Rara radio en 12v met een permanentje
Evil_Ed
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 14-04-2008

Gepost: 19 mei 2009 12:28 AM

Hallo mensen

Ik heb een nieuwe(re) berlingo aangeschaft uit 11-2004 en ben eea gaan ombouwen vanuit mijn oude berlingo waaronder de radio/mp3 die in mijn 1998 model zat.
Vreemde zaken overkwamen me, radio die aangaat na het gebruiken van de centrale deurvergrendeling, radio die blijft spelen als ik de auto uitzet en afsluit, linkerportiermelding die blijft staan etc etc.
Helaas niet voor het installeren hier gekeken (ga er vanuit dat een iso stekker een iso stekker is ... helaas normen zijn er om geschonden te worden blijkbaar.
Ik had al snel door dat ik dus een verloopkabel nodig had om eea conform aan te sluiten, dus vanmiddag even naar dereumaux gefiets en voor 4 en een halve euro een verloopje meegekregen
Maar nu mis ik een permanente 12v en die wil ik best van mijn aansteker afhalen maar dan moet ik wel weten hoe ik daarbij kom.
Ik wil liever niet gaan breken en wrikken in de hoop dat het heel blijft.
Wie kan mij verder de gouden tip geven wat nu wel en niet de aansluiting moet zijn vwb de geschakelde en permanente 12v

Ik heb de BNL 6533516 meegekregen in de garage en er zat geen aansluitschema bij (het zakje was wel opengetrokken).
Er zitten 2 draadjes volgens mij oranje en rood die verwisseld kunnen worden dmv stekkertjes en er zit een losse roodgele draad bij.

Is er iemand die er ervaring mee heeft en die nog weet wat er verder nog veranderd moet worden ???

alvast bedankt Ed

Profiel  
 
Evil_Ed
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 14-04-2008

Gepost: 19 mei 2009 01:58 AM
  [ # 1 ]

Nog even wat aanvullende info ....

De verloop die ik heb meegekregen heeft zowel pin 4 als pin 7 rechtstreeks doorgelust (wel met stekkertjes om eea om te wisselen)
Was het niet zo dat de permanente 12v niet gebruikt mocht worden (pin 7 van de Citroen)
Op pin 4 van de verloop (oranje) zit aan de kant van de berlingo een grijze draad, op pin 7 van de verloop (rood) zit aan de kant van de berlingo twee draden, een dikke witte en een dunnere gele.
Ik word er nu langzaam moedeloos van, ik lees her en der dat je alleen de permanente 12v en de massa mag gebruiken en Citroen levert een verloop met 5 draden waarbij bv 5 en 6 ook bedraad zijn die volgens het boekje in de berlingo dan weer loos zijn Confused
De radio doet het nu, de storingen lijken uit te blijven voor nu, maar de instellingen zijn na enkele seconden uit te zijn weg, dus geen permanente 12v.
Wel gaat de radio aan en uit met het contact en blijft hij uit als ik de deuren bedien .. dus er is wel iets veranderd maar wat precies heb ik geen idee van.
Het kruisen van pin 4 en 7 leverde een knets en een flits op, spanning stond er dus wel op , dus daarna maar voortaan draden wisselen met de connector los.
De radio heeft nog steeds last van geheugenverlies dus ook dat is het niet.
uit mijn hoofd zitten pin 1,4,5,6 en 7 aangesloten en lijkt me dat meer als alleen een masse en permanente 12 v

Profiel  
 
Evil_Ed
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 14-04-2008

Gepost: 19 mei 2009 02:53 AM
  [ # 2 ]

En nog een aanvulling :

Omdat ik het niet echt vertrouw en ik weinig zin heb eea op te blazen heb ik alles weer uitgebouwd en dus had ik mooi de kans de zaak nog eens goed te bekijken.
De verloopkabel is als volgt opgebouwd :

Pin 1 (wit), 5 (Blauw), 7 (Rood) en 8 (Zwart) zijn 1 op 1 doorgeschakeld van Citroen naar Radio (JVC KD-G411)
Alleen Pin 6 (Oranje) aan de Citroenkant loopt naar Pin 4 aan de radiokant.
Op pin 1,5 en 6 aan de citroenkant staat volgens het boekje geen signaal.

Er zit dus een losse rood/geel gestreepte kabel los bij geleverd maar waar die voor is en op welke plaats ik deze in de iso connector moet prikken is me niet duidelijk ....

Naja ik ga slapen ik lees nog wel of er iemand is die hier meer licht op kan werpen ...

alvast bedankt .... Ed

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 19 mei 2009 03:17 AM
  [ # 3 ]

Ik zie het complete plaatje zo even niet, maar…. heb je een aansluitschema van de radio en heb je een multimeter? Met die combinatie moet je er uit kunnen komen!
Gezien het vonk-verhaal, lijkt het er nu op dat je een beetje aan het gokken bent geweest, en dat is link in zo’n nieuwerwetse wagen. Wellicht kun je een aansluitschema van de radio op internet vinden.

Profiel  
 
Evil_Ed
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 14-04-2008

Gepost: 19 mei 2009 03:34 AM
  [ # 4 ]

Hoi Patje ...

Nee de gok was een zekere stap , ik heb zoals op diverse treadjes de permanente en de geschakelde spanning een keer gewisseld, maar zoiets is niet echt slim als je een belaste lijn gaan connecten, dan kun je een vonk veroorzaken, meestal kan het geen kwaad , maar ja het kan altijd.
Mijn radio is een JVC en daar heb ik alle gegevens van, ik zit met de Berlingo die niet alles geeft wat ie moet geven.
En het verloopje van Citroen zelf blijkt dus meer door te geven dan wat er hier op het forum geschreven wordt in diverse draadjes.

ik heb net de orginele maar weer erin gehangen en wacht een paar dagen af of er iemand is die het voor elkaar heeft en me ook nog kan vertelleb hoe die dat heeft gedaan.
Verder moet ik toch ook die aansteker of 12 volt plug aftakken zodat ik daar de permanente 12v vandaan kan halen, want van buiten af van de accu da’s niet echt mijn voorkeur ...

bedankt voor je reacite iig ...

grtx Ed

Profiel  
 
Marcel01
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 306
Geregistreerd: 27-04-2008

Gepost: 19 mei 2009 05:20 PM
  [ # 5 ]

Rara radio en 12v met een permanentje

Ik denk dat het slimmer is om je permanente spanning vanaf je zekeringkast te halen, links onder je dashboard; als je je radio eruit hebt, kun je vrij gemakkelijk oversteken (evt. middels een ijzer / koper draadje) naar onder je stuurhuis en met het onderste dashboard verwijdert, kom je simpel bij je zekeringkast. Daar zoek je een dikke oranje kabel op (meten = weten) en dit is je permanente voeding. S6.

Profiel  
 
Evil_Ed
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 14-04-2008

Gepost: 20 mei 2009 10:35 AM
  [ # 6 ]

Hoi Marcel ..

Bedankt voor je reactie, dat is een bruikbare tip , die draad trekken is eenvoudig te doen en het lokaliseren van de oranje dikke draad zal ook wel lukken.
Dan blijven er toch nog wel een aantal vragen open staan Smile

Wie weet kan jij me erbij helpen of een van de andere die met een 3rdparty rondrijdt.

Wat moet ik nu van de berlingo gebruiken , alleen de geschakelde 12 v (a4 volgens het citroen boekje) (daar zit nu juist een multiplex signaal op toch ???)
Of is het de permanente 12 (a7 volgens het citroen boekje) (die niet permanent lijkt te zijn bij de berlingo) die een multiplex bevat.

Ik heb verder geen antenne of carkit en dergelijke dan is het dus alleen de massa en eventueel de geschakelde spanning (als dat toch zou moeten) van de berlingo afnemen en de rest doorknippen (op het verloopje uiteraard) Smile.

naja ik ga vrijdag op vakantie en heb op dit moment de orginele radio half uit de dash hangen omdat hij er niet verder meer terug in past, heb het bracket voor de jvc er nog in zitten en die is er erg moeilijk uit te krijgen.

bedankt maar weer tot zover

gr Ed

Profiel  
 
Marcel01
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 306
Geregistreerd: 27-04-2008

Gepost: 22 mei 2009 12:17 PM
  [ # 7 ]

Rara radio en 12v met een permanentje

Helaas rijkt mijn kennis niet zo ver met de pin/contact nummering. Maar een voeding / schakel / massa maken is het gemakkelijkste (vondt ik).

Prettige vakantie iig.  Wink

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 22 mei 2009 03:47 PM
  [ # 8 ]

Bij mijn bedrijfs berlingo destijds, was de constante + 12V door de BSI gecontroleerd.
Dus ik had rechtstreeks vanaf de batterij,een + 12V getrokken,mits zo dicht mogelijk een zekering te plaatsen bij de batterij. Wink

Profiel  
 
MDC
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 446
Geregistreerd: 08-08-2006

- (Grand) C4 Picasso 1.6 VTi Selection
Gepost: 22 mei 2009 03:58 PM
  [ # 9 ]

een set goede verloop kabels halen bij de citroen dealer, k was dr voor mn C4 15 euro voor kwijt , klik klak klaar . Heb m nog thuis liggen , aangezien ik er nu 1 heb met stuurbediening . Als je intresse hebt moe je t maar laten weten , wil je ook wel helpen met het erin zetten eventueel .

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook