XUD9 motor slaat aan en stopt…
websster
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 121

- BX 1.9 TRD
- C8 Exclusive
Gepost: 23 mei 2009 05:29 PM

Hoi,
Gisteren heb ik samen met mijn schoonvader, een nieuwe koppakking + distributieriem gemonteerd. Het probleem is nu dat we de motor niet meer wil starten. Of hij start eventjes een paar seconden en valt terug uit. Nokkenas en dieselpomp staan allebij goed, ook de krukas staat op zijn punt. Ik heb de krukas polie er niet afgehaald, gewoon de riem errond gelegd. Ik krijg geen diesel omhoog gepompt met het handpompje. De motor slaat even aan en dan onmiddelijk terug af… wat kan hier de oorzaak van zijn? Het handpompje of zou het aan de dieselpomp kunnen liggen?
Alvast bedankt voor de reacties!

Pieter

Profiel  

GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1659

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 23 mei 2009 06:07 PM
  [ # 1 ]

Brandstofleiding voor het filter evt. met de mond aanzuigen, filter vol, en dan door naar de brandstofpomp met het handpompje. Kan heel goed dat er veel lucht in is gekomen en dat je tocch eerst die lucht kwijt moet. Bij elke luchtbel zal je motor opnieuw afslaan, dus die lucht moet je echt eerst kwijt.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 24 mei 2009 05:45 AM
  [ # 2 ]

Zet je wel het contact aan, anders blijft de afsluiter in de pomp dicht.
Om goed te ontluchten, contact aan, gaspedaal tot de bodem intrappen, handpompje inknijpen tot deze hard word. Contact uit en weer aan om te gloeien, gaspedaal tot de bodem intrappen en startten, zodra de motor aanslaat, meteen het gas los laten.

Als je deze procedure (beschreven in de Haynes), niet uitvoert, dan zul je minstens 10 keer moeten starten voordat de motor blijft draaien.

Profiel  

websster
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 121

- BX 1.9 TRD
- C8 Exclusive
Gepost: 24 mei 2009 10:54 AM
  [ # 3 ]

Hoi,
Alvast bedankt voor de antwoorden.
Met de mond aanzuigen had ik al geprobeerd, maar iedere keer als ik dan die leiding terug wil monteren gaat de diesel terug, ik kan die leiding onmogelijk vacuum houden.

Zet je wel het contact aan, anders blijft de afsluiter in de pomp dicht.
Om goed te ontluchten, contact aan, gaspedaal tot de bodem intrappen, handpompje inknijpen tot deze hard word. Contact uit en weer aan om te gloeien, gaspedaal tot de bodem intrappen en startten, zodra de motor aanslaat, meteen het gas los laten.

Ik zet m’n contact aan maar trap de gaspedaal wel niet in, ook komt er geen diesel uit de leiding handpomp - dieselpomp. Ik ga er straks eens de handpomp van m’n andere bx opzetten hier ben ik zeker van dat die nog werkt.

bedankt voor de reacties mannen (of vrouwen)

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 24 mei 2009 03:18 PM
  [ # 4 ]

Op de pomp zelf zit ook een ontluchtingsnippel, tenminste bij een Lucas pomp.
Deze hoef je in principe niet los te draaien, het systeem is zelfontluchtend, tenminste voor de laatste kleine beetjes dan.

Profiel  

Citroënmonteurtje (verbannen)
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 944

Gepost: 31 mei 2009 02:10 PM
  [ # 5 ]

als het systeem goed ontlucht is:

de motor loopt dan Ca3 seconde om eigelijk te zeggen dat het mechanisch in orde is ik denk eerder (mits goed ontlucht) aan de BDP sensor. Deze moet een wissel spanning afgeven tijdens het starten van Ca 0.5V

De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl

Profiel  

GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1656

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 31 mei 2009 03:36 PM
  [ # 6 ]
citroënmonteurtje schreef:

als het systeem goed ontlucht is:

de motor loopt dan Ca3 seconde om eigelijk te zeggen dat het mechanisch in orde is ik denk eerder (mits goed ontlucht) aan de BDP sensor. Deze moet een wissel spanning afgeven tijdens het starten van Ca 0.5V

BDP Sensor voor een diesel? Ook nog een BX dwz een mechanische pomp…...

De enige functie die ik ken voor BDP bij een BX diesel is de toerenteller aansturen… als die er al opzit.

Probeer eens in de retourslang te vervangen voor een doorzichtig exemplaar. Kun je gelijk zien of dat er bubbeltjes.

Verders kun je nog een verstuiver leiding lichtjes los draaien, dan ontlucht de pomp zich.

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  

Bixie
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 202

Gepost: 04 juni 2009 05:05 PM
  [ # 7 ]

Bij sommige XUD varianten zit er een naaldliftsensor op een van de injectors (zoals bij mijn XANTIA TD). Wellicht dat die bedoeld wordt.

Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 04 juni 2009 09:23 PM
  [ # 8 ]

De BX is niet voorzien van een dergelijke motor, dat kwam pas later.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook