




























Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Regelmatig zijn er draadjes over vaak aanslaan van de pomp en vaak is de voorraadbol de boosdoener. De remaccu blijft echter meestal onderbelicht als potentiele boosdoener. Bij de handgeschakelde modellen (2-gats remaccu) is de remaccu niet alleen voor het remmen. Hij staat gewoon via een dunne leiding in serie met de voorraadbol. Vanaf de remaccu gaat dan een dikke leiding naar de verbruikers. (eigenlijk een 2e voorraadbol dus)
Ik kwam hier vandaag achter. Mijn HD-pomp lekte een beetje en bij het kopen van een gereviseerde besloot ik gelijk maar een nieuwe remaccu te kopen, die bol was door mij nog nooit vervangen, de andere 5 wel in de afgelopen 5 jaar.
Resultaat: pomp slaat niet meer elke 5 s aan, maar elke 40 s!!
Dat verbaast me trouwens wel; als een van de 2 bollen plat is verwacht je een verdubbeling van die tijd bij vervangen.
Of zou mijn 5 jaar oude voorraadbol ook al de geest gegeven hebben?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Volgens mij kan je voorraadbol nooit plat zijn als je pomp pas na 40 sec aanslaat.
Maar als een der beide bollen plat is, kan je pomp wel heel erg vaak aanslaan.





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Vreemd verhaal: Je remaccu dient als “noodvoorraad druk” als je hydraulisch circuit ergens lek is. Er zit toch een kogel in, waardoor de druk wel de remaccu in kan, maar er niet uit?
Bovendien: Als je nergens inwendig drukverlies hebt in het systeem, slaat de pomp maar heel soms aan, kapotte remaccu of niet…
Citroen!
DriverD schreef:Vreemd verhaal: Je remaccu dient als “noodvoorraad druk” als je hydraulisch circuit ergens lek is. Er zit toch een kogel in, waardoor de druk wel de remaccu in kan, maar er niet uit?
Bovendien: Als je nergens inwendig drukverlies hebt in het systeem, slaat de pomp maar heel soms aan, kapotte remaccu of niet…
Ik heb altijd gedacht dat de Remaccu voor de remmen dient ?
Ook al heb je geen drukverlies en is je voorraadbol op druk ?
Tis dus niet zo dat de remaccu druk eerst wordt aangesproken en dan bijgepompt wordt ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Ja, zo werkt dat wel, maar als je remaccu overleden is neemt de pomp en HD regelaar en de voorraadbol deze functie weer over net als bij de D’s zonder remaccu. De remaccu is een extra stukje actieve veiligheid in het remcircuit
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
waar ongeveer zit de remaccu. ben namelijk bang dat ik het zelfde probleem heb!
Citroën Dspecial 1972
Citroën C-Crosser 2,2HDi














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Links voor op de chassisbalk ter hoogte van het LHM vat
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hoe kan je deze het beste vervangen/benaderen,van onder de Auto of bovenlangs? Meeste LHM olie lekt onder de auto in het midden aan het einde van de motor. het is niet giga veel maar mijn remmen zijn traag en dan ineens vol aanwezig. rustig remmen is dus een probleem.
Citroën Dspecial 1972
Citroën C-Crosser 2,2HDi














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bovenlangs.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Daarna je voorremmen wel ontluchten!
Jouw klacht wijst op lucht in de remmem
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
En hoe krijg je de voorraadbol er uit, van een regelaar die links naast het blok zit ? Bijna niet bij te komen, zeker niet als hij vast zit.
Onderlangs ?
Kan ook bovenlangs, maar dan moet je de drukregelaar meenemen.
Wel meer werk, want alle leidingen moeten dan ook los.