Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 02-09-2007
- BX 1.9 TRD
- C8 Exclusive
Hoi,
Gisteren heb ik samen met mijn schoonvader, een nieuwe koppakking + distributieriem gemonteerd. Het probleem is nu dat we de motor niet meer wil starten. Of hij start eventjes een paar seconden en valt terug uit. Nokkenas en dieselpomp staan allebij goed, ook de krukas staat op zijn punt. Ik heb de krukas polie er niet afgehaald, gewoon de riem errond gelegd. Ik krijg geen diesel omhoog gepompt met het handpompje. De motor slaat even aan en dan onmiddelijk terug af… wat kan hier de oorzaak van zijn? Het handpompje of zou het aan de dieselpomp kunnen liggen?
Alvast bedankt voor de reacties!
Pieter
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Brandstofleiding voor het filter evt. met de mond aanzuigen, filter vol, en dan door naar de brandstofpomp met het handpompje. Kan heel goed dat er veel lucht in is gekomen en dat je tocch eerst die lucht kwijt moet. Bij elke luchtbel zal je motor opnieuw afslaan, dus die lucht moet je echt eerst kwijt.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Zet je wel het contact aan, anders blijft de afsluiter in de pomp dicht.
Om goed te ontluchten, contact aan, gaspedaal tot de bodem intrappen, handpompje inknijpen tot deze hard word. Contact uit en weer aan om te gloeien, gaspedaal tot de bodem intrappen en startten, zodra de motor aanslaat, meteen het gas los laten.
Als je deze procedure (beschreven in de Haynes), niet uitvoert, dan zul je minstens 10 keer moeten starten voordat de motor blijft draaien.
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 02-09-2007
- BX 1.9 TRD
- C8 Exclusive
Hoi,
Alvast bedankt voor de antwoorden.
Met de mond aanzuigen had ik al geprobeerd, maar iedere keer als ik dan die leiding terug wil monteren gaat de diesel terug, ik kan die leiding onmogelijk vacuum houden.
Zet je wel het contact aan, anders blijft de afsluiter in de pomp dicht.
Om goed te ontluchten, contact aan, gaspedaal tot de bodem intrappen, handpompje inknijpen tot deze hard word. Contact uit en weer aan om te gloeien, gaspedaal tot de bodem intrappen en startten, zodra de motor aanslaat, meteen het gas los laten.
Ik zet m’n contact aan maar trap de gaspedaal wel niet in, ook komt er geen diesel uit de leiding handpomp - dieselpomp. Ik ga er straks eens de handpomp van m’n andere bx opzetten hier ben ik zeker van dat die nog werkt.
bedankt voor de reacties mannen (of vrouwen)
Op de pomp zelf zit ook een ontluchtingsnippel, tenminste bij een Lucas pomp.
Deze hoef je in principe niet los te draaien, het systeem is zelfontluchtend, tenminste voor de laatste kleine beetjes dan.
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
als het systeem goed ontlucht is:
de motor loopt dan Ca3 seconde om eigelijk te zeggen dat het mechanisch in orde is ik denk eerder (mits goed ontlucht) aan de BDP sensor. Deze moet een wissel spanning afgeven tijdens het starten van Ca 0.5V
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
citroënmonteurtje schreef:als het systeem goed ontlucht is:
de motor loopt dan Ca3 seconde om eigelijk te zeggen dat het mechanisch in orde is ik denk eerder (mits goed ontlucht) aan de BDP sensor. Deze moet een wissel spanning afgeven tijdens het starten van Ca 0.5V
BDP Sensor voor een diesel? Ook nog een BX dwz een mechanische pomp…...
De enige functie die ik ken voor BDP bij een BX diesel is de toerenteller aansturen… als die er al opzit.
Probeer eens in de retourslang te vervangen voor een doorzichtig exemplaar. Kun je gelijk zien of dat er bubbeltjes.
Verders kun je nog een verstuiver leiding lichtjes los draaien, dan ontlucht de pomp zich.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Bij sommige XUD varianten zit er een naaldliftsensor op een van de injectors (zoals bij mijn XANTIA TD). Wellicht dat die bedoeld wordt.
Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png
De BX is niet voorzien van een dergelijke motor, dat kwam pas later.