallen (relatief) vlot rijdt (itt. de vorige 2.0 HDI).
@citroënmonteurtje:
ik ben maar een leek en snap van je uitleg eigenlijk niet veel. komt het er op neer dat ik nog even afwacht om te zien of het vanzelf weg gaat of beter naar de garage ?
Alleszins al bedankt !!
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
uitlezen is altijd het beste, maar zoals gezegt, auto geeft storing 3x starten met een bepaalde interval ZONDER storing dan mag het lampje uit !
beste blifjt even uitlezen zal duidelijkheid geven
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
Het probleem leek opgelost: een 3tal weken geen enkel probleem geweest. Helaas dook het probleem nu terug op. Mijn garagist heeft zonet de luchtmassameter gekuist: de ‘brugjes’ zagen er een zwart uit. Afwachten of dat een oplossing brent…
Pj.
Het kuisen van de LMM was helaas geen oplossing.
Vorige week heb ik de wagen laten uitlezen en daaruit bleek dat de mazoutfilter vervangen moest worden…
Nu afwachten of het probleem daarmee opgelost zal zijn (het probleem stelde zich enkel als het heel warm (>30°C) was en dat is het deze week niet geweest.
Pj.
Hallo,
Even een (hopelijk laatste) update: het probleem stelde zich bij hoge temperaturen (>28°C).
EGR is op mijn vraag met een plaatje afgesloten maar het motormanagement gaf een error waardoor die in noodloop ging. Helaas zat er nog ergens een sensor (ik denk een sensor die de druk van de uitlaatgassen meet maar daar ben ik totaal niet zeker van) waardoor het motormanagement alarm gaf en de wagen in noodloop ging, ook bij gewone lagere temperaturen (bvb. 20°C). Het plaatje is er terug uitgehaald en bij lagere temperaturen was er geen probleem meer . De garagist heeft vervolgens de luchtinlaat gekuist (je kon het product duidelijk ruiken als je de ventilatie opzette, net zoals een nieuwe wagen ruikt) en sindsdiens is de motor niet meer in noodloop geweest. Ook niet de tijdens de op sommige momenten hete zomer van 2010: het probleem blijkt dus opgelost te zijn.
Besluit (afgaande op mijn ervaring): van de EGR afblijven want het motormanagement weet via meting dat er ‘gefoefeld’ is. Motorinlaat kuisen kan een oplossing bieden.
Ter info: doorgaans rijd ik tussen 1500 en 2200 toeren/min, regelmatig trek ik eens door tot 3500 à 4000t/min. Meestal rijd ik dagelijks 2 keer 45 km autosnelweg aan 110km/h tot 125km/h, af en toe (1 keer per 3 weken bijvoorbeeld) rijd ik die 45km aan 145km/h.
Hopelijk hebben jullie iets aan deze info !
Met vriendelijke groet,
Pieterjan.
Heb met mijne Berlingo 2009 Benzine ook al 2 keer de melding van emissiestoring gehad.
Bij mij zou de oorzaak zijn dat er zich roet en vuil ophoopt in de uitlaat.
dit door een te rustige rijstijl en in te lagen toeren te rijden.
Sinds ik regelmatig de Berlingo eens op zijn staart trap, heb ik geen meding van emissiestoring meer gehad…:)
-Berlingo Multispace 16i 16v 2009-
Voor de rest vind ik de wagen nog steeds toppie hoor…:)
-Berlingo Multispace 16i 16v 2009-