1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Privé een CX gaan rijden
Molenaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 16-10-2007

Gepost: 23 mei 2009 08:21 PM

Beste Forumleden,

Ik zou graag advies en informatie krijgen van ervaringsdeskundigen!

Momenteel rijdt ik zakelijk en privé met een C4GP diesel met EB6V; echter ik zou graag de afweging willen maken om de kleine tweede auto (Twingo Confused ) van de hand te doen en een CX te gaan rijden. Wil het een beetje tegen de bijtelling van een auto van € 34500,- aan kunnen qua kosten dan denk ik aan een (bijna) 25 jaar oude CX. Ik heb niet echt de voorkeur voor een type /uitvoering, maar houdt wel van luxe. Hieronder een samenvatting van de vragen die me de laatste weken bezighouden:

- Voor welk geschat aanschafbedrag zou ik in NL een (bijna)m 25 jaar oude CX kunnen vinden die gewoon betrouwbaar is en geschikt is voor de dagelijkse boodschap en de vakantie naar Frankrijk (met bagagekar) in de zomer en naar Oostenrijk in de winter?

- Welke onderhoudskosten moet ik op rekenen voor een benzine uitvoering en is een diesel echt duurder in onderhoud?

- Zijn de automaat uitvoeringen betrouwbaar?

- Ik woon in Overijssel, welke specialisten zijn er (naast Citroville) die ik zeker moet benaderen?

- Gezien de ruimte ervaring met een C4GP rijdt ik natuurlijk het liefst een break, maar die zijn te jong in bouwjaar vrees ik?

- Heeft er iemnd in Overijssel een CX “over” die ik bijvoorbeeld eens een weekend zou kunnen rijden tegen borg / vergoeding om ook de rest van het thuisfront te overtuigen? Wie weet zou het zelf wel dé auto kunnen zijn!

Bij voorbaat dank voor de reactie, ik laat me verassen.

Is het ‘s avonds kouder dan buiten?

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 23 mei 2009 08:59 PM
  [ # 1 ]

Hoi

Aangezien de serie II pas vanaf de nazomer van 1986 op de markt kwam, is deze nog niet klassiek en valt dus af.
Je moet dus een serie I hebben (stalen bumpers) en vrijwel elke goed onderhouden (!!) CX brengt je moeiteloos overal waar je wezen wilt, benzine of diesel.
Qua kosten: tsja, je praat wèl over een auto van 25 jaar en ouder….lees de diverse topics er eens op na ( deze bijvoorbeeld: http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=196042 )
Maar er zijn meer topics waarin uitgebreid wordt uitgelegd wáár op te letten bij je zoektocht en eventuele aankoop.
That said, realiseer je één ding; een CX is geen goedkope auto, zeker niet als je er veel mee rijdt/rijden gaat.

Dan je volgende punt: een CX lenen.
Mmm, ik denk dat er weinig eigenaren zijn die je hun CX willen uitlenen, al dan niet tegen een vergoeding.
Je bent natuurlijk welkom om eens een stuk met me mee te rijden.
Ik denk dat je beter een keer bij Dibert (CitroVille, Borculo) een paar verschillende versie moet uitproberen, als dat kan en mag.
Naast de al genoemde CX-garage heb je ook nog ‘Alles op z’n frans’ in Enschede.
Succes met je zoektocht en overpeinzingen!
Ga in de vrede niet over een nacht ijs….en neem iemand mee die je kàn behoeden voor de beruchte ‘kat in de zak’...

Wink

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 23 mei 2009 09:50 PM
  [ # 2 ]

Re: Privé een CX gaan rijden

Molenaar schreef:

- Voor welk geschat aanschafbedrag zou ik in NL een (bijna)m 25 jaar oude CX kunnen vinden die gewoon betrouwbaar is en geschikt is voor de dagelijkse boodschap en de vakantie naar Frankrijk (met bagagekar) in de zomer en naar Oostenrijk in de winter?

Voor €5000 kan je iets moois en betrouwbaars vinden. Als je nog een paar duizend euro over hebt, kan je er een vinden die tot in de puntjes verzorgd is.

Molenaar schreef:

- Welke onderhoudskosten moet ik op rekenen voor een benzine uitvoering en is een diesel echt duurder in onderhoud?

Dat hangt af van hoe veel je rijdt. Reken op tussen de 1000 en 2000 per jaar en het zal niet tegenvallen. Diesels zijn eenvoudig en dus niet duurder.

Molenaar schreef:

- Zijn de automaat uitvoeringen betrouwbaar?

Ja, maar ze maken veel toeren en dat is niet zo relaxed en ook niet zo goed voor je motor.

Molenaar schreef:

- Ik woon in Overijssel, welke specialisten zijn er (naast Citroville) die ik zeker moet benaderen?

Dat weet ik niet…

Molenaar schreef:

- Gezien de ruimte ervaring met een C4GP rijdt ik natuurlijk het liefst een break, maar die zijn te jong in bouwjaar vrees ik?

Nee hoor. Die heb je ook in serie 1.

Molenaar schreef:

- Heeft er iemnd in Overijssel een CX “over” die ik bijvoorbeeld eens een weekend zou kunnen rijden tegen borg / vergoeding om ook de rest van het thuisfront te overtuigen? Wie weet zou het zelf wel dé auto kunnen zijn!

Ik zou naar een CX meeting gaan ergens in de regio om in de stemming te komen! Rijden gaat daar vast wel lukken.

Groet,

Ree

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 23 mei 2009 09:53 PM
  [ # 3 ]

Re: Privé een CX gaan rijden

Ree schreef:
Molenaar schreef:

- Zijn de automaat uitvoeringen betrouwbaar?

Ja, maar ze maken veel toeren en dat is niet zo relaxed en ook niet zo goed voor je motor.
Groet,

Ree

Daarbij zuipen ze aanmerkelijk meer, en met een aanhanger er achter rijden ze toch niet zo fijn als een handbak. Zo maakt een cx met automaat bij 120 al tegen de 4000 toeren, en merk je vooral helling op dat ie écht een versnelling te kort komt met aanhanger.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 24 mei 2009 12:41 AM
  [ # 4 ]

Als je eenmaal een CX hebt, wil je maar 1 ding: er in rijden!! Laughing

Maar als je een lease C4GP hebt, en je hebt het over bijtelling dus je rijdt er privé in, waarom ga je dan niet daarmee op vakantie? Heb je ruimte en betrouwbaarheid en dat wil je toch tijdens je autovakantie? Razz
Dan kan je ook op zoek naar een Serie 1 berline, want een goede Serie 1 break is denk ik moeilijk te vinden.

Voor 5000 euro zou je bij Citroville naar deze Pallas kunnen gaan kijken. Heb ik ook bekeken en vond ik een mooie en fijn rijdende CX. Bovendien een 2500 en dat vind ik de lekkerste motor. Ga er naar toe met de family en Dibert vind het vast goed dat je een uitgebreide proefrit gaat maken om het thuisfront over de streep te trekken! Wink

Profiel  
 
baroen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 753
Geregistreerd: 09-07-2004

- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Gepost: 24 mei 2009 12:57 AM
  [ # 5 ]

Re: Privé een CX gaan rijden

Molenaar schreef:

1)- Zijn de automaat uitvoeringen betrouwbaar?

2)- Ik woon in Overijssel, welke specialisten zijn er (naast Citroville) die ik zeker moet benaderen?

3) ik laat me verassen.

1) De automaten zijn zeer betrouwbaar. Maken inderdaad veel toeren maar ik vind dat met de Nederlandse snelheidsbeperkingen geen enkel probleem. Het is niet anders. Pas bij langdurig erg hard rijden vindt de motor dit niet zo leuk meer….

2) Voor aanschaf? Je hebt ook nog Pasmans (geloof ik) in Gramsbergen (Salland). Ik laat onderhoud plegen bij Ad Brouwer in Vaassen. Zeer kundig.

3) Echt waar Shocked  Laughing  Cool ?

troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz);  Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974

troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz);  Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW Wink )

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 24 mei 2009 01:00 AM
  [ # 6 ]

Re: Privé een CX gaan rijden

baroen schreef:
Molenaar schreef:

3) ik laat me verassen.

3) Echt waar Shocked  Laughing  Cool ?

haha

Profiel  
 
Gepost: 24 mei 2009 01:05 AM
  [ # 7 ]

Je moet het ook een beetje treffen en iemand meenemen die echt verstand heeft van deze auto’s, er zit nu eenmaal veel kaf tussen het koren. Ik rijd nu sinds drie maanden en achtduizend kilometer weer dagelijks CX (in een 2400 GTi uit 79) en ik ben er nog elke dag dolblij mee. Het is geen moderne auto, het heeft zijn nukjes en grilletjes, maar een goed onderhouden auto rijdt echt subliem. Er zijn overigens echt wel verschillen in rijden tussen een serie 1 en een serie 2, ik heb voorheen nog in een 2500 trd turbo II uit 87 gereden en dat was op heel veel vlakken een heel andere auto om mee te rijden. Mijn advies, zoek een auto met een goed en recent onderhoudsverleden, zodat je weet waar je aan toe bent (en ik denk dat ik in elk geval een van die exemplaren voor je neus heb weggekocht Very Happy

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 24 mei 2009 01:36 AM
  [ # 8 ]

En, me aansluitend bij het bovenstaande, bedenk je dat de CX een auto is uit de jaren zeventig. Met dito roestpreventie. Het hele jaar door gebruiken betekent dat de roestduivel onherroepelijk bij je langs komt. En zal blijven langskomen. Een antiroestbehandeling is geen wondermiddel, het stelt de ellende uit maar van afstel is geen sprake. Een CX rijdt heerlijk maar is op dit vlak een tamelijk beroerd gebouwde auto. Het hele jaar door rijden betekent dat je CX niet voor de eeuwigheid meegaat. Maar ja, rijden is wel waar die dingen voor bedoeld zijn, uiteindelijk…

Overigens spreek ik niet helemaal uit ervaring, mijn CX is zomerauto en slaapt ‘s winters binnen.

Ga inderdaad eens bij Dibert langs, die zal je vrolijk alle potentiele ellende opsommen die je je op de hals haalt.  Wink Als je er vervolgens nog eens een nachtje over slaapt en dan nog steeds wilt, dan moet je het gewoon doen…

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  
 
Molenaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 16-10-2007

Gepost: 24 mei 2009 07:20 PM
  [ # 9 ]

Bedankt voor deze eerste reacties!

Allereerst ff rechtzetten dat ik me graag laat verrassen i.p.v. verassen Surprisedops:

Het bericht van par eXeMple spreekt boekdelen; inderdaad zo gek nog niet om de GP in de bijtelling te houden en de CX te behouden voor de hobby, de spaarzame ritjes van mijn ega en een leuke zomerse rit etc. Waarschijnlijk zal de CX wel durder zijn in onderhoud dan een Twingo, maar wanneer je niet meer dan 3000 km per jaar maakt met de “tweede"auto valt het hopelijk wel mee. Ik ga de mening van de deskundigen aanhoren…

Na 1 juni heb ik tijd om echt te zoeken en dan zeker naar Gramsbergen en Borculo dus. Een goede (proef)rit moet erin zitten binnenkort.

Wellicht zijn er meer lezers die de bruine Pallas van Citroville hebben beoordeel?

Heeft iemand een tip die ik écht gezien moet hebben, dan zijn ze welkom met een reactie uiteraard. Ben ik zelf wat verder dan zal ik me melden..


Groet, Molenaar

Is het ‘s avonds kouder dan buiten?

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 25 mei 2009 12:58 AM
  [ # 10 ]

Je bedoelt die Pallas C-Matic uit 1977?

Wat ik begreep is ie ooit opnieuw gespoten, is als ik me niet vergis bij dezelfde spuiter gebeurd als waar de mijne is overgespoten. Interieur (beige) is ook erg netjes. Erg mooie auto. Maar het is al meer dan een jaar geleden dat ik hem voor het laatst heb gezien, volgens mij staat die auto niet bij het bedrijf. Dus ik zou even bellen als je zeker wilt zijn dat die CX er is.

C-Matic is wel een gokje want de onderdelen voor de C-Matic schijnen behoorlijk schaars te zijn inmiddels. Maar het schijnt wel heerlijk te rijden. Het is wel een 3-bak dus boven de 120 ga je toeren maken.

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  
 
baroen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 753
Geregistreerd: 09-07-2004

- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Gepost: 25 mei 2009 02:06 AM
  [ # 11 ]

Nog een paar adressen:

De “oude” Bonhof in Zuuk bij Epe heeft/had ook nog een schuur vol CX-en. Hij staat tegenwoordig daar ook wel eens mee op MP. Anders proberen via garage Bonhof in Epe. Vanuit Twente kan je ook nog denken aan Leo Verstoep, CXduNord net over de grens in Duitsland. Wel een stukje noordelijker t.h. van Stadskanaal. En misschien heeft Jan Weijer in Gasselterboerveen nog wat staan. (CX-onderdelen service Gasselternijveen)

troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz);  Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974

troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz);  Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW Wink )

Profiel  
 
Molenaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 16-10-2007

Gepost: 25 mei 2009 02:12 AM
  [ # 12 ]
Mulder schreef:

Je bedoelt die Pallas C-Matic uit 1977?

Ik bedoel degene in de link in bovenstaande reactie van par eXeMple

Is het ‘s avonds kouder dan buiten?

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 25 mei 2009 11:44 AM
  [ # 13 ]

Ach so. Maar die is lichtblauw en niet bruin. Dibert heeft ook een bruine C-Matic op zijn site staan, vandaar. Die lichtblauwe is inderdaad een mooie.

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 25 mei 2009 11:45 AM
  [ # 14 ]
Molenaar schreef:

Wellicht zijn er meer lezers die de bruine Pallas van Citroville hebben beoordeel?

Die is blauw (romantique).
Gelukkig is er nog weinig bruins aan te ontdekken…. Laughing  Laughing Op 1 plekje na dan, op het linker voorspatbord.

Profiel  
 
Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5231
Geregistreerd: 29-08-2008

Gepost: 25 mei 2009 01:51 PM
  [ # 15 ]

Voor een mooie breack uit 86 kun je terecht in Leerdam bij Tes Beau. De auto staat volgens mij nog niet te koop. Zandkleurig metalic met punt gave bekleding. Altijd met hoezen bereden. Handgeschakeld met een 2500 benzinemotor en als ik me niet vergis met injectie. Ik heb er in meegereden. Rijdt perfect. Zou prima geschikt moeten zijn voor dagelijks gebruik. En wat betreft het roestspook, het is gewoon een kwestie van bijhouden: lassen, plamuren en spuiten. Succes met de zoektocht.

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook